Google Speed Update
Sidens hastighed også kendt som pagespeed, bliver en rankingfaktor for mobile søgninger. Fra og med juli 2018 bruger Google endelig websitets hastighed for den mobile version som en rankingfaktor i deres mobilsøgningsresultater.
Nyheden blev allerede lanceret i januar i år, men nu er vi altså ved at være lige oppe over. Det er en ny rankingalgoritme designet til mobil søgning, der skal vurdere og rangere de enkelte resultater – Google kalder opdateringen for “Speed Update”, og det vil kun påvirke en lille procentdel af forespørgsler. Kun sider, der leverer den langsommere oplevelse til brugerne, vil blive påvirket af denne opdatering.
Google anbefaler, at man bruger den nye opdaterede PageSpeed-rapport i pagespeed insights og værktøjer som LightHouse til at måle sidens hastighed og derigennem foretage forbedringer.
Googles skrev selv i den forbindelse:
“Speed update”, som vi kalder det, vil kun påvirke sider, der leverer den langsomste oplevelse til brugere og vil kun påvirke en lille procentdel af forespørgsler. Der gælder den samme standard for alle sider, uanset hvilken teknologi der bruges til at opbygge siden. Formålet med søgningen er stadig et meget stærkt signal, så en langsom side kan stadig rangere højt, hvis den har meget relevant indhold.
Problemet med den nye rapport i Pagespeed Insights er, at fordi den bruger data fra Chrome-browseren, har den ikke nok data til pålideligt at måle mindre websites, og dermed er hastighedsdelen af rapporten utilgængelig for disse brugere. Optimeringsresultater er dog stadig tilgængelige, men dette er altså ikke nok til at give websites viden om, hvorvidt de har langsomme sider eller ej.
Tilbage i 2010 sagde Google, at sidens hastighed var en rankingfaktor, men at det var fokuseret på desktop-søgninger. Nu, i juli 2018, bliver fokus ændret til hastigheden for de mobile sider.
“Websitet er ikke sikkert”
Med virkning fra juli 2018 markerer Googles Chrome-browser ikke-HTTPS-websites som “ikke sikre.” Efter mange års forsøg på at skubbe brugerne i retningen af HTTPS og dermed en ”sikker” tilstand som standard’ retter Google nu blikket mod websites, der ikke identificeres som sikre. Disse hjemmesider identificerer Google som usikre websites i Chrome-browseren fra juli måned.
Dette træk falder sammen med udgivelsen af Chrome 68 og vil se således ud i en brugerens browser:
Billede fra https://security.googleblog.com/
Google har som sagt forsøgt at præge webmastere til at ”gå HTTPS” i årevis nu – Her i blandt også med antydningen om små placerings-boost for at stimulere skiftet endnu mere. Kampagnen har vist sig at være vellykket. Ifølge Googles egen data er:
- Over 68% af Chrome-trafikken på både Android og Windows nu sikker
- Over 78% af Chrome-trafikken på både Chrome OS og Mac nu sikker
- 81 af de 100 bedste websteder på internettet bruger som standard HTTPS
Afhængig af størrelsen af et websted og omfang af projektet kan en migrering fra HTTP til HTTPS være relativt let at gå til. Det absolut vigtigste er redirects fra http-versionen til https-versionen af sitet.
Google begynder at udsende afskeds-mails
Det er på tide at omfavne den nye AdWords brugerflade. Vi vidste, at det kom, bare ikke allerede nu måske. I marts meddelte Google, at den gamle brugerflade ville gå på pension inden årets udgang. I denne uge modtog nogle annoncører så meddelelsen om, at deres konti fra juli 2018 kun vil være tilgængelig med den nye brugerflade.
Dermed vil den nye AdWords-oplevelse erstatte den gamle helt, og disse annoncører vil ikke længere kunne hoppe tilbage til den oprindelige brugerflade, som der ellers er mulighed for nu. Nogle annoncører har modtaget en switch-dato der hedder den 10. juli. 2018.
Rullende overgang
Ikke alle bliver overført til den nye grænseflade næste måned. Dette vil være en trinvis tilgang. Google meddeler annoncører om tidspunktet for overgangen løbende, indtil alle konti globalt er blevet overfør, hvilket vil ske inden årsskiftet. Bemærk, at årsskiftet sandsynligvis betyder i slutningen af oktober. Google udtalte i marts, at de ikke vil skifte konti i de, for mange, travle måneder, november og december.
OBS:
Hvis du stadig arbejder i den gamle grænseflade, skal du huske at kontrollere dine indstillinger for meddelelser, så du modtager mails fra Google, og dermed ikke misser, når din konto vil miste adgang til den oprindelige brugerflade. Alle historiske kampagnedata og rapportering er tilgængelige i den nye grænseflade.
Faktum er bare, at det sker, og som vi nu ved, meget snart for nogle. Hvis du endnu ikke er overgået til, eller er ved at uddanne dig selv i, at blive fortrolig med den nye brugerflade, opfordrer jeg stærkt til, at du starter i dag. For selvom interfacet er intuitivt og lækkert, er der en lang indlæringsproces i vente for det fleste – også professionelle. Det er ikke en let overgang, men brug det regelmæssigt i et stykke tid og du vil opleve at du sjældent går tilbage til den gamle brugerflade.