Når du annoncerer med Google AdWords, er der en række udvidelser, der kan gøre dine annoncer mere fængende, mere dynamiske og ikke mindst mere konverteringsdygtige. Disse udvidelser tæller alt fra undersidelinks til informationer, priser og adressevisning. Hvad angår den sidste, er der grundlæggende to variationer: Almindelige adresseudvidelser, hvor din virksomheds administrationsadresse, eller adressen for din fysiske butik fremgår. Den anden mulighed med adresseudvidelser er Adresseudvidelser til affilierede virksomheder, og denne vil jeg komme nærmere ind på i artiklen her.
Adresseudvidelser til affilierede virksomheder er relativt nyt – og meget begrænset endnu. På nuværende tidspunkt gælder denne kun for butikker/kæder i USA, Storbritannien og Nordirland, men er altså tilgængelig, som annonceringsformat fra Danmark. Det sætter naturligvis sin begrænsning for, hvem der bruger det – hvis nogen overhovedet.
Ikke desto mindre er det et yderst genialt tiltag, der gør det lettere for virksomheder, der sælger via butikker – altså affilierede virksomheder – at fortælle brugerne, hvor i nærheden, deres produkter er tilgængelige.
Som nævnt gælder denne type af annonceudvidelse kun for specifikke kæder, hvor relations typen er Detail og landet er USA, Storbritannien eller Nordirland, men kan altså allerede bruges fra Danmark, hvor det helt sikkert også vil blive rullet 100% ud, inden længe.
Navigerer du til fanen ”annonceudvidelser” og vælger ”Adresseudvidelser til affilierede virksomheder”, kan du få en fornemmelse af, hvad dette går ud på:
For at præcisere lidt mere, hvad Adresseudvidelser til affilierede virksomheder er, kommer her et eksempel:
Hos ”elektronikbutikken” – en webshop, som vi antager sælger elektroniske produkter, har de deres eget brand – det kunne hedde ”Awesome power”. Vi ved, at der er en del, der søger efter produkter fra ”Awesome power”, og derfor vil vi gerne annoncere via Google AdWords. Det gør vi bl.a. med Search, display annoncering mm.
Men lad os så antage, at Adresseudvidelser til affilierede virksomheder, var rullet 100% ud i Danmark og at ”elektronikbutikken” havde været så heldige at få deres produkter af mærket ”Awesome power” ind i butikker som 7-eleven, Bilka, Elgiganten osv., så kunne det give mening for dem, at fortælle brugerne, der søger direkte efter f.eks. brandet kombineret med produkttype, at der er en affilieret virksomhed i nærheden, hvor de kan købe produktet med det samme.
Det vil naturligvis gøre, at elektronikbutikken må lægge en del af salget hos den pågældende butik, men ikke desto mindre, vil det i flere tilfælde være salg, de aldrig havde fået, og salg der skaber opmærksomhed omkring brandet, og får butikkerne til at bestille endnu mere.
På nuværende ridspunkt er det altså kun kæder som f.eks. 7-Eleven, Bloomingdale’s, Cirkle K, Footlocker, T-Mobile, ToysRUs, Walgreens og Walmart, hvorfor det naturligvis ikke er særlig interessant for os, her i Danmark. Men det er bestemt en udvidelse vi bør holde øje med, og benytte os af, når det fungerer optimalt i her i landet.
Opsummerende
Generelt er Adresseudvidelser til affilierede virksomheder mest for fabrikanter, der sælger deres produkter til større detailkæder og altså gør sig i ren B2B. Ønsker du i stedet af promovere din egen forretning, bør du altid anvende den almindelige form for adresseudvidelse. Fælles for disse to er dog fem skarpe fodspor, der tilsammen danner den ultimative customer journey:
- Brugerne søger i Google efter et produkt
- Din annonce vises for det pågældende produkt med dertilhørende adresseudvidelse eller affilieret adresseudvidelse
- Brugerne kan hurtigt få et overblik over, hvor den nærmeste butik er beliggende
- Brugerne kan navigere direkte via Google Maps til butikken, ved at klikke på udvidelsen
- Brugerne køber produktet i butikken og konverteres til kunder