#1: En responsiv webshop tilpasser sig skærmstørrelsen
Hvis din webshop er responsiv, tilpasser den sig automatisk skærmstørrelsen på den enhed, der anvendes. Det resulterer i en god brugeroplevelse, uanset om den potentielle kunde anvender en mobil, tablet eller desktop.
#2: Mobilen er den foretrukne enhed til internetadgang
De seneste år er antallet af personer, der bruger mobile enheder, når de surfer på nettet, øget drastisk. I 2016 var der ifølge tal fra Danmarks Statistik fire ud af fem danskere mellem 16 og 89 år, der anvendte deres mobiltelefon til at tilgå internettet.
I 2017 er 94 procent af befolkningen online hver dag, hvoraf 81 procent går på nettet flere gange dagligt. Ni ud af ti internetbrugere anvender mobiltelefonen til internetadgang i 2017 – og der er flere danskere, der anvender en tablet, når de går på nettet, end en stationær computer.
En tendens, der kun fortsætter med at stige. Ikke blot i Danmark, men i resten af verden. Hver måned vil der således være flere og flere personer, der tilgår din webshop via en mobile enhed.
Er det svært at interagere med din webshop, fordi den ikke tilpasser sig den enhed, der anvendes, vil den potentielle kunde sandsynligvis forlade din webshop og i stedet handle med en konkurrent, der har en responsiv side. Dermed er dit potentielle salg tabt.
#3: Shopping på mobile enheder er i vækst
I takt med at flere anvender de mobile enheder, når de surfer på nettet, stiger antallet af personer, der foretager køb herfra, ligeledes. Ifølge Danmarks Statistik er antallet af danskere, der handler via internettet steget med 12 procent fra 2011 til 2016 – en tendes, der kun vil fortsætte med at stige.
Desuden foretager flere af de personer, der handler via en mobil enhed, indledende research via mobilen. Er din webshop ikke responsiv, er det besværligt for kunderne at finde de informationer, de leder efter. Salget har på baggrund heraf større sandsynlighed for at gå til en konkurrerende webshop, der har et responsivt design.
#4: De sociale medier øger brugen af mobile enheder
Brugen af sociale medier stiger og dermed ligeledes sandsynligheden for, at personer tilgår din webshop via delinger eller annoncer på de sociale medier. Antallet af personer, der anvender mobile enheder til sociale medier er desuden også stigende: Blandt mændene steg antallet med 20 procent fra 2012 til 2015 – fra 56 procent til 76 procent. For kvinderne var antallet en smule mindre. Her steg antallet med 18 procent – fra 64 procent til 82 procent.
#5: Responsive sider giver bedre placeringer i søgemaskinerne
Google tillægger responsive hjemmesider og webshops mere værdi, når de skal vurdere, hvor et specifikt resultat skal placeres. Du øger derfor dine chancer for at opnå høje placeringer i søgeresultaterne, hvis din webshop er responsiv. Læs den officielle udmelding omkring mobilvenlige søgeresultater fra Google her.
Der er desuden flere, der søger på mobil eller tablet end via computeren. Derfor er det essentielt, at det resultat, de finder, er optimeret til at tilpasse sig den anvendte enhed. Se kilde her.
#6: Det er lettere at administrere en responsiv webshop
Før responsivt design blev standarden, var det nødvendigt at have to versioner af sin webshop, hvis du ville gøre den mobilvenlig: 1) den primære og 2) en sekundær, der var optimeret til mobiltelefoner og tablets. Denne praksis betød, at der i princippet var to versioner af samme side, der skulle vedligeholdes sideløbende.
Med en responsiv design tilpasser din webshop sig automatisk til den enhed, der anvendes. Det er dermed den samme side, du skal vedligeholde – uanset, om den besøgende anvender en mobil, tablet eller desktop. Det gør det lettere at opdatere indhold, varelager og design.
#7: Konverteringsoptimering og splittest er lettere
Når der kun er én version af din webshop, der skal vedligeholdes, er det lettere at splitteste og optimere med henblik på at hæve konverteringsraten. Dine optimeringer skal kun implementeres på én version af din side, og du kan nøjes med at analysere statistik fra én kilde.
#8: En responsiv webshop giver en bedre brugeroplevelse
Brugeroplevelsen er essentiel for, om din webshop sælger. Når en side selv tilpasser sig skærmstørrelsen, er det ikke nødvendigt for den besøgende at zoome ind og ud for at se indholdet, fordi det ikke passer til skærmstørrelsen. En god brugeroplevelse resulterer i en mindsket bouncerate og en højere konverteringsrate. Det gavner både din forretning og dine placeringer i søgeresultaterne – den gode brugeroplevelse er en rankingfaktor.
Derfor skal din webshop være responsiv
Hvis ikke din webshop er responsiv, leveres der ikke en god brugeroplevelse på alle enheder. Det påvirker både din konverteringsrate og dine placeringer i søgeresultaterne. Der er flere, der anvender mobile enheder end stationære computere, når tilgår internettet – derfor skal din hjemmeside være designet til at tilpasse sig alle enheder.