Da Facebook lancerede videoer med autoplay på sider i slutningen af 2013, skete der et mindre ramaskrig blandt brugerne, der mere eller mindre følte sig overrumplet og angrebet af lyden på videoerne, der kunne komme pludseligt, hvis man ikke lige have fået slået telefonen på lydløs. Efter den megen kritik valgte Facebook at mute autoplay-videoerne, så der ikke var nogen der blev overrasket/rasende.
Ser man en video uden lyd, kan det i sagens natur være svært at vide, hvad der bliver sagt, men det laver Facebook nu om på. Facebook har nemlig lanceret en form for stemmegenkendelsessoftware, der gør det muligt at sætte undertekster på sine videoer, helt uden at skulle bruge timevis på at skulle transskribere det.
Værktøjet er tilgængeligt på alle US English-sider, og det er ganske gratis at benytte, men er indtil videre også langt fra perfekt. Flere større amerikanske sider, melder om lidt for mange fejl i tekstningen, der ofte rammer langt forbi, hvad der rent faktisk bliver sagt.
Fra annonce til content
Det er omkring et år siden, at Facebook første gang gjorde det muligt for annoncørerne at få undertekster på videoannoncer. Dette skete, efter Facebook havde fjernet lyden fra autoplay, da mere end 3 ud af 4 reagerede negativt på annoncevideoer, der automatisk begyndte med lyd på. Derfor begyndte Facebook at eksperimentere med automatisk at sætte undertekster på disse, uden at brugerne selv skulle uploade underteksterne i en .SRT-fil. Facebook arbejder naturligvis hele tiden på, at blive den førende inden for annoncering, hvor den store konkurrent er Google/YouTube. Uden lyd bliver mange annoncevideoer uforståelige, og derfor indførte Facebook muligheden for undertekster. Selvom de fleste virksomheder nok ikke har været helt trygge ved autogenererede undertekster, som kan komme med en version, der ikke nødvendigvis er korrekt.
En video kan hurtigt blive uforståelig uden lyd, hvilket også var grunden til at Facebook introducerede de autogenerende undertekster, og meget tyder på, at Facebook har været tilfredse med resultatet med annoncerne.
Ikke desto mindre er der altså meget der tyder på, at Facebook har været tilfredse med resultatet med annoncerne, og nu har overført dette til videoer på sider. Det kan potentielt blive vigtigt for de største sider, nyhedsmedier og lignende, der muligvis kan opleve, at langt flere vil bruge længere tid på deres videoer, da de kan forstå dem uden at skulle høre lyden.
Sidder man eksempelvis uden hovedtelefoner i et tog, en bus i et klasselokale eller lignenden, vil det nu blive muligt at forstå, bruge og interagere med en video uden at genere andre med lyden. Hvor stor en effekt det får, og hvor mange procent mere video der vil blive set, kan man kun gisne om på nuværende tidspunkt.
Only in “America”
Som nævnt er det endnu kun en mulighed for amerikanske sider på engelsk, hvilket naturligvis hænger sammen med softwaren og det faktum, at automatisk genererede undertekster baseret på stemmer, bestemt ikke er billigt at udvikle. Det er et større arbejde, hver gang et nyt sprog skal tilføjes. Med små 6 millioner indbyggere og 3 millioner Facebook-brugere, står Danmark nok ikke som det næste land på listen over steder, hvor funktionen skal indføres. Er det en succes, er der nok ikke den tvivl om, at det er noget der vil blive bredt ud på verdensplan.
I første omgang er det kun sider, der kan bruge funktionen med at generere undertekster, men man kunne godt forestille sig, at funktionen også bliver udvidet til alle brugere på sigt. Det er i hvert fald en af de ting, der vil giver Facebook en fordel foran eksempelvis YouTube.