Gennem de seneste år har Facebook afprøvet metoder, der skulle forbedre brugernes feeds og gøre det nemmere for dem at se indhold fra familie og venner. Det er ofte sket på bekostning af virksomheder og organisationer, der har set deres organiske reach fra sider dale – det har været vanskeligt at udvide reach uden at gribe til pengepungen.
Udforskningsfeedet er designet til at ændre det. Her vil brugerne kun se indhold fra sider og personer, de ellers ikke følger, udvalgt af algoritmer baseret på den type indhold, de ellers kan lide. Det er altså relevant indhold, som det er usandsynligt du ellers ville få at se. Facebook beskriver selv Udforskning sådan:
Relevant indhold i separat feed
”Et supplerende feed med populære artikler, videoer og fotos automatisk tilrettelagt til den enkelte baseret på indhold, som kan være af interesse for dem.”
Lige nu er der ingen reklamer i Udforskning, så der er heller ingen mulighed for at betale sig til en bedre placering i feedet.
Udforskningsfeedet er dog heller ikke helt uden hager. De fleste brugere benytter kun deres hovedfeed, så hvis det skal blive populært at tjekke ud, så skal Facebook nok redesigne placeringen. Og lige nu virker det mest som om, det primært er fyldt op med memes og sjove/populære videoer.
Og netop fordi brugerne klager over, at Facebook indeholder for mange informationer og det indhold fra familie og venner, som de allerhelst vil se, forsvinder under mængden, har Facebook lavet et eksperiment i seks lande, der faldt i alt andet end god jord hos marketingsfolk.
Facebook-forsøg eliminerede næsten organisk reach
I Sri Lanka, Bolivia, Slovakiet, Serbien, Guatemala og Cambodja har Facebook testet en version af feedet, hvor stort set alt brand-indhold på nær betalte reklamer var flyttet over i Udforskning-feedet. I disse lande kunne marketingsfolk rapportere at organisk reach fra brand-sider var gået ned med 2/3. Facebook har dog været ude og afklare, at der er tale om en begrænset test, og at der pt. Ikke er nogen planer om, at udrulle den samme version af Udforskning i andre lande. I en pressemeddelelse sagde Facebook:
”Der var været en del nyheder omkring en test vi kører i Sri Lanka, Bolivia, Slovakiet, Serbien, Guatemala og Cambodja. Nogle har tolket denne test som et fremtidigt produkt, vi har planlagt at udrulle globalt. Lige nu har vi ingen planer om at udvide denne test.”
Facebook Udforskning har været tilgængelig på mobile platforme siden i sommers og er netop blevet lanceret på desktop også.