Med nye annonceringer på det årlige Facebook Social Good Forum er det nu blevet nemmere for velgørenhedsorganisationer over hele kloden at gøre Facebook til en naturlig del af deres arbejde.
For Facebook, som har til formål at samle mennesker og gøre det nemmere for dem at dele det de brænder for, er arbejdet og inkluderingen af velgørenhed en naturlig udvikling. Men længe har platformen været svær at aktivere i arbejdet med både velgørenhed, donationer og katastrofehjælp. For der er som bekendt langt fra et like til en donation, som så ofte er sket på andre platforme.
Men nu ruller Facebook Charitable Giving Tools ud i en række lande, heriblandt Danmark. De nye features giver brugere mulighed for at indsamle midler for organisationer og det sker nu blandt andet gennem donations-knapper. Med de nye tiltag udvides mulighederne for velgørenhedsorganisationer, og det bliver nu nemmere for den enkelte bruger at støtte op og samle ind gennem eget netværk. Tidligere har mulighederne herfor været begrænset til enkelte markeder, men det rulles nu ud til flere af de store vestlige markeder.
Gebyrer fjernes
Tidligere har Facebook haft gebyrer på deres donationsservices, som har ligget på et niveau nær de 7-8% af det indsamlede beløb. Disse har været differentieret på forskellige markeder, men ved Facebook Social Good Forum blev det proklameret, at alle gebyrer i forbindelse med donationer til nonprofitorganisationer nu fjernes. Dette må siges at være et filantropisk tiltag af de større.
Kobler arbejdet på og væk fra Facebook
Facebook introducerer nu også en API-funktion, hvor velgørenhedsorganisationen får mulighed for at koble deres offline og såkaldt off-facebook arbejde med deres indsamlingsarbejde på Facebook. Det giver brugere og organisationer muligheden for at dele deres indsamling og skabe større rækkevidde og interaktion med denne. I første omgang testes funktionen af udvalgte organisationer såsom JDRF(Børnediabetesfonden), Susan G. Komen og Movember, men allerede i foråret 2018 vil 500 andre NGO’er blive inviteret til at teste den nye API.
Samtidig introducerer Facebook et såkaldt API for fællesskabshjælp, som er et nyt værktøj, der giver nødhjælpsorganisationer adgang til fællesskabsdata, som ifølge Facebook, vil give vigtige indsigter i behov hos områder ramt af kriser og katastrofer. Det giver altså organisationerne indblik i, hvordan de specifikt kan hjælpe i en given situation.
Facebook introducerede desuden mange andre nye features for blandt andet mentorer og bloddonationer. Derudover blev en ny fond introduceret af Facebook. Du kan læse alt om tiltagene her: https://newsroom.fb.com/news/2017/11/facebook-social-good-forum/