Ja, du læste rigtigt. Facebook melder nu ud, at de gør op med deres hidtidige måde at måle rækkevidde på, så vi professionelle, som arbejder med content management på Facebook-sider fremadrettet vil opleve et estimeret fald på tyve procent.
Det er langt fra første gang, at Facebook skruer ned for rækkevidden på Facebook-opslag, og selvom det som udgangspunkt ser ud til at være en negativ stramning af rækkevidde, så giver denne opdatering faktisk et bedre og mere håndgribeligt indblik i dit indholds rækkevidde.
Et mere nøjagtigt indblik
Tidligere har den rækkevidde, du har fået præsenteret, afspejlet, hvorvidt dit indhold er blevet placeret i en brugers feed. Det afspejler altså ikke, hvorvidt brugeren har set det, men hvorvidt de har haft en teoretisk mulighed for det.
Når Facebooks algoritmer sammensætter dit Facebook-feed, så er det allerede planlagt, hvad der skal være længere nede i dit feed, og tidligere har det talt som en del af rækkevidde, hvis indholdet er planlagt i et feed men ikke bliver set. Med den nye tilgang til rækkevidde vil der leveres data på baggrund af det, Facebook kalder ”viewable reach”; altså rækkevidde på indhold, som brugeren har haft mulighed for at have set. På den måde får vi sideejere et mere retvisende billede af indholdsperformance.
Vigtig ændring for hele organisationen
Ser man på de faktiske implikationer, der er forbundet med Facebooks seneste ændring, så påvirker det som sådan ikke din organisations interaktion med marked og målgruppe. Men det kræver en organisatorisk ændring i mindset, og så er det en kærkommen mulighed for endelig at droppe rækkevidde som en målestok for din social media indsats.
Det er dog en klassisk KPI for rigtig mange virksomhedsledere, og derfor er det vigtigt, at man får kommunikeret ændringer til alle i organisationen, som skal forholde sig til indsats og afrapportering. Sidder man med ansvaret for virksomhedens sociale medier, så skal man bare glædes; data er nu endnu mere rent, og du ved nu mere nøjagtigt, hvor langt dit indhold når ud.
Facebook indrømmer fejl
I forbindelse med at Facebook i denne uge har været i vælten og anklaget for at være spreder af ”fake news” under den amerikanske valgkamp og derved påvirke valgresultatet, så har Facebook brugt denne uges blogindlæg til også at indrømme fejl. En klassisk taktik, for at undgå negativ omtale, er at bruge eksisterende negativ omtale som røgslør for en potentielt større krise. Og det kunne man godt mistænke Facebook for at have gjort med dette Facebook-indlæg.
Indskudt mellem nye spændende tiltag som yderligere tredjeparts verifikation af data og nye definitioner på målinger, finder man nemlig følgende citat:
”We’ve uncovered a bug in Page Insights. On one of our Pages dashboards, one summary number showing 7-day or 28-day organic page reach was miscalculated as a simple sum of daily reach instead of de-duplicating repeat visitors over those periods.”
I bund og grund fortæller Facebook, at de har vist data, som er lagt forkert sammen, og hvis man læser hele deres indlæg her, så er fejlen heller ikke grelt. Okay, alle kan fejle, men når man er Facebook, så er der bare ikke plads til sådan en fejl. Indrømmet, datafejlen er minimal, og påvirker ikke som sådan de opnåede resultater, men det er både forfriskende og foruroligende, at de kan fejle, og at de faktisk gør det.
Fejlen bekræfter blot, hvad vi konstant prædiker hos Bondtofte & Co. Du skal altid data-triangulere og sørge for at holde den enkelte platforms rapporteringsdata op mod andre platforme. Vi oplever løbende, at leverandører leverer misvisende afrapportering, fordi de blindt tror på den enkelte platforms afrapportering.
Har du brug for at få styr på din data, så hjælper vi meget gerne med at sætte den i system. Vi hjælper med at skabe overblik og rådgiver gerne om korrekt afrapportering, strukturering og visualisering af data.
Kontakt os på; [email protected] eller på 60736060.