Det er over to år siden, at den visuelle PageRank er blevet opdateret, og nu ser det ud til at det er endegyldigt forbi, for den lille grønne bar, mange af os har haft i vores browsers i tæt på et årti.
Hvis du har været med på scenen i en del år, husker du måske de mange tråde rundt omkring på forums, hvor webmastere med ivrighed sad og ventede på den næste Pagerank opdatering, så man kunne se, om det gik den rigtige vej med ens SEO-indsats.
Den visuelle Pagerank har aldrig været et nutidigt stilbillede af et websites popularitet, men kunne alligevel bruges som rettesnor – man vidste reelt set ikke, hvornår billedet var fra, blot at det var det seneste. Årsagen til denne diffuse visualisering var sandsynligvis, at Google gerne ville holde måden hvorpå den beregnedes hemmelig.
Det er Search Engine Journal, der har haft kontakt til officiel repræsentant fra Google, der har udtalt, at den visuelle PageRank snart ikke længere kan fremvises. Ifølge mediet, vil alle browser toolbars der på nuværende tidspunkt gør brug af denne data, stoppe med at vise den visuelle PageRank i løbet af de kommende uger.
Hvad er PageRank?
PageRank er navnet på den linkanalyse-algoritme, som Sergey Brin og Larry (Lawrence) Page opfandt på Stanford University, og samtidig den formel, som var bevæggrund for stiftelsen af Google.
I al sin enkelthed går formlen ud på at påsætte numeriske værdier til hyperlinks for på denne måde at måle en sides relative vigtighed. Med andre ord er PageRank en popularitetsalgoritme baseret på henvisningsanalyser.
Det var Larry selv, der lagde navn til formlen og deraf navnet PageRank. Det hedder dermed ikke PageRank, fordi værdien dækker over et website som helhed. PageRank akkumuleres på alle sider på et website, som Google har adgang til, og ikke på domæneniveau.
Dette tror mange desværre, og det er med til at gøre forståelsen af PageRank langt mere indviklet, end det i virkeligheden er. PageRank pålægges på sideniveau, og det betyder, at der ikke er noget, der hedder eksempelvis et PageRank-4-domæne. Det vil hedde et website med en forside, der har en PageRank på 4 – det er ikke selve domænet.
Formlen i dens oprindelige form deler vægten ligeligt mellem de links der findes på en side, uagtet om det er interne eller eksterne links. Har du eksempelvis 10 udgående links på en side, overfører hvert link 10% af den PageRank-værdi, du har mulighed for at overføre.
Hvordan udregnes PageRank?
Den linkværdi som en side kan videregive udregnes således: Værdi af PageRank + PageRank fra kilder x 0.85 / antal links på den pågældende side.
Findes PageRank så ikke længere?
PageRank er som beskrevet, baggrunden for Googles succes og er selvfølgelig stadig en del af Googles popularitetsanalyser. Bid mærke i at den er en del af analyserne, og ikke hele analysen som det var tilfældet tidligere. Google har ændret sig utroligt meget det sidste årti, og er blevet langt mere sofistikerede i deres linkanalyser. De kigger blandt andet på troværdighed, relevans og autoritet, derfor giver det heller ikke mening, at man har en enkeltstående visuel faktor for den ene analyse, når det er helheden der tæller. Derfor er der heller ingen grund til, at Google løbende opdaterer denne, da den forvirrer mere, end den gavner, og fordi at den visuelle Pagerank bliver brugt som et sellingpoint på linkbørser rundt omkring i verden. Den var med andre ord med til at eskalere salget af links, hvilket ikke er noget Google bryder sig om.
Hvad betyder dette for dig?
Det betyder i realiteten ingenting for dig, medmindre du er en af de personer, der stadig tror, at Pagerank er den vigtigste faktor for gode placeringer i søgeresultaterne – hvis du er en sådan, er dette kun positivt for dig, da du nu kan koncentrere dig om at fokusere på SEO ;-)