Målet er at genere flere besøg i fysiske butikker ved at sætte fokus på produkter og tilbud, der kan købes lokalt i forhold til brugerens position, fremfor normale AdWord-kampagner, der typisk fokuserer på online-salg. Der er som sagt tale om et pilotprojekt, som ikke alle kan tilmelde sig, der også kræver, at man bruger et ’local inventory feed’ i sine butiks-kampagner.
Google Assistant hjælper også med de fysiske indkøb
Lige i tid til julehandlen, introducerer Google også ny funktionalitet til den AI-baserede virtuelle assistent Google Assistant, der kan hjælpe alle dem, der ikke kan klare indkøbene online, men har et behov for at opsøge den fysiske vare – f.eks. når man er lidt sent ude med julegaverne.
Spørger man Google Assistant på sin mobil ”Ok Google, where can I buy ____ nearby” (hvor kan jeg købe ____ i nærheden), så vil man få anvist de nærmeste fysiske butikker, der har det ønskede produkt på lager. For at dukke op i brugernes søgninger kræver det, at butikken har et såkaldt ’local product inventory feed’.
Indtil videre kommer søgningen dog hverken danske sidste øjebliks-shoppere eller handlende til gode, da Google Assistant endnu ikke fungerer på dansk – men det er på vej.
Øget viden og statistik om butikkens kunder
Google udvider også den information, der er tilgængelig for AdWord-kunderne. Man vil kun få adgang til data, der viser, hvor mange gange en visning har ført til et besøg i den fysiske butik (impression-based store visits).
Funktionen vil tracke, hvornår en visning fører til et besøg – dette er baseret på anonymiseret data og brugere, der har sagt ja til at Google må bruge deres lokationshistorik. Udover dette udruller Google en række andre insights:
Butiksejeren kan se, hvor lang tid der går, fra visning til det fysiske besøg. Man kan se, om der er tale om nye kunder eller gengangere. Og de besøgende i butikken bliver også registreret i forhold til den eksisterende demografiske viden om dem.