Vi har sagt det før, og vi siger det gerne igen; hastighed betyder alt for din bruger – særligt på mobilen. Lige netop derfor er Facebooks eget nyhedsformat – Instant Articles – interessant for dig.
Hastighed betyder alt, når du skal kommunikere online, men det er svært at tilbyde både en lækker løsning og så serverer denne så hurtigt som muligt. Samtidig så sidder modtageren med en variabel, som du ikke har kontrol over, nemlig deres mobile enheds regnekraft.
Med Facebooks Instant Articles kan du sikre dig, at dit indhold bliver præsenteret både hurtigt og lækkert, men det kommer ikke uden konsekvenser.
Hvordan virker Instant Articles?
I dag, når du sidder med din smartphone og klikker på en historie i dit Facebook-feed fra f.eks. Bondtofte & Co, så loades historien i din eksterne browser. Det kan være Safari, hvis du sidder på en iPhone — eller Chrome, hvis du sidder på en Androidbaseret smartphone. Det tager ifølge Facebook gennemsnitligt 8 sekunder, og man kender godt fornemmelsen af at opgive en artikel, fordi den ikke loader hurtigt nok.
Med Instant Articles tages Facebooks egne in-app værktøjer i brug, hvilket betyder, at indhold loader op til ti gange så hurtigt. Når indholdet loades i Facebooks eget system, er det ikke begrænset af eksterne scripts, services og indhold. Det øger hastigheden markant.
Det betyder også, at du som afsender har mulighed for at tilbyde en læseoplevelse, som er lige så lækker, lige så hurtig og lige så flydende som resten af brugerens daglige Facebook-oplevelse. Instant Articles er i øvrigt ikke låst til ét format – det betyder altså, at det er fungerer optimalt med både små nyheder og omfattende long reads.
Så skal jeg producere indhold til endnu en platform?
Betyder Instant Articles så, at du skal bruge til på at opsætte, redigere og udgive i nyt indhold til endnu en platform? Nej, Facebook ved godt, at du har travlt. Og Facebook lever af en god bruger- og afsenderoplevelse. Faktisk har Facebook gjort alt forarbejdet, så det kræver en simpel opsætning på din facebookside, en godkendelsesproces, og herefter trækker Facebook ellers selv dit indhold via RSS-feed med HTML5-markup. WordPress har for eksempel et standardplugin, som leverer indhold direkte til din Facebook-side.
Den eneste manuelle workflow, der er forbundet med Instant Articles, er udgivelsen af indholdet til din Facebook-side. Du vælger altså selv, hvilke historier eller indlæg der skal deles på din side, men brugere, som deler dit indhold fra hjemmeside til feed, deler en Instant Article version i stedet for din standardside. Det samme sker, hvis en bruger deler dit indlæg via Facebook Messenger. Endnu en bonus i forhold til brugeroplevelsen.
Hvad med min bannerindtægt?
Er man et nyhedsmedie eller blogger, som lever af annoncering, har man stadig mulighed for at indlejre annoncer i Instant Articles. Facebook tilbyder faktisk tre tilgange til annoncering i Instant Articles. Først og fremmest kan du lade din nuværende annoncering fortsætte i Instant Articles.
Facebook tilbyder også at overtage annonceringspladsen for dig og indlejre Facebook Annoncer fra Facebook Audience-netværk i dine artikler. Tredje og sidste mulighed er primært for dig, der lever af at publicere branded content. Det kræver dog, at du har en verificeret side, og så har Facebook selvfølgelig alverdens politikker, der skal overholdes.
Foretrækker Facebook Instant Articles?
Når man sidder som content manager og arbejder aktivt med Facebook er man ligesom alle andre slave for Facebooks Edgerank-algoritme. Og selvom der aldrig er blevet meldt noget officielt ud herom, så ved vi, der arbejder professionelt med Facebook og Facebook Annoncering, at Facebook foretrækker deres nyeste indholdsformater, når der skal fordeles eksponeringer og rækkevidde. Video-ads, canvas-ads, caroussel-ads og så videre fik alle fornemme eksponeringer umiddelbart efter lanceringen. Facebook siger dog selv, at de rangerer Instant Articles lige med normale artikelindhold, så du får umiddelbart kun en bedre brugeroplevelse.
Kan jeg nå alle med Instant Articles?
I udgangspunktet virker Instant Articles til alle brugere med iPhone eller Android Facebook-App.
Hvorfor lancerer Facebook Instant Articles?
Facebook lever af, at næsten alle er glade. Du skal, som udgiver, være glad for dine resultater, og brugerne skal have en rigtig god oplevelse. Mark Zuckerberg præsenterede ved F8 i april 2016 Facebooks 10-års plan. De ønsker at være brugerens samlede øko-system, og det lægges der hele ikke skjul på. Facebook er i bund og grund ikke interesseret i, at deres brugere forlader deres univers. Forretningen ligger indenfor deres mure, og de taber potentielt penge og måske endnu vigtigere, data, hver gang de sender en bruger ud af både app og site. Så jo mere kvalitet, de kan tilbyde brugerne, des længere bliver brugerne, og des mere tid har Facebook til at eksponere brugerne for annoncer.
Mange store mediehuse og netmedier har svært ved at tjene penge i disse tider. Der er simpelthen for lidt trafik til deres sites, og dermed er der for få banner-annonceringer at sælge. Samtidig er bølgen af ad-blockere godt og grundigt i gang med at smadre hele fundamentet for traditionel banner-annoncering. Og her kommer Facebook så og tilbyder en løsning, som fuldstændig fjerner brugernes behov for at forlade Facebook for at besøge medierne, men samtidig tilbyder de mulighed for at tjene penge på deres indhold på Facebook. I teorien burde samtlige medier vælge løsningen fra for at støtte op om deres eget produkt, men solidariteten og sammenholdet i branchen er stærkt som vådt avispapir, og nu er der ingen vej tilbage. Det er formater som Instant Articles, der vil ændre mediebilledet fremadrettet.
Facebook Instant Articles tilbyder alt det brugerne efterspørger; hurtigt, rent og relevant indhold med skræddersyede annoncer i et mobilvenligt miljø. Har du mod på at give dine brugere en bedre oplevelse via dit indhold på Facebook, så tag fat i os. Vi er specialister i Facebook-opsætning og hjælper meget gerne med at få dig i mål. Du kan læse mere om Facebook Instant Articles og bestille assistance, her.