Der er nok ikke den store tvivl om, at når det kommer til at bruge Instagram, så er smartphonen det foretrukne redskab. Det er med den, man tager billeder. Det er med den, at man uploader billederne, og det er i app’en. at man sidder og følger feedet, og ser hvad der er er sket på tværs af kloden.
Alligevel er der mange der eksempelvis i løbet af en arbejdsdag lige smutter forbi Instagram.com og tjekker feedet, eller måske bliver ledt derover gennem et link fra et dagsblad, hvor den hurtige presse har det med at bruge Instagram som en indlejret kilde til nyheder.
Én af de ting, der har været forbeholdt for de mobile brugere af Instagram er Stories, der i bund og grund er Instagrams copy/paste af Snapchat, hvor brugere/virksomheder kan poste små videoer, som så er tilgængelige i et døgns tid. Der er omkring en kvart milliard mennesker, der bruger funktionen, som blev indført for lidt over et år siden. Det betyder også, at Instagram Stories har flere brugere end Snapchat.
Én af de ting du nok har lagt mærke til, når du sidder og kigger i Stories er, at der dukker annoncer op mellem de personer og virksomheder, som du rent faktisk følger. Det er naturligvis i høj grad dette marked som Instagram nu gør større, ved at udvide til web og desktop.
Lille ændring med stor betydning
At Stories snart bliver tilgængelige på webversion og dermed på desktop, virker måske nok som en ret lille ting, men det åbner op for en nyt marked for annoncører. Der er mange virksomheder og brands der bruger stories i deres markedsføring, da det for mange giver en rigtig god respons og har en højere grad af interaktion.
At det nu bliver tilgængeligt på desktop, gør det muligt at lavere nye former for stories målrettet disse, da man ikke længere er begrænset af en af 4,5 tommer skærm. Det vil også blive muligt at poste videoer fra webudgaven, hvilket gør det lettere at lave spektakulære videoer, end hvis det skal laves med kameraet i telefonen, som de fleste stadig gør.
Instagram/Facebook gør naturligvis ikke udelukkende dette, fordi der er brugere der har efterspurgt den, men ser det utvivlsomt som endnu et nyt og lukrativt sted at kunne tjene penge på annoncører, der er villige til at betale for nye indgangsvinkler for deres content.
Funktionen er endnu ikke rullet fuldt ud, men forventer at blive de i den nærmeste fremtid, så hold øje med et socialt medie nær dig.