Så skete det endelig. Mange vil sige, at det har været tiltrængt længe, og onde tunger vil mene, at det kommer for sent. Ikke desto mindre er det her nu; det nye design på LinkedIn. Spørgsmålet er dog, om tiden er ved at løbe fra LinkedIn? Noget kunne tyde på, at det er opfattelsen hos Facebook.
I et blogindlæg fra slutningen af januar præsenterede LinkedIn deres nye design, og det blev – næsten som forventet – præsenteret med hensigten om at strømline navigationen, gøre kommunikationen lettere, præsentere brugere for bedre indhold på en bedre måde, give bedre indsigt i netværksaktivitet, og hjælpe os, der bruger netværket, med virkelig at få den opmærksomhed, vi fortjener.
Se præsentationen af det nye design her – indlægget fortsætter efter videoen.
Der er ingen tvivl om, at det nye design påvirker alle disse områder, men der kan heller ikke være tvivl om, at det burde være kommet for minimum et år siden. Tiden er ved at løbe fra LinkedIn i den forstand, at både Facebook, Instagram, Snapchat og alle de andre store platforme fornyer og forbedrer deres services, imens det er længe siden, at LinkedIns kerneservice – at gøre dit faglige netværk og dine karrieremuligheder mere overskuelige – har fået de nødvendige tweaks, som gør servicen helt skarp og up-to-date.
Der er behov for, at servicen i højere grad afspejler de features, vi kender fra andre platforme, netop for at gøre platformen naturlig. Og mens LinkedIn kæmper med at gøre deres service bedre og samtidig lave forretning her på – ja, så står andre platforme i mørket og lurer.
Skarp konkurrence: Facebook lancerer jobannoncer
Hvor effektiv er LinkedIns jobfunktion egentlig? Mange danskere har nok prøvet at blive foreslået jobopslag, der synes fuldstændigt irrelevante og malplacerede, i deres ugentlige mail fra LinkedIn. Så sent som i forgårs fik jeg et målrettet jobopslag omhandlede ledige sygeplejerskestillinger i Syddanmark. Det skulle man tro kunne gøres bedre – og det tror Facebook på, at de kan.
Derfor har de nu lanceret muligheden for at opslå ledige stillinger, hvis man ejer en Facebook-side- På nuværende tidspunkt dog udelukkende i USA og Canada. Mange små virksomheder, som eksempelvis søger ufaglært arbejdskraft, vil med langt større effektivitet og nøjagtighed end med LinkedIns funktioner, kunne målrette stillingsopslaget og hente de vigtigste informationer via Facebooks data. Det er nemt, naturligt og effektivt – og vigtigst af alt, så udfylder det en funktion, som LinkedIn har manglet for længe, nemlig de mindre jobs. Servicen er målrettet small business owners, som er et segment LinkedIn har negligeret, og det kommer de til at fortryde.
Se præsentationen af Facebook Jobs her – indlægget fortsætter efter videoen.
Facebook Jobs – en god platform for Average Joe?
Tænk sig at kunne søge job via sin telefon og via Facebook-app’en – nemmere bliver det ikke, og hvad kan gå galt? Jo, lad os starte med personlige billeder, deling af grænseoverskridende memes, grove og indforståede kommentarer til venner. Baggrundstjek via sociale medier er en gråzone i rekrutteringsprocesser og mange ansøgere finder det grænseoverskridende.
Andrew “Boz” Bosworth, Facebooks Vice President for Ads and Business Platform, fortæller dog til Techcrunch, at der er været overvældende interesse for produktet i de indledende testfaser, og uddyber, at han ikke tror, at baggrundstjek på sociale medier skræmmer “casual job seekers” i samme grad som det gør hos karrierefokuserede brugere, som søger job ved elitære virksomheder.
Alt andet lige så går markedet for digital jobsøgning og rekruttering en spændende tid i møde. De klassiske jobportaler får formentlig brug for at gentænke deres koncept, og det samme kan gælde etablerede karrierenetværk som LinkedIn.