Her i landet, og i langt de fleste lande, skal man dog ikke gå i panik endnu, hvis man sidder og administrerer en side. Den række tests der kører lige nu, er nemlig udelukkende en test og ikke noget der er planer om at rulle ud globalt, det har Adam Mosseri fra Facebook i hvert fald afsløret på Twitter – af alle steder. Det bekræfter Facebook også selv i en pressemeddelelse.
Lidt baggrund om reach
I de gode gamle dage, kunne man som virksomhed eller side poste noget på Facebook og være sikker på, at alle ens følgere så det. Sådan lader det i hvert fald til, at der er nogen Sociale Medie-rådgivere og content-ansvarlige der husker ”de gamle dage”. Det er langt fra sandheden, og det har altid være lidt umuligt rent faktisk at vide, hvor mange der så ens indhold, da visninger altid har været en lidt flygtig størrelse. Fakta er dog ganske korrekt, at reach for sider er faldet, men det er også en ganske naturlig udvikling i takt med, at der kommer flere og flere sider, og vi i gennemsnit også har omkring 300 ”venner”, men mange har mange flere, vi skal se opdateringer og delinger fra.
Ligesom Google arbejder Facebook også hele tiden med algoritmer, der skal sikre at vi får relevant indhold, hvilket de hele tiden justerer på. Det betyder blandt andet, at vi typisk ser flere opdateringer fra venner vi interagerer med, end dem vi sjældent interagerer med. Derudover afprøver Facebook hele tiden nye indgange til indhold, ved at vise os forslag til sider, vi kan følge og lignende. Det hele bliver naturligvis lavet med den skumle bagtanke, at det i sidste ende skal kunne generere en indkomst.
Facebook er en virksomhed
De der brokker sig er ofte virksomheder, der ser Facebook som et stort gratis medie, hvor de kan sælge deres budskaber og produkter helt gratis. Groft sagt, er det dem, der ikke har forstået mediet. For det kan godt være, at Facebook startede som et socialt medie, men i dag er det i langt højere grad et decideret indholdsmedie, eller agerer i hvert fald som et. Det er her man kan få sine nyheder, og det er her man kan få sine reklamer – krydret med opdateringer fra venner, bekendte og familie – altså det sociale.
Det er nok de færreste virksomheder, der tror, at de helt gratis kan få delt deres reklamebudskabet på eksempelvis TV2, så hvorfor skulle de kunne det på Facebook? Det (sociale) medie er en gigantisk pengemaskine og frem for alt en virksomhed, der skal give et overskud til sine aktionærer og Mark Zuckerberg, og disse indtægter kommer gennem reklamer, da mediet som bekendt er stillet gratis til rådighed.
Når reach eller rækkevidde for sider har været faldende, har det også skyldtes, at der har været flere om buddet, og det ikke er muligt at vise alt indhold – så ville brugernes øjne ganske ikke kunne nå at følge med. Facebook har derfor givet side-ejere muligheden for at promovere sig til visninger, præcis som man har kunne lave annoncer. Med andre ord – hvis man vil vises på Facebook og komme med sine budskaber eller produkter, så må man som professionel virksomhed betale for det. Jo færre der ser ens indhold, jo mere må man som side-eje skrue op for budgettet for at få visninger.
Medmindre man naturligvis kan lave noget indhold der er så godt, at alle brugerne ganske enkelt ikke kan lade være med at dele det. Content is King – men derfor vil din rækkevidde aldrig blive den samme, som den var til at starte med. Der skal følge et annonceringsbudget med dit geniale indhold.
Explore Feed
I øjeblikket er Facebook i gang med at rulle funktionen ”Explore” ud, og du har også fået den, selvom det paradoksalt nok ikke er sikkert, at du har udforsket den. Explore er en alternativt form for nyhedsfeed, og her er det ikke dine venners opdateringer om deres liv på stort og småt der fylder. Det er sider, og forslag til sider baseret på, hvad dine relatioenr interagerer med. Det er nemlig ikke kun sider du synes godt om i forvejen, hvilket naturligvis også ligger i navnet ”Explore/udforskning”.
Der er ikke nogen tvivl om, at Facebook ikke laver dette, uden der ligger større overvejelser bag. Der er forlydender om, at Facebook lige nu tester et helt nyt feed på udvalgte markeder, hvor alle siders indhold er rykket ind under ”Explore”, hvor newsfeedet så er forbeholdt til opslag fra personer og annoncer og sponserede opslag. Så hvis en side ikke sponserer deres opslag, dukker de slet ikke op i feedet.
Disse markeder er Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Guatemala og Cambodia, og har altså ikke som sådan noget at gøre med det globale marked. Facebook er kendt for at teste nye tiltag på lidt mindre markeder, inden de kører det ud i stor stil.
De første forlydender om betydningen af de nye ændringer lyder på, at flere sider har mistet et sted mellem 60 og 70% af deres organiske visninger, hvilket naturligvis også resulterer i langt færre interaktioner, hvilket mange bruger som succesparametre.
Slut med organisk rækkevidde?
Det er som nævnt på nuværende tidspunkt kun noget der testes på få markeder, men alene det at det bliver testet, betyder at der arbejdes på et eller andet hjemme i Palo Alto. Men inden du går helt i panik og tænker, at nu har Facebook trukket den for langt, så se Adam Mosseri, der er Head of News Feed hos Facebook’s kommentar til tallene.
This image reflects a test in Slovakia, Sri Lanka, Serbia, Bolivia, Guatemala and Cambodia. It’s not global and there are no plans to be.
— Adam Mosseri (@mosseri) 23. oktober 2017
Fremtiden byder måske på 2 feeds
Adam Mossei uddyber i et senere tweet, som du kan se herunder, at de hører fra mange brugere, at de gerne vil have høre mere fra deres venner, og derfor tester de mulighederne for to feeds. Den ene til venner og det andet til sider, men hvordan det ender vides endnu ikke, da disse tests ofte tager måneder, inden de har fundet den gyldne middelvej, som de må forventes at vælge.
People often tell us they want more from friends so we’re testing two feeds, one for friend content and another dedicated to page content.
— Adam Mosseri (@mosseri) 23. oktober 2017