Da Facebook blev stiftet var det med formålet at lave et netværk for universitetsstuderende i USA, hvor man kunne holde kontakt og følge mere i andres liv.
Siden da har det ændret sig en hel del, og brugerne væltede ind i milliontallet og det samlede antal af brugere på verdensplan har for længst rundet en milliard og gjort det til en meget lukrativ forretning for Mark Zuckerberg & co, der tjener astronomiske summer på reklamer af flere forskellige former.
Det startede med at være reklamefrit, så kom der højresideannoncer, og nu er der som bekendt et bredt udvalg af annonceformer med alt fra newsfeed og til sponserede opslag, boostede posts og diverse mobile platforme. Hver gang der er kommet en ny annoncetype har der været et mindre ramaskrig fra brugere, der mener at deres privatliv bliver invaderet af Facebooks annoncer, som de ikke har bedt om. Der har også altid været trusler om brugerne der vil forlade det sociale netværk på grund af denne krænkelse, det bliver dog som regel ved snakken, og antallet af brugere falder ikke.
Alligevel lader det til at Facebook har lyttet lidt til brugerne. I hvert fald har Adam Mosseri, der er vice president of product management og News Feed hos Facebook udtalt, det fremover vil være anderledes når man kigger på ens ”strøm”.
Fremover vil det nemlig være indhold fra familiemedlemmer og nære venner der dukker op som det første. Facebook har i lang tid arbejdet med algoritmer, der har betydet at man har fået mest indhold fra dem man interagerer mest med. I fremtiden vil Facebook altså vægte nære venner og familiemedlemmer højest. Selv hvis du vælger kronologisk rækkefølge, vil Facebook alligevel vælge for dig. Ifølge Facebook selv, skyldes denne ændring, at Facebook omfavner det at ”forbinde folk med deres venner og familie”. Det er den officielle udmeldelse, uofficielt har Facebook i snart et år arbejdet på at finde ud af hvorfor dets brugere deler mindre af deres personlige oplevelser og lignende, som typiske giver langt mere, end hvis man deler en tilfældig artikel eller lignende. Ved at der bliver delt færre personlige ting, er der nemlig dermed færre interaktioner mellem bekendte, og dette vil de forsøge at ændre på.
De kendte driver Facebook frem
Superstjerner som Rihanna, Cristiano Ronaldo og lignende har ekstremt mange millioner følgere, og spiller derfor en stor rolle på det sociale medie. Facebook arbejder på, at det er det indhold om kendte personer man interagere med, vil have en effekt på feedet. Synes en bruger eksempelvis godt man mange ting, som en given kendis poster, vil der være stor sandsynlighed for at blive eksponeret for andet indhold om denne eller disse fra andre sider.
Hvad betyder den nye Facebook algoritme for annoncører?
Reachen på sider har generelt været faldende og er typisk nu på omkring 10%, hvilket betyder at rigtig mange af ens følgere, ikke ser det indhold, man poster. Reach er noget man kan betale sig fra, hvilket naturligvis er hele tanken bag, samtidig med at det helt enkelt ville være umuligt at vise alt indhold fra mere end 300 venner og et stort set lige så stort antal sider man synes godt om. Den nye algoritme vil vise mere fra venner og familie, og derfor er der også grund til at tro, at sider kommer til at fylde mindre i feedet, hvilket muligvis vil åben op for nye annonceringsmuligheder.
Hver gang der kommer nye opdateringer hos Facebook, er der brugere der bliver mistænksomme over hvad det nu betyder for deres privatliv. Samtidig sidder vi en masse annoncører og tænker på, hvad det nu gør for vores annonceringsmuligheder på Facebook.
Facebook har ikke officielt meldt ud, hvad det kommer til at betyder for annonce, der der bliver arbejdet med det. For nyligt forvandt 20%’s regel eksempelvis. Tidligere kunne man ikke have mere end 20% tekst på en annonce, dette er delvist fjernet, hvilket tyder på, at Facebook arbejder på nogle ændringer. Om det kommer sammen med disse vil tiden vise.
Helt basalt betyder det dog stadig, at det er det gode indhold, der vinder frem. Hvis mange interagerer med det man laver, er der flere der bliver eksponeret for det. Har du mindre godt indhold, er der en stor chance for, at det kan blive dyrere for dig at ramme følgerne. Det er dog blot endnu en logisk effekt ved, at Facebook IKKE er et gratis medie for annoncører, men at man skal betale sig til trafik ligesom man skal andre steder. Annoncering er nutiden og fremtiden på Facebook, hvis man vil ramme mere end et par procent.