Snapchat er et uhyre interessant medie for mange. I Danmark har det i længere tid været det sociale medie, der har haft klart den største fremgang i brugere. Den lille app der startede med udelukkende at være et værktøj til at vise billeder i en begrænset tidsperiode, har vokset sig større. Det bruges nu ikke længere kun af unge til at vise druk og personlige billeder, men er blevet et kommercielt værktøj for mange virksomheder.
Udover at virksomheder og medier har profiler og bruger Snapchat som et branding eller kommunikationsværktøj, så er det også muligt at annonce på Snapchat og ramme brugerne, når de er på farten. Det lyder godt, men Snapchat har mere end almindeligt svært ved at tjene penge på deres opfindelse.
For godt nok har Snapchat dagligt mere end 178 millioner brugere, hvilket er en stigning på næsten 30 millioner i forhold til sidste år, men de kæmper stadig med at omsætte de millioner af brugere til en overskudsforretning. Omsætningen var på lige godt 540 millioner dollar i årets første ni måneder, men driftsresultatet viste blodrøde tal på ca. 560 millioner dollar.
Det er godt et år siden, at Snapchat kom på børsen, men det har været alt andet end en aktiefest, og efter præsentationen af resultatet og fremtidens planer faldt aktien yderligere 17%.
Hvad nu?
Det er naturligvis helt klart, at Snapchat ikke kan leve med den slags resultater, og det kan da godt være at Snapchat stifteren Evan Spiegel fortryder, at han ikke sagde ja, da Mark Zuckerberg ville betale omkring 3 milliarder dollars for tjenesten tilbage i 2013.
Noget må ske, og i forbindelse med regnskabet annoncerede adm. direktør Evan Spiegel også, at der er nogle helt omfattende ændringer på vej i app’en, der skal sikre fremtidig indtjening.
Noget af det der kommer til at blive lavet om er designet. Evan Spiegel udtaler, at de over en længere periode har hørt, at der er mange der synes, det er svært at bruge Snapchat. Det skal det nye design gøre op med, og det skal blive endnu lettere.
Nu med Snapchat algoritme
Den anden og nok endnu mere interessante ting, er at Snapchat nu vil blive udstyret med en algoritme i ”stories” feedet. Vi kender algoritmer fra Instagram, Facebook, Twitter og LinkedIn, hvor vi bliver præsenteret for det der burde give mest mening – også selvom det ikke altid er tilfældet. Snapchat har indtil videre rimelig ukritisk vist ”stories”, som de er blevet lagt op og kronologisk, selvom de har indført en form for algoritme tidligere på året, bliver denne nu justeret betragteligt.
I takt med at man følger flere og flere venner, kendisser, medier osv, kommer der langt flere stories i ens feed, og den eneste måde Snapchat kan løse dette, er ved at indføre en mere aggressiv algoritme, hvilket så efter alt at dømme også bliver i et nyt design. Det handler naturligvis OGSÅ om, at de skal få vist annoncer på en bedre måde, så indtjeningsmulighederne kan stige. Ifølge Evan Spiegel skal der være større mulighed for at søge i indhold.
Hvem ved? Måske arbejder de endda på en desktop version, hvor man nemt kan søge i stories og blive eksponeret for reklamer.
Der har været forlydender om, at selvom der er kommet flere brugere til, så er der forsvundet en del teenagere, der ellers var de primære brugere i begyndelsen. Snapchat skal naturligvis træde varsomt med deres ændringer, hvis de ikke vil skræmme endnu flere væk. Medmindre målsætningen ganske enkelt er at gå efter et nyt segment, ved at gøre det mere brugervenligt.
Vi holder naturligvis øje med udviklingen.