Når du skal starte en webshop, har du tre muligheder i forhold til valg af design; du kan købe en template, designe den selv eller betale dig fra at få nogle til at gøre det for dig. Hvis du selv vil designe og udvikle din webshop, kræver det, at du har et bredt kendskab til både design og programmering. Vælger du at få andre til at designe og programmere for dig, kræver det, at du har pengene til det, samt kendskab til en virksomhed eller freelancer, du tør at lægge ansvaret i hænderne på.
Af ovenstående årsager er der mange, der vælger at tage sagen i egen hånd og opsætte sin webshop ved hjælp af et købt tema og tilpasse det efterfølgende. Det er der mange fordele ved – det er billigere, du sparer tid, og du har friere tøjler, i forhold til hvordan du gerne vil have det. Førend du får succes med din webshop, er det dog vigtigt, at du vælger den rigtige template. Det får du hjælp til herunder.
Derfor er designet vigtigt
Designet på din webshop er i mange tilfælde den afgørende faktor for, om dine besøgende vælger at handle med dig. Med det forkerte design risikerer du at skræmme folk væk, fordi din webshop ikke udstråler troværdighed.
Det er et dumt sted at spare, men du behøver heldigvis ikke at betale en bondegård for at få en designmæssigt velfungerende webshop – der findes heldigvis mange muligheder for at købe et færdigt tema, du blot skal installere og redigere i efterfølgende.
Fordele ved at anvende et tema
Hvis du vil undgå, at dit webdesign skræmmer potentielle kunder væk, men samtidig ikke har en formue at investere i design og udvikling, er der ingen grund til at fortvivle. Der findes masser af muligheder for at købe færdige temaer, du blot skal opsætte og efterfølgende kan redigere i. Eksempelvis fra ThemeForest, TemplateMonster og Shopify. De er særdeles populære, og det er med god grund, for:
- de er moderne og lette at tilpasse.
- der er support på de fleste temaer, når du har købt dem.
- de er (meget) billigere end at hyre folk.
Hvilket design skal du vælge?
En af ulemperne ved færdige templates er, at der er så stort et udvalg. Faktisk er der så mange temaer, at det kan være svært at skelne skidt fra kanel. Det kan være, at der er et tema, der umiddelbart ser godt ud, men når du får det installeret, er det svært at redigere i.
Heldigvis kan du på de fleste sider sortere i temaerne, så de rangeres efter antallet af downloads eller brugervurderinger. De fleste sider, der sælger temaer, giver desuden brugerne mulighed for at anmelde siderne. Det giver en god indikation af, om der er tale om et godt, gennemarbejdet tema.
#1: Det skal være responsivt
Det er essentielt, at din webshop fungerer på alle enheder – uanset, om den tilgås via en mobil, tablet eller computer. At dit design er responsivt, betyder at det automatisk tilpasser sig til den skærmstørrelse, den bliver vist på. Hvis ikke det gør det, er din side ikke brugervenlig, og du går både glip af salg og gode placeringer i Google.
#2: Vælg et flot design, der er brugervenligt
Mange temaer er fyldt med farver, komplekse layouts og flashy animationer. I nogle tilfælde kan du få brug for disse ting, men i de fleste har du ikke brug for det, og det vil blot være med til at gøre brugeroplevelsen dårlig. Gå i stedet efter princippet; less is more. Tænk på funktion. Hvis et element ikke har en funktion, er der ingen grund til, at det er der.
Gør dig nogle tanker omkring, hvad formålet med din webshop er. Vælg et design, der understøtter dette. Hvis ikke det tema, du vælger, understøtter din forretnings mål, er det ikke et godt tema – heller ikke selvom det er pænt.
#3: Hvilke farver skal du vælge?
Det kan være svært at vælge, hvilken farve der skal være på din webshop. Især hvis du i forvejen ikke har et brand. Men hvordan vælger du så? Det er der ikke en definitiv guide til, men en god idé kan være at kigge efter konkurrenterne. Hvilke farver bruger de? Det kan give dig en god indikation af, hvad der fungerer i din branche.
Hvis du er i tvivl, er det en god idé at splitteste med forskellige farver, så du kan se, hvilke der konverterer bedst. Som tommelfingerregel kan du dog gå efter følgende principper:
- Vælg en primærfarve, der dækker omkring 60% af designet.
- Vælg en kontrastfarve, der bruges til call to action og springer i øjnene ved modtageren.
- Vælg en supplerende farve, der passer til primærfarve, men ikke stjæler opmærksomhed fra kontrastfarven.
Det kan også betale sig at læse om psykologien bag farver. Det hjælper dig med at vælge et farvetema, der tiltrækker den rigtige målgruppe. Hver farve er forbundet med en psykologisk og følelsesmæssig reaktion hos modtageren, så det kan være en afgørende faktor for, om din webshop får succes – og derfor er det værd at sætte sig ind i farvepsykologi, inden du bare vælger ud fra, hvad, du synes, er pænt.
#4: Produktbilleder
En væsentlig del af designet på din webshop er dine produktbilleder. Her kan det ikke betale sig at være nærig. Det er nemlig her, du virkelig har mulighed for at adskille dig fra konkurrenterne. Jo bedre dine produkter ser ud, des flere sælger du – og hvis dine produktbilleder er pæne, fremstår din side mere professionel.
#5: Readability
Indholdet på din side skal være let at læse. Brug simple skrifttyper, linjeafstand, opdel i afsnit og sørg for, at teksten er let at skimme. Denne disciplin kaldes for ’readability’ og omhandler, hvor læsevenligt indholdet på din hjemmeside eller webshop er. Hvis ikke indholdet på din side er læsevenlig, så fortvivl ikke – det kan nemt rettes forholdsvist med små ændringer i din CSS-fil.
Før du vælger…
Processen med at udvælge en template til din webshop kan muligvis virke uoverskuelig. Det kan lette processen, hvis du ved, hvad du leder efter. Overvej derfor følgende spørgsmål, inden du vælger:
- Hvilken følelse ønsker du at give dine besøgende? Skal din webshop eksempelvis være eksklusiv, bør du vælge et minimalistisk design.
- Har du nogle særlige funktioner, du vil have på din webshop? Så bør du først undersøge, om der nogle temaer, der har disse inkluderet. Alternativt kan du undersøge, om der findes plugins, der kan skabe den ønskede funktion.
- Hvordan skal mine produkter vises, og hvor mange produkter skal jeg have? Der findes forskellige måder at fremvise sine produkter på. Hvilken måde, du vælger, bør blandt andet afhænge af, hvor mange produkter du har. Har du ikke mere end 10 produkter, er det eksempelvis en dum idé at vælge et tema, der er designet til en webshop med et lager på flere hundrede produkter.
Design er også vigtigt ift. SEO
Det er ikke kun dine besøgende, der ser på, hvordan din side visuelt er opbygget. Det gør Google også. Især efter de introducerede deres Panda-opdatering, der har til formål at luge ud i tyndt indhold samt websites og webshops af lav kvalitet. Panda ser blandt andet på følgende elementer:
- Antallet af tynde og overflødige sider
- Om du har bannere, der ødelægger brugeroplevelsen – især hvis de er placeret ’above the fold’
- Om der er tydelig kontaktinformation på alle sider
- Hvorvidt din side er bygget til de besøgende eller ej
- Hvor hurtig din side er
- Om den er let at anvende fra en mobil enhed
- Om den generelt er brugervenlig
Google kigger på din webshops visuelle fremtræden, og hvis ikke den lever op til kriterierne, mister du sandsynligvis placeringer – og dermed potentielle besøgende. Du kan læse mere om Google Panda her.
Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp til, er du altid mere end velkommen til at kontakte Bondtofte & Co. Vi kan altid træffes på (+45) 70 50 07 26 eller [email protected].