Med Måludkonkurreringsandel vælger du et domæne, som du vil udkonkurrere i søgeresultater, og hvor ofte du vil udkonkurrere det. AdWords angiver så dine bud automatisk, så du når dette mål.
Du kan enten vælge et domæne på listen eller angive et manuelt. Listen indeholder domæner, der for nylig har deltaget i de samme auktioner som dine annoncer.
Du har også mulighed for at sætte et maks. CPC-bud, du ønsker, at AdWords skal angive for søgeord, annoncegrupper og kampagner, der bruger denne budstrategi.
Det kan være ret vigtigt at gøre, da Maksimum budgrænsen viser, hvor meget du er villig til at byde i bestræbelserne på at opnå din måludkonkurreringsandel.
Du skal være opmærksom på, at du muligvis ikke opnår dit mål, hvis du angiver en lav maksimum budgrænse. Budgrænser anvendes kun i auktioner på Søgenetværket.
Når din annonce udkonkurrerer en anden annonce, vises den over annoncen fra det andet domæne på Google-søgeresultatsider, eller også vises den, når den anden annonce ikke vises. Det er vigtigt at forstå, at denne strategi ikke nødvendigvis forbedrer din overordnede annoncerangering. Den hjælper dig kun med at forbedre din rangering sammenlignet med annoncerne fra et andet domæne.
Bl.a. derfor er mål-udkonkurreringsandel meget sjældent en strategi, der anvendes. Der er for mange konflikter forbundet med den, og hele ideen med at fokusere så meget på sine konkurrenter, og ikke sit eget site, bryder mange annoncører mig generelt ikke om.