AMP (Accelerated Mobile Pages) er Googles nye mobilformat. Det forøger din hjemmesides hastighed på mobile enheder, hvilket giver dig en fordel i søgeresultaterne. Brug for hjælp til AMP? Så udfyld formularen og lad os ringe dig op.
AMP-sider eller Accellerated Mobile Pages, som det hedder i dets fulde form, er Googles nye mobile format. Formatet blev introduceret og delvist lanceret tilbage i februar 2016 og er nu endelig også en del af de aktive mobile søgeresultatsider i Danmark.
Formålet med AMP er at forøge hastigheden på websider, der loades på mobile enheder, for at forbedre brugeroplevelsen. AMP-sider kan loade helt op til 10x så hurtigt som en normal mobiloptimeret side (eksempelvis en responsiv versionering).
Hvordan fungerer AMP?
Der udarbejdes ekstra versioneringer af eksisterende sider, hvor i mange elementer fuldstændigt fjernes, mens elementer som CSS ”koges ned” til de mest basale funktioner, for at skabe en lynhurtig ekstraversion.
AMP-siden caches og hostes på Googles egne servere, hvorfor siderne loader endnu hurtigere, da siden i princippet slet ikke skal kaldes – den ligger allerede parat og loader derfor med det samme. Google loader AMP-siderne, mens brugere indtaster deres søgeforespørgsler og tjekker om der er lavet ændringer på siden, siden sidste cache. Den version en bruger ser, vil derfor altid lige være opdateret af Google.
AMP-sider skal udarbejdes med struktureret data
Udover at der skal udarbejdes en ekstra version af hver eneste side, skal der også implementeres Schema-markering, på en række elementer, før end at en AMP-side ordentligt kan validere og gå aktiv i søgeresultaterne, ligesom det er tilfældet med nedenstående eksempel:
Herudover skal en kobling fra den primære side oprettes, der fortæller Google, hvor de kan finde AMP-siden og AMP-siden skal samtidig pege tilbage på den primære URL, samme princip man benytter til kanonikale sider.
AMP er det nye mobilformat
For få år siden, kunne alle modtage mobiltrafik. Den dag i dag modtager kun de websites, der er optimerede til mobiler, trafik igennem det mobile indeks. Google ønsker ikke at føre trafik ind til sider, der ikke er optimeret ordentligt til den enhed, der bruges til at rendere den.
Vi forventer hos Bondtofte & Co., at det samme bliver tilfældet med AMP-formatet. Der går dog et par år, førend vi kommer til et decideret ultimatum, men Google VIL AMP-siderne, og derfor kan du lige så godt komme i gang med at få dem implementeret.
På sigt, vil det helt sikkert give forbedringer i de mobile søgeresultater, at køre aktivt med AMP.
Vi hjælper dig med AMP-implementeringen
Til nogle af de største CMS, findes der allerede plugins til AMP, der kan være dig behjælpelig. Desværre skal de fleste plugins stadig igennem en hel del tilpasning, før end de fungerer i praksis.
Hos Bondtofte & Co. kan vi – modsat mange andre bureauer – tilbyde at hjælpe, i stort set alle former for systemer også i specieldesignede løsninger.
Så er du klar til at give dine mobile brugere den bedste oplevelse med dit brand – så tag fat i os på; [email protected] eller 60736060