Keyword Planner, også kaldet Søgeordsplanlægning, er en verden for sig. Det er et univers, der er direkte forbundet med Google AdWords. På den måde kan du let gå i dybden med søgeord, vurdere dem på flere parametre og tilføje dem direkte til din konto. Du kan også udarbejde prognoser for din kommende annoncering – både for Search og Display – men også bruge det i SEO-øjemed. Søgeordsplanlægning er med andre ord et uundværligt værktøj, når du arbejder med markedsføring i søgemaskinerne.
Google Keyword Planner er et værktøj, der har være tilgængeligt i mange år, og været en fast del af næsten alle marketingfolks arbejdsdag. Værktøjet har i den grad været med til at danne rammen for et utal af tekster på nettet, verden over, da dette hidtil har kunne – og tildels stadig kan give et godt indblik i, hvordan tendensen for et søgeord er, i forhold til den månedlige søgevolumen.
Desværre er Google Keyword Planner ikke 100% gratis længere, da der er opsat krav for, at du skal have en hvis aktivitet på din AdWords konto, førend du kan anvende værktøjet til fulde. Det betyder, at du kun kan få et intervalbaseret estimat af søgevolumen, hvis du ikke lægger en tilstrækkelig mængde annoncekroner i din AdWords konto.
Alt dette og meget mere, vil denne artikel tage dig igennem. Velkommen til den komplette guide for Google Keyword Planner.
Google Keyword Planner startside
Som du kan se herunder, er der fem grundlæggende elementer, der hver giver sin data, afhængig af, hvad du har brug for at vide. Dog er der overordnet to ting, dette værktøj kan hjælpe dig med:
- At finde inspiration til nye søgeord
- At få dybdegående prognoser for performance på allerede definerede søgeord
Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori
Dette område kommer faktisk omkring alle punkterne. Her kan vi nemlig både se data for nuværende søgeord, finde nye, relevante søgeord, samt få prognoser, der kan arbejdes videre med. Herunder kan du se, hvilke oplysninger, Google har brug for, i forbindelse med at at hente data fra dette værktøj. Udover din liste med søgeord, bør du definere website, angive geografi, sprog, samt evt vælge en passende kategori – alt dette for at give så retvisende data som muligt.
Når du trykker på “få ideer” bliver du præsenteret for 3 områder, med brugbar data, i forhold til de søgeord, du har angivet. Det første område er et blåt søjlediagram, der afspejler den månedlige søgevolumen. Du skal dog være opmærksom på, at søgevolumen i diagrammet også medtager alle de termer, som Google finder relevante, og som befinder sig i det tredje og sidste område.
Område nummer to indeholder specifikke data for de søgeord, du selv har angivet, herunder månedlig søgevolumen, estimeret konkurrence, foreslået bud og annonceeksponerings andel.
Det tredje og sidste område indeholder en række søgeord, som Google finder mere eller mindre relevante – under alle omstændigheder er der tale om beslægtede søgeord, som du kan lade dig inspirere af og arbejde videre på.
Nu, hvor du kender dine vigtigste søgeord, og har fundet en mængde af relaterede termer, kan du grave dybere i prognoserne for disse, og dermed kortlægge hvad du kan forvente af en evt. annonceringperiode. Det gøres ved at “tilføje søgeord til planen”. Når dette er gjort, kan vi gå til selve planen og få følgende overblik:
Her fra kan du bevæge dig dybere ind i data og få prognoser for f.eks. enheder, geografisk fordeling, tendenser i søgevolumen eller individuel søgeordsdata. Lad os kigge lidt nærmere på disse, ud fra de foruddefinerede søgeord:
Individuel søgeordsdata
Herunder kan vi se den individuelle søgeordsdata, samt prognoser for performance for disse. Igen tages der udgangspunkt i det budget, vi har defineret, samt konkurrencen i det gældende marked. Performancedata dækker over CPC, Klik, Eksponeringer, Pris, CTR, Gns. CPC og Gns. annonceposition.
Data for enheder
Data for enheder kan være guld værd. Som bekendt fokuseres der mere og mere på mobile enheder, da disse i rigtig mange tilfælde viser sig at bære langt den største mængde trafik. Noget der kun bliver endnu mere vigtig, når Google går mobile first.
Herunder kan vi se den estimerede mængde af mobil-trafik set i forhold til den totale mængde trafik. Derudover kan vi på billede nr. 2 herunder se, hvordan data forventes at fordele sig på hhv. computer, tablet og mobil.
Geografisk data
Den geografiske data kan, som data efter enhed vise sig at være rigtig værdifuld. Når du ved hvor i landet, den største interesse for dit produkt befinder sig, kan du målrette direkte og mere aggressivt mod disse. Som det kan ses på billederne herunder, får vi både en procentmæssig opdeling af hvor i landet, vi kan forvente det største engagement, samt et rent dataestimat af, hvor stort engagementet rent faktisk vil være, fordelt på Klik, Eksponeringer, Pris, CTR, Gns. CPC og Gns. annonceposition.
Tendenser i søgevolumen
Det sidste område er “tendenser i søgevolumen”, som egentlig mest af alt er en gentagelse af den data, vi allerede har kigget på, bare i en anderledes visuel opstilling. Med andre ord: vi får igen vist det blå søjlediagram – denne gang skal du være opmærksom på, det kun er for de søgeord, du har medtaget i din plan for udregning af prognoser. Derudover ser vi forholdet mellem det totale trafikestimat og det samlede mobile engagement. Det nederste diagram under området “tendenser i søgevolumen” viser igen data over, hvor stor en mængde af det samlede engagement, computer, tablet og mobil hver især står for.
Som beskrevet i artiklen er der en række fordele, men desværre også enkelte ulemper. lad os ridse dem op:
Fordele og ulemper med Google Keyword Planner
Som nævnt i ovenstående gennemgang, er der altså en række fordele og ulemper ved brugen af Keyword Planner. Herunder vil jeg prøve at ridse nogle af disse op.
Fordele
- Godt til analyse af allerede kendte søgeord
- Godt til at finde nye, relevante søgeord
- kan tage direkte udgangspunkt i din allerede opsatte AdWords konto eller dit website
- Du kan få vist historisk data
- Godt til at udarbejde prognoser for kommende kampagner (både for performance og konverteringsdata)
- Du kan øverføre data direkte til din AdWords konto
- Værktøjet kan og bør bruges i SEO-øjemed
Ulemper
Prognoser afhænger af din nuværende kampagneeffektivitet og en række andre faktorer. Dette kan også være en fordel, men det begrænser det objektive syn på, hvordan markedet egentlig ser ud, for de udvalgte søgeord.
Du kan ikke længere drage megen nytte af værktøjet, uden spend på din AdWords konto og værktøjet er dermed ikke længere 100% gratis. Når du ikke har spend eller meget begrænset spend, vil du blot få vist søgevolumen i intervaller. Det vil sige, at de søgeord, jeg vil undersøge, bliver præsenteret således:
Den sidste ulempe, som du bør tildele en hel del opmærksomhed er, at Keyword Planner kan finde på at ændre de ord, du skriver i værktøjet, og gerne vil undersøge. Lad os tage et eksempel:
Herunder har jeg angivet, at jeg gerne vil undersøge ordet “seo tekster”, men Keyword Planner ændrer det uden videre til “seo teksten”. Problemet med det er, at jeg bliver vildledt i forhold til at finde den aktuelle søgevolumen på det søgeord, jeg var interesseret i. Nu ved jeg tilfældigvis, at der er langt flere søgninger på “seo tekster” end på “seo teksten”, men gjorde jeg ikke det, ville jeg ikke ane, hvordan jeg skulle gribe mit nye indhold an.
Google Keyword Planner er er super godt værktøj, men et supplerende værktøj. Du bør med andre ord benytte flere datagivere i forbindelse med en kommende søgeordsanalyse, for på den måde at bekræfte de data du får, men også for at udvide din samlede søgeordsliste. Dette gør sig både gældende når vi taler AdWords og SEO.