Sidste år begyndte Google for alvor at ændre udseendet i SERP’en på mobile søgninger med visning af såkaldte favicons ved siden af de respektive organiske søgeresultater. Favicons er de små brandikoner, man også ser i sin browsers fane, hvis man benytter Google Chrome. Da Google rullede ændringen i mobile søgninger ud, var der megen snak om vigtigheden af et professionelt favicon, der kunne give modtageren et retmæssigt billede af, hvem afsenderen er – altså hvem der står bag hjemmesiden.
Søgeresultaterne er evigt skiftende og Google tester konstant nye måder at fremvise søgeresultaterne på overfor deres brugere. Der er intet nyt i at Google laver test i måden de viser de organiske resultater og de betalte på.
Ofte testes antallet af resultater. Det er eksempelvis ikke unormalt at se færre organiske resultater i en periode, hvor det efterfølgende kan ændres tilbage hvis Google vurderer, at kvaliteten ikke var tilfredsstillende. Andre gange rulles Googles ændringer dog ikke tilbage, og det sker i de tilfælde, hvor de har fundet et match, hvor deres indtjeningsmodel er så maksimeret, som den kan være uden at generere deres brugere alt for meget.
Vi ser også ofte, at Google ændrer på længden af meta-beskrivelser eller sidetitler, som de viser i søgeresultaterne, og her skal man igen altid være lidt varsom, for ofte rulles ændringerne tilbage igen. Der er ikke noget mere ærgerligt og træls end at have brugt mange timer på at tilpasse alt, for så at skulle ændre alle ens tilpasninger tilbage til udgangspunktet igen. Derfor bør man altid tage visuelle ændringer til SERPs med et gran salt og afvente, indtil man kan vurdere, at ændringen er permanent. Det er vigtigt at understrege, at disse tests kan stå på i alt fra timer til måneder.
Men nu skulle tiden altså være kommet til visuelle ændringer i søgninger på desktop, som det skete i efteråret på mobile søgninger, hvilket vi indledte denne artikel med at fortælle. Ifølge Google ruller de deres nye visninger ud i denne uge, og vi kan derfor begynde at se deres nye måde at vise både organiske- og betalte søgeresultater på allerede nu.
Du kan se deres Twitterpost om netop dette emne herunder:
Last year, our search results on mobile gained a new look. That’s now rolling out to desktop results this week, presenting site domain names and brand icons prominently, along with a bolded “Ad” label for ads. Here’s a mockup: pic.twitter.com/aM9UAbSKtv
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 13. januar 2020
Det er ikke i alle tilfælde hvor Google ændrer søgeresultaternes udseende, at alle brugere ser ændringen – faktisk langt fra. Klart de fleste tests for SERPs, køres for en lille procentdel af brugerne, det vil med andre ord sige, at Google splittester resultater, for at benchmarke med live data, akkurat ligesom vi gør det når vi kører splittests på et website.
Derfor vil man også opleve, at SERPs kan være forskellige fra bruger til bruger, og du kan måske ikke genkalde et resultat, som du har set på en anden brugers skærm.
Men om ikke længe skulle det altså – ifølge Google – være rullet ud hos alle brugere på både mobil- og desktopsøgninger.