Med fremkomsten af digitale platforme, sociale medier, streaming og on-idemand indhold, oplever forbrugerne en helt ny brug af medier, som virkelig ryster ved fundamentet for traditionel markedsføring. Det betyder, at man som markedsfører skal gå ny veje og udtænke nye strategier, og her er content marketing en god vej for rigtig mange – netop fordi den skaber værdi og skaber engagerede brugere og forhåbentlig også kunder.
Hvad er Content marketing?
Content marketing er arbejdet og det strategisk afsæt i at skabe og distribuere involverende, relevant og brandunderstøttende indhold på tværs af platforme. Formålet med dette er at skabe og fastholde en målgruppe af dedikerede og involverede forbrugere, som føler merværdi ved interaktionen med indholdet.
Men skal man blive lidt mere lavpraktisk, så er content marketing dit arbejde med at tage de værdier og den værdi din virksomhed skaber, og producere det ned til alverdens former for indhold – det kan være video, billeder, blogindlæg, landingssider, podcasts – formaterne er mange, men fælles er en konsekvent rød tråd til kernen i brandets fortælling. Fokus er altid værdiskabelse, måske i form af viden, af underholdning, af problemløsning, af inspiration eller noget helt femte.
Hvad kan content marketing?
Content marketing er ekstremt effektivt for dig der gerne vil skabe dedikerede kunder, lange kunderelationer, øge salg og skabe bedre forretning, for selvom der ikke er fokus på salg, når man arbejder med content marketing, så er det et meget effektivt værktøj, netop fordi kernen af content marketing er at skabe eller understøtte et behov hos læseren/modtageren.
Content marketing handler i bund og grund om at skabe noget indhold omkring og ikke med udgangspunkt i dit produkt. Dine kunder har inderst inde en ide om, hvad det er de gerne vil have, og det afspejler sig også i deres søgen efter information. Ved netop at skabe indholdet, som skaber værdi for de søgninger eller den research dine besøgende laver, og det er her, at content marketing er værdiskabende – for du bliver en sparringspartner i langt højere grad en sælger, og det underbygger blot købshensigten og beslutningen.
Relevans er nøglen
Der er ingen tvivl om, at det drejer som at skabe relevant indhold, når man arbejder med content marketing. Men hvad gør indhold direkte relevant? Det gør indsigter. Indsigter i din målgruppe; Hvem de er? Hvilke medier de bruger? Hvilke udfordringer, du kan løse for dem? Kan du kortlægge dette, kan du finde nøglen til at åbne dine besøgendes behov og derved skabe købssituationen.
Kom videre her fra:
Arbejdet med Content Marketing kunne forløbe sig således:
Målgruppe
Indled arbejdet med at definere, hvilke mennesker, du ønsker at nå med din content markedsføring. Er målgruppen skarpt defineret, er du ikke langt fra at kunne researche meget grundigt på denne målgruppe. Forhåbentlig kender du allerede dine kunder godt, men gennem søgeordsanalyser, grundig analytics gennemgang, brugerfeedback og andre metoder, får du masser af gode indsigter i, hvad der virker for din målgruppe.
Relevans
Næste punkt er, at finde frem til den strategiske vinkel, der gør dit indhold markant mere relevant end konkurrenternes. Analyser på det indhold, som allerede eksisterer om emnet, sammenhold det med dine findings i målgruppeanalysen, og med de to analyser i hånden, er du klar til at kaste dig ud i produktionen af indhold.
Indhold
Dit indhold behøver ikke være den store og forkromende løsning. Ofte er det nok blot at levere den relevant information på bedst mulige måde, på bedste platform og i den mest relevante kontekst. Dette skal du tænke ind, når du udarbejder dit indhold til din content marketing.
Test
Nu gælder det om at lancere og teste. Først og fremmest skal du sørge for trafik til dit content. Det kan være gennem Facebook Annoncering, SEO, AdWords eller andet, men vigtigst er det, at vi splittester indholdet, så vi ved om det kunne performe bedre.
Optimering
Med dine findings i hånden, er det bare med at komme i gang med at optimere. Udvikl løbende på dit indhold og skab endnu flere glade relationer som bliver til endnu flere glade kunder.
For husk, at relevans skaber behov og behov skaber salg. Og så må vi heller ikke glemme, at god Content Marketing skaber produkt og løsningsambassadører for netop dit brand.
Skal du have hjælp til din Content Marketing?
Lad os sparre omkring dine tanker, lad os analysere din målgruppe, lad os skabe trafikken til dit indhold, lad os optimere på dit indhold. Mulighederne for samarbejde omkring Content Marketing er mange og Bondtofte & Co er eksperter i Content Marketing – størstedelen af vores kunderelationer starter nemlig med vores indhold. Så vi ved, hvor vigtigt det er.