Din hjemmeside er intet værd uden besøgende. Med SEO (søgemaskineoptimering) kan du påvirke, hvordan din side er placeret i søgeresultaterne. Vores eksperter har mere end 10 års erfaring. Udfyld formularen i bunden og lad os tage en snak!
SEO (Søgemaskineoptimering)
SEO er arbejdet med at optimere hjemmesider, så de bliver mere synlige i søgemaskinernes søgeindeks. SEO – eller søgemaskineoptimering – som det hedder på dansk, handler om at gøre det nemt for eksisterende og potentielle kunder at finde et givent website på søgemaskinerne. Det gør man ved at være til stede på de søgeord og søgefraser, målgruppen bruger, når de søger på Google og andre søgemaskiner.
SEO er en af de mest effektive former for markedsføring, der findes. Langt de fleste købsbeslutninger bliver truffet online. Moderne forbrugere researcher på internettet, inden de begiver sig ud i et reelt køb. Derfor skal dit produkt eller din virksomhed være til stede, allerede når denne research foregår. Din virksomhed skal være ”top of mind”, når forbrugeren tager sin beslutning om at foretage et køb.
Et optimeret website svarer på alle brugerens spørgsmål og afkorter research-processen. I mange tilfælde kan et optimeret website med et godt og relevant indhold overbevise brugeren om at foretage køb med det samme frem for fortsætte sin research på internettet eller opsøge en fysisk butik.
Kampen om de organiske resultater
Målet med SEO er at placere din virksomheds hjemmeside så højt som muligt i de organiske søgeresultater. De organiske resultater er de resultater, som ikke er angivet som sponsorerede resultater eller annoncer. De sponsorerede resultater fylder efterhånden rigtig meget på Google.
De fleste brugere er dog velvidende om, at de sponsorerede resultater er købt reklameplads. De stoler derfor i langt højere grad på de organiske resultater og er mere tilbøjelige til at klikke på et organisk resultat, der ligger højt. Derfor skal din hjemmeside rangere højt på de søgeord, der beskriver dit produkt eller serviceydelse bedst.
Google står for 95 % af den danske søgemaskinetrafik
I Danmark er Google den mest benyttede søgemaskine. Google er også størst på verdensplan, men i et land som Danmark bruger vi stort set ikke andre søgemaskiner end Google. Det er af samme årsag, at mange mennesker bruger søgefrasen ”Google-optimering” i stedet for SEO. Det skal dog ikke glemmes, at f.eks. Bing også har markedsandele i Danmark, og at der i lige så høj grad kan være tale om kvalificeret trafik. Ikke mindst fordi konkurrencen ikke er så hård som på Google.
Hos Bondtofte og Co. har vi stor erfaring i både Google og Bing og kan skabe resultater for dig, uanset om du er markedsleder eller markedsudfordrer.
Søgeord og søgefraser er fundamentet for SEO
Bruger du de samme ord, som dine kunder bruger, når de søger efter dine produkter eller services? Hvis ikke, er chancen for, at dine kunder finder dit website, tæt på at være lig med nul. Vil du være synlig for dine kunder på Google og andre søgemaskiner, skal du først lægge en konkret plan for, hvilke søgeord og søgefraser, dit website skal findes på. Søgeordene og søgefraserne skal indgå i teksten på dit website, for at søgemaskinerne kan klassificere og rangere de specifikke sider i søgeresultaterne.
Eftersom du bygger hele din SEO-investering op omkring søgeord og søgefraser, er de i princippet fundamentet i dit SEO-arbejde. Derfor: Få lavet en professionel vurdering af præcis hvilke søgeord, du skal arbejde med, og hvordan konkurrencen er på dem.
Hos Bondtofte og Co. kan vi tilbyde dig en grundig søgeordsanalyse, som giver den nødvendige indsigt i, hvordan brugerne finder frem til dine produkter eller services. Jo mere viden, du har om din målgruppes søgeadfærd, des mere præcist kan du ramme den, både via søgemaskinerne, men også når besøgende lander på websitet.
Long-tail søgeord konverterer bedre og har mindre konkurrence
Der er stor forskel på at arbejde med det, der kaldes longtail-søgeord og det, der kaldes generiske søgeord. Generiske søgeord er søgeord, der er meget brede af natur. Et eksempel på dette er ”mobiltelefoner”. Brugere, der søger på ”mobiltelefoner”, søger meget bredt, og de er derfor sjældent særlig langt i deres købscyklus. Anderledes forholder det sig med longtail-søgeord. Et eksempel inden for denne kategori er ”Køb Nokia 9800”.
Her er brugeren meget længere i købsprocessen. Han har valgt en specifik model, og han har en intention om at foretage køb. Chancen for, at denne bruger ender med at købe, er med andre ord meget høj.
Konkurrencen på longtail-søgeord er meget lavere end på de generiske søgeord. Netop fordi longtail-søgeord ikke er specielt målrettede, men i stedet ofte kendetegner hele grene af en branche, giver det i langt de fleste tilfælde bedst mening at anvende disse, inden man begynder at arbejde på de generiske top-søgeord, der også går under navnet ”trofæsøgeord”.
Klik her for at læse mere om søgeordsanalyse
Udtalelse fra Firmafon
“Igennem Firmafons SEO-projekt udviste Henrik og de andre samarbejdspartnere en kæmpe faglighed og ansvarsfuldhed i forhold til at tage opgaven på sig og levere synlige resultater. Den kontinuerlige sparring med Henrik har desuden klædt os på til at arbejde med SEO fremadrettet. Bondtofte og Co. har gennem hele forløbet leveret en høj grad af grundighed og kvalitet. Både hvad angår materiale og opfølgende møder. Det er svært at forestille sig, at andre kan matche den oprigtige interesse for, at kunderne skal lykkedes med SEO, som vi oplever Henrik & Co. gjorde i vores samarbejde.”
Sidsel Forchhammer — CMO, Firmafon
Indholdsoptimering
De søgeord og de søgefraser, som dit website skal konkurrere på, skal implementeres i alt indhold på dit website. Det omfatter brødtekst, sidetitel, meta-descriptions og Alt-tags. Teksterne på dit website skal med andre ord gennemgås for brugen af dine vigtige søgeord og søgefraser. Der er flere muligheder for at trække brugere ind på dit website ved hjælp af godt indhold. Indholdet kan placeres på en informationsside, der skal trække de brugere, der er i researchfasen ind. Det kan også være relevant, at brugerne lander direkte på en salgsside. Og endelig er der den mulighed at lave en hel kategori med flere underliggende artikler om et givent emne. Dog skal du være opmærksom på, at dine sider kan komme til at konkurrere internt om hvilken en af dem, der skal dukke op i søgeresultaterne. De bør i stedet arbejde sammen om at løfte den bedste side op i placeringerne på de søgeord og søgefraser, der matcher det pågældende indhold bedst. Derfor er det også vigtigt at have fokus på websitets struktur og optimere interne links, ankertekster, billeder og video. Jo mere optimeret dit indhold er på alle niveauer, des større chance vil du have for, at dit indhold bliver synligt på søgemaskinerne.
Men det er ikke nok at kende de trafikskabende søgeord, hvis den intention, brugeren havde med søgeordet, ikke imødekommes i præsentationen af websitets indhold. Kig kritisk på dit indhold. Matcher det den målgruppe, som du søger at ramme? Der findes en lang række værktøjer, der kan være behjælpelige med at vurdere din virksomheds målgruppe ud fra de eksisterende mailinglister eller anden brugerdata. Data er vitalt for at forstå sine brugere og være i stand til at målrette og optimere indholdet på sit website.
Bondtofte og Co. tilbyder indholdsanalyser, hvor vi vurderer og måler dit indholds performance. Vi gennemgår struktur, identificerer svagheder og giver konkrete forslag til indholdsoptimering, som vil gøre dit website mere målrettet, ikke kun mod søgemaskinerne, men også mod de brugere der lander på dit website, og som gerne skal konverteres til købende kunder.
Teknisk SEO
Teknik er et af de vigtigste parametre i SEO-arbejdet. Hvis der er tekniske problemer på et website, kan Google og andre søgemaskiner have svært ved at crawle og indeksere det. Dermed bliver det nærmest umuligt at være synlig i de organiske søgeresultater.
Der kan være mange årsager til, at et website ikke kan indekseres. Der kan eksempelvis være problemer med:
- Sider der returnerer forkerte svarkoder
- Blokering af vigtige sider på websitet
- Mangel på blokering af kritiske sider på websitet
- Manglende sidetitler
- En forkert opsat menu-navigation
- Manglende navigationselementer
- Problemer med linkstrukturen
- Brugen af scripts, Java, Flash eller andre elementer, der ikke er indekserbare for søgemaskiner.
I en teknisk SEO-analyse identificeres alle tekniske problemstillinger på dit website. Bondtofte og Co. tilbyder en komplet teknisk SEO-analyse, hvor en lang række forhold bliver undersøgt, forklaret og løst. Samtidig får du et overblik over alle de tekniske muligheder, som du ikke allerede benytter på dit website i dag – samt en beskrivelse af, hvordan du konkret bruger og implementerer dem.
Duplikeret indhold (duplicate content)
En af de største indekseringsbarrierer er det, der hedder duplikeret indhold. Duplikeret indhold er, ligesom navnet antyder, indhold der går igen flere gange. Rigtig mange websites lider under at have duplikeret indhold, og selvom SEO-specialister i årevis har råbt op omkring problematikken, kan selv de bedste CMS-systemer ikke se sig fri for duplikeret indhold.
Duplikeret indhold alene kan forhindre hele websitet i at blive indekseret korrekt. Det påvirker i høj grad mulighederne for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Duplikeret indhold kommer i mange former og størrelser. Benytter man eksempelvis parametre internt, kan disse skabe adskillige versioner af hver eneste side på websitet. Google får dermed rigtig svært ved at vurdere hvilken af disse sider, der skal vises i søgeresultaterne. Det er et valg, man ikke skal overlade til søgemaskinerne. Søgemaskinebotter er ekstremt komplekse, men de er i langt de fleste tilfælde ikke i stand til at løfte denne opgave. Det skal dikteres med hård hånd! Det er ikke søgemaskinernes problem, at websitets indhold ikke indekseres og rangeres ordentligt – det er dit problem.
Hastighed
Et websites hastighed har meget at sige i forhold til de placeringer, det kan opnå i søgeresultaterne. Med et langsomt website spildes ikke kun brugernes tid, men også søgemaskinernes. En dårlig hastighed på et website kan have en negativ effekt på placeringerne i søgeresultaterne, fordi Google og andre søgemaskiner ikke ønsker at vise deres brugere et langsomt website – det er nemlig et dårligt resultat.
Websitets hastighed har også meget at sige i forhold til, hvor godt det kan indekseres. Er der tale om et stort og komplekst website, kræves en vis hastighed for, at websitet crawler ordentligt. Der findes dog undtagelser. Et meget populært website vil have mange links, og det gør, at Googlebot får mere tålmodighed med websitet. Dermed bruger Googlebot længere tid på at crawle det. Er websitet derimod knapt så populært, kræver Googlebot, at det svarer lynhurtigt. Bedst er det selvfølgelig, hvis der både er tale om et hurtigt website og et website med mange og gode indgående links.
Uhensigtsmæssig indeksering
Rigtig mange websites har problemer med uhensigtsmæssig indeksering. Det kan være filer, sider og mapper, der ligger tilgængeligt for søgemaskiner, men ikke som udgangspunkt bidrager med nogen værdi til hverken søgemaskiner eller brugere. Eksempler på dette kunne være PDF-filer, som ikke indeholder navigationselementer, hvilket gør at brugeren bliver fanget i dokumentet. Det kan også være Word-dokumenter eller hele mapper med filer eller lister, som ikke giver mening for en bruger uden forhåndskendskab til disse.
Redundant indhold, dvs. indhold der i realiteten er overflødigt, er endnu et problem. Dette kunne være indekserede 404-sider, sider udelukkende med et billede eller en video, tag- og kategorisider mv. Jo mere redundant indhold et website indeholder, som søgemaskinebotter kan crawle, des større problemer giver det. Generelt bør intet andet end konkrete og brugbare sider være indekseret. Det vil sige sider, der kan stå alene, når en bruger lander på dem, og som er meningsfulde sider med indhold og links.
Alle disse problemer kan identificeres og løses ved at få udarbejdet en teknisk SEO-analyse (se ovenfor).
Klik her for at læse mere om teknisk SEO-analyse
Linkbuilding
Google og andre søgemaskiner har bygget deres algoritmer op omkring popularitetsanalyser. Popularitet måles ud fra anbefalinger. Online kommer anbefalinger igennem links, uagtet om der er tale om almindelige links fra almindelige hjemmesider eller links fra de sociale medier. Derfor bruger søgemaskiner antallet af links til et website og kvaliteten af disse til at vurdere, hvor godt et website er, og dermed hvor godt det bør være placeret i søgeresultaterne.
Det er ikke ligegyldigt hvilke kilder, de indgående links kommer fra. Links fra relevante sider er de bedste links at få, og alt andet lige er links fra mere populære websites mere værd end links fra mindre populære websites. Links fra sider med høj troværdighed vægter også højt i linkregnskabet. Med andre ord skal der indgående links fra en bred variation af linkkilder til for at skabe det perfekte linkmix, der giver de bedste muligheder for topplaceringer i søgeresultaterne.
Klik her for at læse mere om linkbuilding
Pas på med, hvem du udliciterer din linkbuilding til
Linkbuilding er en disciplin inden for SEO, der bør tages meget seriøst, og som bør udføres af fagfolk, der har forstand på det. Der er desværre rigtig mange bureauer, der tilbyder linkbuilding, som ikke har forstået, hvor farlig en disciplin det kan være, hvis den ikke udføres korrekt.
Derfor er det vigtigt, at man som køber af linkbuilding fra eksterne leverandører er opmærksom på kvaliteten af det arbejde, der bliver udført. Manipuleres der for kraftigt med linkene til ens hjemmeside, kan det føre til en linkstraf. En linkstraf fører til markant dårligere placeringer og dermed store tab i antallet af besøgende. Samtidig kan det være umådeligt svært at komme ud af en linkstraf, når først ens website er ramt.
Er dit website ramt af en linkstraf, eller har du mistanke herom, tilbyder vi hos Bondtofte og Co. linkanalyser. I en linkanalyse bliver linkprofilen på din eller dit firmas website gransket nøje med det formål at rådgive om, hvordan den kan komme til at fremstå mere naturlig, og hvordan eventuelle linkstraffe kan blive fjernet. Der stilles en garanti for, at alle eventuelle linkstraffe kan fjernes, hvis linkanalysen følges til punkt og prikke – noget ingen andre danske virksomheder på nuværende tidspunkt tilbyder.
Klik her for at læse mere om linkanalyse
Skrevet af Henrik Bondtofte. Sidst opdateret d. 26/10/2015.
Du kan læse meget mere om SEO, i denne artikel.