Hvis man virkelig vil have det maksimale ud af annonceringsmulighederne på Facebook og Instagram, kommer man ikke udenom at arbejde med Custom Audiences. Kender du til alle mulighederne? Vi introducerer dig til dem her.
Custom Audiences på Facebook er det, som vi danske annoncørere kender som ”brugerdefinerede målgrupper”, og kender du ikke allerede til disse målgrupper og bruger dem aktivt i din annoncering, er det bare med at komme i gang. Det er nemlig med muligheden for Custom Audiences, at Facebook annoncering for alvor bliver smart.
Hvad er Custom Audiences?
Når man arbejder med Facebook annoncering, så er der i bund og grund tre ting, man skal forhold sig til, før man kan komme i gang:
- Hvad vil man opnå? Hvad er målsætningen for kommunikationen, og hvad ønsker man at have ud af annonceringen?
- Hvem skal se det og hvor? Hvilken målgruppe ønsker man at tale til
- Hvordan skal det kommunikeres? Her arbejder man med budskab og format. Kort sagt; content
Det er naturligvis under punktet for din målgruppe, at du kan arbejde med dine brugerdefinerede målgrupper. Og de brugerdefinerede målgrupper er i bund og grund din mulighed for at samle brugere med relation til din virksomhed i en afgrænset målgruppe for herefter at kommunikere aktivt til disse.
Hvordan bringer du Custom Audiences i spil?
Du finder muligheden for at arbejde med brugerdefinerede målgrupper i din Facebook Business Manager under dine Aktiver, hvor du har mulighed for at arbejde med dine ”målgrupper”.
Under målgrupper har du mulighed for at klikke på ”Opret Målgruppe” og derefter brugerdefineret målgruppe. Og her mødes du så af dine muligheder. Vi gennemgår dem nu én efter én.
Kundefil: Dine permissions er guld værd
Når du vælger at skabe en brugerdefineret målgruppe på baggrund af en kundefil har du mulighed for enten at uploade en kundefil med dine mailadresser, ligesom du har mulighed for at linke en målgruppe direkte op til din mailchimp-liste, og på den måde automatiseres arbejdet med dine nyhedsbrevsmodtagere som en målgruppe. Det skal tilføjes, at ikke alle mailadresser matches op med en faktisk bruger på Facebook, men det er en skam, ikke at bringe dine data i spil.
Det er smart at arbejde med dine kundefiler, fordi du benytter muligheden for at kontakte dine kunder eller dine nyhedsbrevsmodtagere på tværs af platforme, og det giver dig mulighed for at skræddersy budskaber og tilbud på tværs, for derved at hæve sandsynligheden for en konvertering. Kører du f.eks. en email-kampagne med 20% rabat på dine produkter, er det ikke nok at sende en mail – det skal også kommunikeres til dine kunder via Facebook. Arbejder du med brugerdefinerede målgrupper baseret på kundefiler, løfter du helhedsrelationen overfor dine modtagere, og det giver flere besøgende og flere konverteringer.
Websitetrafik: Mind din besøgende om deres hensigt
Vælger man at arbejde med Custom Audiences baseret på Websitetrafik bringer man for alvor data fra Facebook Pixlen i spil. Den brugerdefinerede målgruppe giver nemlig dig mulighed for at lave målgrupper baseret på besøgende på dit sites adfærd. Først og fremmest har du muligheden for at lave en målgruppe med alle de Facebook-brugere, som har besøgt dit site på devices, hvor de også har været logget ind på Facebook samtidig. Det er som regel en meget stor andel af din trafik, og det er en målgruppe, som er guld værd for alle former for hjemmesideejere.
Det er ikke bare den generelle trafik, som kan benyttes i målgrupper, men også trafik til specifikke sider, og det er viden, som skal bruges effektivt. Hvorfor ikke lave dedikerede facebook-annoncer til de brugere, som har været forbi din kampagnelandingsside? Det er ganske simpelt, idet du blot opretter en målgruppe, som har besøgt én specifik URL, og målretter budskaber mod denne. Du kan også bruge disse målgruppe til at ekskludere. For eksempel er der ikke nogen grund til at målrette et bredt budskab, til de brugere, som allerede har været forbi en mere relevant landingsside. Nogle ville faktisk sige, at det var direkte spild af penge. Derfor kan du ekskludere disse målgrupper i din annoncering.
Her har du også mulighed for at samle brugere, som har brugt megen tid på dit site i målgrupper. Saml for eksempel de 25% af brugere, som har brugt mest tid på dine blogindlæg, og så har du dig en målgruppe af brugere, du ved er meget interesseret i indholdet. Måske du kunne bruge denne viden til at få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev? Husk i det tilfælde at ekskludere dine eksisterende nyhedsbrevsmodtagere. Dem har du jo samlet i en kundefil – et godt eksempel på, hvordan arbejdet med målgrupper kræver, at man holder tungen lige i munden.
Sidst med ikke mindst har du mulighed for at samle brugere i målgrupper på baggrund af de events, som din Facebook Pixel har leveret på tværs af sider. Det kan være brugere, som har lagt i kurven, men ikke har købt, brugere som har købt, men som skal ekskluderes, eller brugere som har klikket, men som nu ikke skal have annoncering. Igen en smart feature.
Appaktivitet: kommuniker på tværs af platforme
Arbejder din virksomhed med jeres produkt gennem enten en app eller et mobilspil, hvor din pixel er implementeret. Denne feature er uden tvivl for de få, men er uhyre effektiv. Tænk blot, hvor smart det er for Airbnb, Endomondo, Vivino eller andre store apps, at kunne annoncere på baggrund af, hvad du har brugt deres app til. Når først de hos Vivino ved, at du har brugt in-app tid på et godt tilbud, men ikke købt, så ville det være en skam ikke at bruge denne viden til annoncering på for eksempel Facebook eller Instagram.
Offlineaktivitet
Den brugerdefinerede målgruppe for Offlineaktivitet er din mulighed for at bringe de brugere, som fysisk har besøgt din butik eller har kontaktet dig for eksempel telefonisk. Dette kræver, at du under dine aktiver i Facebook Business Manager opretter dig et eller flere offline events, som løbende fodres med data fra ekstern kilde. Det giver dig for eksempel muligheden for at se, om de brugere, som rent faktisk handler i din fysiske butik, også har været eksponeret for dine Facebook-annoncer. Det er smart, men det kræver lidt ekstra at komme i gang med.
Interaktion – Bring dine brandlovers i spil.
Du får aldrig succes med markedsføring på sociale medier, hvis dit indhold ikke er godt. Content is King – det kan ikke siges nok gange. Din kommunikation skal gerne basere sig på organisk indhold, som er værd at interagere med, for på den måde får du også mulighed for at samle de brugere, der rent faktisk ”synes godt om”din virksomhed. I bund og grund så er arbejdet med interaktionsmålgrupper hængt op på, hvor godt dit indhold performer, og hvor velovervejet du er i din kommunikationsplanlægning, for funktionen giver dig mulighed for at bringe de brugere, som har interageret med forskelligt indhold i spil – og det er vel at bemærke med 365 dages tilbagevirkende kraft og ikke de 180 dage, som ellers begrænser arbejdet med Web- og Apptrafik.
Du har flere muligheder for afgrænsning af interaktionsmålgrupper. Kort og godt kan du afgrænse i forhold til:
Video: Her kan du samle de brugere, som har set dine videoer, og det kan du differentiere ud fra, hvor længe de har brugt med din video.
Leadformular: Her kan du samle de brugere, som har åbnet eller udfyldt dine leadformularer i op til de seneste 90 dage.
Canvas: Canvasannoncer eller fuldskærmsoplevelser, som de hedder på dansk, er en fantastisk annonceform, og du har mulighed for at samle de brugere, som har interageret med jeres indhold – både på baggrund af åbning, men også på baggrund af eventuelle linkkliks.
Facebook-side: I løbet af de seneste 365 dage har der forhåbentlig været flere hundrede og gerne tusinde brugere, som på den ene eller anden måde har interageret med din Facebook-side. Med brugere, som har interageret med din side samlet i én målgruppe, kan du nemmere definere, at de er interesserede i de ting, du laver content om. Der er mange måder at lave facebook-side målgrupper på, netop fordi, der er mange måde at interagere med en side på: Brugere der har besøgt din side, Brugere der har interageret med et opslag eller en annonce, brugere der har klikket på knapper, som har sendt beskeder til din side eller brugere som har gemt noget af dit indhold, kan samles i målgrupper, og de kan hver i sær bruges aktivt til at skabe en bedre relation mellem dit brand og den enkelte bruger. Husk her, at din annoncering jo gerne skal øge interessen for dine services og ikke nødvendigvis sælge.
Instagram: Rigtig mange store danske webshops, blogs og hjemmesider generelt er frustrerede over, at deres tusindevis af instagram-følgere ikke kan bringes i spil i deres Facebook-annoncering. Men det kan man lige netop gøre med denne særlige interaktionsmålgruppe. Her kan du samle alle de brugere, som har interageret med dit indhold på Instagram og lave annoncer til disse. Det er en god måde at lukrere på dit gode indhold på Instagram og den helt rigtige måde at skabe merværdi ud af dit Instagram arbejde.
Begivenhed: Afslutningsvis har du mulighed for at målrette annoncer mod og samle mod brugere, som har interageret dine events. Det kan være, at du har benyttet dig af muligheden for at oprette et udsalg, som et event, eller måske har afholdt koncerter eller fester. Det kan også være release på et produkt eller noget helt femte. Efter at have arbejdet med events, som opnår stor succes, er det ofte en tom fornemmelse at sidde tilbage efterfølgende med en stor interaktionsrate men ingen længerevarende eller forpligtende relation, som for eksempel en mail-permission eller et salg. Derfor er det en god ide, at genetablere forbindelsen til målgruppen netop gennem denne brugerdefinerede målgruppe. Der kan målrettes mod brugere, der har trykket ”interesseret” eller ”Deltager”, ligesom du kan målrette mod dem hver i sær.
Kom i gang med brugerdefinerede målgrupper
Ikke mange arbejder aktivt med de mange muligheder, brugerdefinerede målgrupper indeholder. Og det er en skam. For brugerdefinerede målgrupper er Facebook Annonceringens helt store force. Det er her, at du virkelig får frigivet det fulde potentiale for at opnå de konverteringer, du jagter i dagligdagen. Det er her, du faktisk skaber værdi for brugerne med din annoncering, og det er her du bliver relevant for den enkelte – og det er nøglen til succes med sociale medier og annoncering.
Men ofte kræver det et eksternt input at få den rigtig gode ide til, hvordan du bringer de her brugerdefinerede målgrupper i spil. Lige netop derfor bruger vi hos Bondtofte & Co megen tid på at analysere og sparre omkring brugen af brugerdefinerede målgrupper på Facebook.
Skal vi se på dine muligheder?
Der er garanteret vinkler til brug af brugerdefinerede målgrupper, du ikke vidste eksisterede, og nogle gange kan man – med så mange muligheder – ikke se skoven for bare træer. Ring nu på 60736060 og lad os tage en snak omkring, hvordan du kan bringe Custom Audiences i spil, når du skal opnå succes med Facebook og Instagram annoncering.