Budstrategier
AdWords justerer automatisk dine manuelle bud, så der opnås så mange konverteringer som muligt. Udvidet CPC er også kendt under ECPC, som står for Enhanced Cost Per Click.
ECPC er en budstrategi, der justerer din pris pr. klik (CPC), Formålet med dette er at maksimere antallet af konverteringer.
Sådan virker det
ECPC kombinerer manuel budgivning med en Smart Bidding-strategi, som f.eks. Mål-CPA eller Mål-ROAS, som netop er gennemgået ovenfor. Denne strategi hæver dine manuelle bud i situationer, hvor der er større sandsynlighed for, at det fører til et salg eller en anden konvertering. Samtidig sænkes dit bud i situationer, hvor der er mindre sandsynlighed for, at det fører til en konvertering.
Så meget kan AdWords hæve eller sænke dit bud med ECPC
ECPC kan hæve dit bud med op til 30 % eller sænker det med op til 100 %, hver gang din annonce er kvalificeret til at blive vist. Dette er baseret på, hvor sandsynligt det er, at et klik fører til en konvertering.
ECPC ændrer i første omgang bud på 50 % af din trafik, hvorefter procentsatsen hæves eller sænkes ud fra effektiviteten. Dette kan hjælpe dig til at opnå flere konverteringer til den samme eller en lavere pris pr. konvertering. (CPA)
Manuel CPC-budgivning er budgivning baseret på pris pr. klik. Denne giver dig mulighed for at angive en maksimumpris, du er villig til at betale, når en person klikker på dine AdWords-annoncer. Med denne metode betaler du kun, når en bruger er tilstrækkeligt interesseret, og rent faktisk klikke på din annonce.
Hvis 100 personer ser din annonce og tre klikker på den, betaler du med andre ord kun for de tre klik og altså ikke for de øvrige 97 visninger.
Manuel CPC er vel nok den mest almindelige budstrategi. Det er en strategi for den, der jævnligt besøger sin AdWords konto og har et vist kendskab til sin branche. Manuel CPC foregår ved, at du angiver din egen maksimumpris pr. klik (maks. CPC) for dine annoncer. Denne overstiges ikke af AdWords, men du vil få notifikationer, hvis denne er for lav – altså under bud for første side.
Din annoncerangering hjælper med at afgøre din annonces position blandt andre annoncer på søgeresultatsiderne på Søgenetværket. Hvis du viser dine annoncer på Displaynetværket, spiller din annoncerangering den samme centrale rolle her. Da annoncerangering er en værdi, der er baseret på dit maks. CPC-bud og kvaliteten af din annonce i forhold til andre annoncørers annoncer, kan du ved at hæve din maks. CPC sandsynligvis øge chancen for at få din annonce vist.
Med Måludkonkurreringsandel vælger du et domæne, som du vil udkonkurrere i søgeresultater, og hvor ofte du vil udkonkurrere det. AdWords angiver så dine bud automatisk, så du når dette mål.
Du kan enten vælge et domæne på listen eller angive et manuelt. Listen indeholder domæner, der for nylig har deltaget i de samme auktioner som dine annoncer.
Du har også mulighed for at sætte et maks. CPC-bud, du ønsker, at AdWords skal angive for søgeord, annoncegrupper og kampagner, der bruger denne budstrategi.
Det kan være ret vigtigt at gøre, da Maksimum budgrænsen viser, hvor meget du er villig til at byde i bestræbelserne på at opnå din måludkonkurreringsandel.
Du skal være opmærksom på, at du muligvis ikke opnår dit mål, hvis du angiver en lav maksimum budgrænse. Budgrænser anvendes kun i auktioner på Søgenetværket.
Når din annonce udkonkurrerer en anden annonce, vises den over annoncen fra det andet domæne på Google-søgeresultatsider, eller også vises den, når den anden annonce ikke vises. Det er vigtigt at forstå, at denne strategi ikke nødvendigvis forbedrer din overordnede annoncerangering. Den hjælper dig kun med at forbedre din rangering sammenlignet med annoncerne fra et andet domæne.
Bl.a. derfor er mål-udkonkurreringsandel meget sjældent en strategi, der anvendes. Der er for mange konflikter forbundet med den, og hele ideen med at fokusere så meget på sine konkurrenter, og ikke sit eget site, bryder mange annoncører mig generelt ikke om.
ROAS står for Return On Advertising Spend. Denne strategi fungerer lidt på samme måde som Mål-CPA. AdWords sætter selv bud for kampagner og annoncegrupper, så ROAS bliver så høj mulig. Igen skal dette ses som et gennemsnit, hvorfor nogle konverteringer kan have et højere eller lavere afkast end det mål, du har sat.
Herunder kan du se opsætningen af Mål-ROAS, hvor du i højre kolonne kan angive, Mål for kampagneeffekt (ROAS) for kampagner.
Konvertering ÷ annonceudgifter x 100 % = din mål-ROAS i procent
Hvis dit mål for eksempel er at opnå et gennemsnitligt salg på 30 DKK, når du bruger 6 DKK på annoncer, vil din mål-ROAS være 500 %.
Når mål-CPA anvendes, fastsætter AdWords automatisk bud ud fra den CPA, målpris pr. anskaffelse eller også kendt som Cost Per Acquisition, du angiver. På den måde opnår du så mange konverteringer som muligt. Denne er, som mange af de andre strategier, kun en rettesnor til Google om, hvad du ønsker som Mål-CPA. Det betyder også, at nogle konverteringer kan koste mere eller mindre end din mål-CPA. Derfor skal denne ses som et gennemsnit for, hvad du giver for dine konverteringer.
På samme måde som målplacering på søgesiden, kan du her vælge om du har en eksisterende porteføljestrategi, du ønsker at benytte, eller om du vil oprette en ny.
Her fra er der blot at angive en mål-CPA for de valgte kampagner, annoncegrupper eller søgeord.
CPM står for Cost Per Mille – Mille er den latinske betegnelse for tusinder, hvorfor CPM står for omkostninger pr. tusinde visninger. Denne budgivningsmetode bruges ofte i forbindelse med displayannoncering, hvor visninger er det altoverskyggende marketingmål. Mange 3.part annoncører, som større medier, afregner også med en fast CPM – f.eks. CPM 90, hvor tusinde visninger koster 90 kroner.
I forlængelse af CPM kommer vCPM. vCPM står for Viewable Cost Per Mille – altså omkostninger pr. tusinde synlige visninger. Med vCPM betaler du derfor kun for visninger, som du ved, at brugerne kan se. Disse visninger er nøje udvalgte positioner – og det er derfor ikke alle website, der kan tilbyde disse “synlige” annoncevisninger.
Målplacering på søgesiden er en meget anvendt AdWords bud-strategi, som fungerer automatisk. Denne automatiske strategi, giver AdWords mulighed for automatisk at angive dine bud, for at give dine annoncer det bedst mulige udgangspunkt for enten at blive vist øverst på siden, eller blive vist på den første side med søgeresultater.
Som det kan ses på billedet herunder, kan du i højre kolonne angive, om der er tale om en eksisterende porteføljestrategi, eller om du ønsker at oprette en ny. Med en sådan strategi har du mulighed for at gruppere flere kampagner, annoncegrupper og søgeord i én samlet budstrategi.
Du har ligeledes mulighed for at angive, om du ønsker dine annoncer vist øverst på den første side med søgeresultater, altså over de organiske resultater på første side i Google. Eller om du ønsker dem vist hvor som helst på side 1.
Med maksimering af antal klik angiver AdWords automatisk dine bud for at få så mange klik som muligt inden for dit budget.
Ud over at denne er god, hvis dit ultimative mål er besøgende, kan den spare dig for en hel del tid. Det faktum, at man som oftest får flere konverteringer jo flere besøgende, man har, taler også for at anvende denne budstrategi.
Der er dog nogle ulemper ved det. F.eks. mister du totalt følingen med, hvordan markedet, herunder konkurrencen, for dine søgeord udvikler sig.
Best practise for AdWords er altid, at administrere så meget manuelt som muligt. Men, der skal være resurser til det, ellers får det den modsatte effekt.
Du har, med Maksimer antallet af klik, en mulighed for at sætte en maks. CPC – altså et loft for, hvad du maks. vil betale for et klik. Det er en valgfri mulighed, som klart anbefaler, du benytter dig af.
Søgeord
Phrase match søgeord er én af de i alt 5 søgeordstyper, der anvendes i Google AdWords. Dette format skrives ved at sætte citationstegn ( ” ” ) omkring sætningen.
Phrase match gør det lettere at fange brugere, der har en tendens til at sætte noget foran eller bagved det egentlige søgeord – for det er lige præcis hvad Phrase match tillader. Sætningen, som skrives i citationstegn, skal stå som sådan, når brugerne skriver det i Google, men de må som sagt gerne kombineres med andre ord, så længe det ikke bryder sætningen.
Eksempel:
Phrase match søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
”rød kjole” | Billig rød kjole
Rød kjole priser Flot Rød kjole med blomster |
Rød billig kjole
Flot kjole i rød med blomster Rød moderne kjole |
Negative søgeord dækker over én af de i alt 5 søgeordtyper. Negative søgeord sørger for, at dine annoncer ikke bliver vist for specifikke søgeord.
Hvis dine AdWords kampagner lider af en lav CTR, kan det være fordi, du spilder penge på irrelevante annoncevisninger. Det kan negative søgeord hjælpe dig med at få styr på. Du kan med andre ord genvinde kontrollen over din annoncering ved, at tilføje negative søgeord til dine annoncegrupper eller kampagner.
Eksempel:
Hvis et SEO bureau tilføjer “job” som et negativt søgeord til sin Google AdWords kampagne eller annoncegruppe, fortæller de Google, at den ikke skal vise annoncerne, hvis en brugers søgning indeholder ordet “job”.
På den måde undgår han at blive vist, hvis en bruger søger efter “seo konsulent job”. Herunder kan vi se et resultat, som det kunne se ud, hvis en bruger søger efter netop det:
Da man må antage, at brugeren er på udkig efter et job som SEO konsulent, og ikke selve ydelsen, er begge AdWords-resultater altså fuldkommen irrelevante for brugeren og brugeren er mindst lige så irrelevant for annoncøren.
Eksakt match søgeord er én af de i alt 5 søgeordstyper. Disse søgeord skrives i klammer ( [ ] ) og indikerer at brugerne skal søge præcis sådan, før dine annoncer kan blive vist.
Dette er en søgeordstype du altid bør anvende i dine annoncegrupper. Den kan generelt give billige klikpriser, samt definere 100%, hvad du gerne vil have dine annoncer vist for. Førhen var Google meget strikse med eksakt match, hvilket vil sige, at ordet eller ordene, der sted i klammerne, skulle skrives præcis sådan (også i samme rækkefølge) som du selv havde skrevet det i klammerne. Det er de blevet lidt mere løse med. Men grundreglen er, at eksakt match lader et søgeord udløse din annonce, så den kun bliver vist, når en bruger søger efter det eksakte søgeord eller nære varianter af det eksakte søgeord, du har føjet til din konto. Nære varianter omfatter stavefejl, entals- og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter, forkortelser og accenter. Hvis en søgning gør brug af de rigtige ord i den forkerte rækkefølge eller tager ekstra ord med, vil din annonce ikke blive vist ved den pågældende søgning.
Eksempel:
Eksakt match søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
[tennissko] | tennissko | Røde tennissko
Køb tennissko |
Broad match er én af de i alt 5 søgeordstyper. Denne type af søgeord adskiller sig fra de andre 4 ved ikke at indeholde tegn. Dette er det “bredeste” format, som medtager klart flest variationer af søgeordet, herunder f.eks. synonymer og fejlstavninger.
Den almindelige form, broad match, fortæller sådan set ingenting til Google – eller det vil sige, at den fortæller, at der ikke er noget at fortælle. Brugen af denne definerer ingen regler, hvilket vil sige, at AdWords her kan medtage synonymer, fejlstavninger, og andre uhensigtsmæssige søgeord, hvor du ikke ønsker visning af annoncer. Det anbefales generelt ikke at bruge dette format.
Eksempel:
Broad match søgeord: | Din annonce vil blive vist for |
slankekur med fokus på lavt indhold af kulhydrater | kulhydratfri mad
slankekure med få kalorier opskrifter med få kalorier slankekure med middelhavsretter diætprogram med fokus på lavt indhold af kulhydrater |
Broad match modifer er én af de i alt 5 søgeordstyper. Dette format skrives med plusser ( + ) foran ordet, hvilket indikerer overfor Google, at ordene skal indgå i brugernes søgesætning.
Som nævnt defineres denne type ved at sætte plusser foran ordene. Her fortæller du til Google, at de ord, du har sat plusser foran, skal indgå i søgesætningen. Det betyder også, at ordstillingen er ligegyldig, når du benytter Modificeret bredt match. Modificeret bredt match er kommet til for at erstatte den almindelige brede form, som du bør holde dig helt fra. Den er mere stringent i sin form, og gør det lettere at håndtere, hvad du gerne vil have dine annoncer vist for. I modsætning til den helt brede form, skal du ikke her, bruge nær så lang tid på at administrere dine lister for negative søgeord.
Eksempel:
Modificeret bredt søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
+billig +rød +kjole | Billig kjole rød
Rød billig kjole Billig rød kjole Billige røde kjoler |
Billig kjole
Rød kjole |
CTR står for ClickThrough Rate og omtales på dansk som Klikrate. CTR defineres som et procenttal, der angiver, hvor ofte de personer, der ser dine annoncer, ender med at klikke på dem. Typsik bruges CTR til at måle effektiviteten af dine annoncer, hvorfor man kan bruge CTR som en rettesnor for, om de pågældende annoncer klarer sig godt eller skidt.
CTR beregnes ved at dividere antallet af klik på din annonce med det antal gange, den er blevet vist. Med andre ord CTR er antal Klik minus antal eksponeringer = CTR. Hvis der f.eks. har været 100 klik og 1.000 eksponeringer, er din CTR 10%.
CTR er ikke nødvendigvis ét dækkende begreb over kontoen performance – CTR kan også anskues på annonce- og søgeordsniveau. Dermed kan du få et klart overblik over den individuelle CTR. En høj CTR er som regel en god indikation af, at brugerne synes, at dine annoncer er nyttige og relevante.
CTR er ligeledes en komponent i kvalitetsresultatet for det enkelte søgeord. Dette vurderes ud fra en fastsat, forventet CTR. Denne kan påvirke de omkostninger der er forbundet med din annonceting, samt din annonceposition. Det er meget vigtigt at CTR vurderes god eller mindre god på baggrund af de søgeord, der er tilknytte, samt det netværk, der annonceres på.
CTR indikerer ofte, hvor høj din relevans er – Jo bedre dine søgeord og annoncer er relateret til hinanden og til din virksomhed, desto større sandsynligt er der for, at en bruger klikker på netop dine annoncer.
Annonceudvidelser
Undersidelinks er en af flere annonceudvidelser i Google AdWords. Undersidelinks er en af de hyppigst anvendte udvidelser. Denne funktion gavner på flere områder, som alle gerne skulle ende ud i en høje klikrate (CTR). Med dette format kan du nemlig tilføje flere links til dine annoncer, som vil blive vist under selve annonceteksten. Disse links kan føre brugerne andre steder hen på sitet, og giver derfor brugerne flere valgmuligheder.
Hvis du f.eks. ejer et website, der har til formål at få brugerne til at kontakte dig, så kunne du passende tilføje et undersidelink der fører brugerne direkte ind til din kontaktside. Det samme kunne man gøre med åbningstider eller anden information. Altså som et supplement til hovedannoncen, som vist herunder.
Undersidelinks kan vises i forskelligt antal – på desktop og tablet kan der vises flere (op til 6 udvidelser) end der kan på mobil, hvor der kan maks. kan vises 4. Disse undersidelinks vises ofte med en beskrivende tekst, du selv har angivet, hvis du har angivet en altså – dette er nemlig ikke et krav.
En anden god årsag til at bruge undersidelinks er, at det giver en masse yderligere data om brugernes adfærd. Du kan se præcis hvilke undersidelinks brugerne har klikket på, og hvor mange gange disse er blevet vist sammen med dine annoncer. Brug den data i dit optimeringsarbejde, tilføj nye undersidelinks og rediger dine beskrivelser for dem.
Udvidelser med websiteinfo er en af flere annocneudvidelser, der kan anvendes, når du annoncerer med Google AdWords. Udvidelser med websiteinfo fremkommer sammen med din annonce i overskrifter. Denne udvidelse har til formål at fremhæve særlige egenskaber ved dine produkter eller de services, du tilbyder, som vist i eksemplet herunder.
Det er dog ikke alle, der kan have gavn af udvidelser med websiteinfo, da der er en række forudbestemte overskrifter, AdWords har sat tilgængelig. Disse er:
- Faciliteter
- Brands
- Kurser
- Uddannelser
- Destinationer
- Udvalgte hoteller
- Forsikringsdækning
- Nabolag
- Servicekatalog
- Udsendelser
- Stilarter
- Typer
Udvidelser med websiteinfo er netop blevet tilgængelig på dansk, og er derudover tilgængelig på følgende sprog:
- Dansk
- Engelsk
- Fransk
- Hollandsk
- Italiensk
- Japansk
- Polsk
- Portugisisk
- Russisk
- Spansk
- Svensk
- Tysk
Du kan få vist op til 2 overskrifter ad gangen og det er som altid AdWords, der afgør, hvilke kombinationer der er de bedste. Derfor giver det god mening at tilføje så mange overskrifter som muligt.
Som med flere af de andre udvidelser, kan udvidelse med websiteinfo være med til at forbedre din klikfrekvens, da brugerne får en meget bedre ide om, hvad din virksomhed tilbyder.
SMS-udvidelse er en af flere annonceudvidelser, der kan anvendes, når man annoncerer med Google AdWords. SMS-udvidelse er en af de nyere features i Google AdWords, når det kommer til annonceudvidelser. I forvejen er SMS en stor del af hverdagen, hvorfor det kun gør dette tiltag endnu mere genialt. For nogle kan det være en let vej til at få bragt de budskaber, man ellers vil have svært ved at bringe mund til mund eller over telefon.
Det samme gør sig ofte gældende i forbindelse med bestilling af tilbud på f.eks. SEO: er indgangsvinklet for kompliceret, for nærgående eller lignende, så undlader man typisk at sende en forespørgsel afsted. Jeg oplever ofte, at jo mindre man kræver fra start, herunder f.eks. af oplysninger i en kontaktformular, desto flere henvendelse kommer der generelt. I forbindelse med kontaktformular, kan det derfor være en fordel at give brugerne valgfrihed i de oplysninger, der indtastes.
Lidt på samme måde kan man altså sige, at SMS-udvidelser kan være den hurtige vej til kundehenvendelser – alt det kræver, er en SMS.
Herunder kan du se et eksempel på SMS-udvidelse, som den vises i Google.
Prisudvidelse er en af flere annonceudvidelser, der kan gøres brug af, når der annonceres med Google AdWords. Prisudvidelser kan være med til at fange brugernes interesse for din annonce, hvis du mener, du har gode, konkurrencedygtige priser. Det kan samtidig være med til at eliminere klik fra brugere, der allerede i eksponeringsfasen, finder dine produkter for dyre.
Udvidelsen fungerer til tekstannoncer på søgenetværket, hvor de kan være med til at skabe større synlighed og dermed optage mere af brugernes synsfelt. Selve placeringen for prisudvidelser foregår under selve annonceteksten, hvor brugerne kan få vist op til 8 kasser, som de kan stryge hen over, for at se flere muligheder og priser. Vælger brugerne at klikke på en prisudvidelse, kan de blive sendt direkte til den pågældende vare.
Der er en række begrænsninger og tekniske krav til denne udvidelse og desværre virker prisudvidelser ikke med DKK. Herunder finder du en liste med de tilgængelige valuta, og den pågældende valuta-kode.
Valuta-kode | Valuta/land |
ARS | Argentinske pesos |
AUD | Australske dollar |
BOB | Bolivianos |
BRL | Brasilianske real |
CAD | Canadiske dollar |
CHF | Schweizerfranc |
CLP | Chilenske pesos |
COP | Colombianske pesos |
EUR | Euro |
GBP | Britiske pund sterling |
HKD | Hongkong dollar |
INR | Indiske rupees |
JPY | Japanske yen |
MXN | Mexicanske pesos |
NZD | Newzealandske dollar |
PEN | Peruvianske soles |
PHP | Filippinske pesos |
PLN | Polske zloty |
RUB | Russiske rubler |
SEK | Svenske kroner |
SGD | Singaporeanske dollar |
USD | Amerikanske dollar |
VEF | Venezuelanske dollar |
ZAR | Sydafrikanske rand |
Opkaldsudvidelse er én af flere annonceudvidelser, der er tilgængelig ved annoncering med Google AdWords. Med opkaldsudvidelse kan du tilføje dit telefonnummer direkte til din annonce, og dermed kan brugerne ringe dig op direkte her fra. Det er en intelligent måde at udvide sit konverteringspotentiale på, hvis man har en virksomhed, hvor telefonisk henvendelse er lig med konvertering – Du kan nemlig tælle opkald som konverteringer ved blot at slå opkaldsrapportering til på din konto.
Opkaldsrapportering er kun tilgængeligt på Søgenetværket og bruger Google-viderestillingsnumre til at give dig detaljerede konverteringsoplysninger. Derudover kan opkaldsudvidelsen være med til at yde en ekstra service til brugere, der har brug for at komme i kontakt med din virksomhed. Dog er du nødt til at overveje, om du har de fornødne resurser til at håndtere disse opkald.
Opkaldsudvidelse fungerer sådan, at enten dit telefonnummer eller en klikbar ring-knap vises sammen med din annonce – derudover kan brugerne vælge at gå til dit website, som de på normal vis altid kan med search annoncer. Opkaldsudvidelsen kan vises hele døgnet eller du kan vælge at få den vist inden for dine åbnings- eller telefontider. Du betaler, når en bruger klikker på dit telefonnummer, hvilket svarer til et helt normalt annonceklik, hvor prisen er den samme som et overskriftklik.
Herunder kan du se et ekempel på en annonce der anvender opkaldsudvidelse.
Infoudvidelser er en af flere annonceudvidelser, der kan anvendes i forbindelse med Google AdWords. Infoudvidelser kan bruges til flere forskellige ting. De kan fungere som oplysninger om virksomheden eller mere som dedikerede USPer (unique selling proposition) som f.eks. gratis fragt, spar 50%, Danmarks bedste udvalg osv. Det er klart som USPer, jeg vil anbefale dig at bruge dem, da dette kan være med til at øge både relevans og klikfrekvens.
Du kan både få vist dine infoudvidelser, hvis du ligge over eller under de organiske resultater, og du kan maks. få vist 4 af dem, sammen med en annonce, som vist herunder.
Du har gode muligheder for at spore effekten af de infoudvidelser, du benytter. Som med flere af de andre udvidelser, bliver du også her fodret med data omkring performance for disse, herunder eksponeringer, annonceklik hvor disse har indgået og meget mere.
Du kan tilføje infoudvidelser for bestemte annoncegrupper eller kampagner, men faktisk også for hele AdWords-kontoen generelt. Du bør gå efter et mere bredt udtryk, jo længere du bevæger dig ud i niveau – altså specifikke infoudvidelser til annoncegrupper, lidt bredere til kampagner, og bredest på konto-niveau.
App-udvidelse er en af flere annonceudvidelser, der kan gøres brug af, når der annonceres med Google AdWords. App-udvidelser giver dig mulighed for at tilknytte din app til dine annoncer, gennem annonceudvidelser. Gennem denne udvidelse til kan linke direkte til din app, hvad enten det er en tablet- eller mobil-app – eller begge dele. Det er dog kun selve app-udvidelsen, der linker til Google Play eller App Store – selve annoncen linker stadig ind til dit website.
Du kan, i modsætning til flere andre udvidelser, kun vise én app sammen pr. annonce. Du kan dog sagtens oprette flere forskellige app-udvidelser, hvis du både har til Android og iOS eller blot har flere apps, du ønsker at promovere.
App-udvidelser kan bruges på flere niveauer, når vi snakker opsætning i Google AdWords. Du kan tilføje app-udvidelser for hele AdWords-kontoen, for kampagne eller annoncegruppeniveau eller endda helt ned på annonceniveau.
App-udvidelser skal ses som et supplement. Det er ikke en dedikeret annonce, der skal få brugerne til at interagere med indholdet i din app, eller få brugerne til at downloade appen. Det findes der en dedikeret kampagneopsætning til, som vil blive gennemgået senere i bogen.
Herunder kan du se et eksempel på visningen af App-udvidelse.
Anmeldesesudvidelse er en af flere annonceudvidelser, der kan gøres brug af, når der annonceres med Google AdWords. Anmeldelsesudvidelser må ikke forveksles med ratings, eller stjernebedømmelser i AdWords annoncerne. Anmeldelsesudvidelser er citater, der vises sammen med din annonce. Denne udvidelse tilføjes i ren tekst med en linje under annonceteksten. Den eller de anmeldelser, du tilføjer kan enten være præcise citater eller omskrevne gengivelser af kundernes vurdering og du kan med fordel bruge denne udvidelse til, at få hele annoncen til at fylde mere og dermed være den, der ender med det værdifulde klik.
Flere annoncører bruger allerede anmeldelser i selve annonceteksten – med anmeldelsesudvidelser, kan du flytte dette ned, og dermed stadig have det med, samtidig med at du bruger den vigtige annonceplads til andre udslagsgivende informationer om din virksomhed. Du skal dog vide, at annonceudvidelsen med anmeldelse ikke vises, hver gang din annonce gør. Som med de fleste andre udvidelser er det relevans, bud, plads mm. Der bestemmer, om den vises.
Bemærk at: Anmeldelsesudvidelsen skal linke til tredjepartskildens website, hvor anmeldelsen fremgår og må ikke linke til annoncerøns website.
Desværre kan du ikke få dette udvidelsesformat vist på mobile enheder. Anmeldelsesudvidelser vises nemlig kun på computer og kun på Google søgenetværket. Det betyder altså at de ikke bliver vist på hverken mobil eller tablet, eller sammen med annoncer på Displaynetværket.
En anden ærgerlig ting er, at denne udvidelse endnu ikke understøttes på dansk, men kun på følgende sprog:
- Engelsk
- Tysk
- Fransk
- Spansk
- Portugisisk
- Japansk
- Hollandsk
- Italiensk
Husk at: Det er dit ansvar at sikre, at du har tilladelse til at bruge en tredjepartsanmeldelse i dine annoncer. Hvis du er udgiver og bekymret for, om dit indhold kan blive brugt uden dit samtykke, kan du udfylde en formular, hvorefter indholdet bliver fjernet i løbet af én til to hverdage.
Ydermere bør du altid sørge for at de anmeldelser, du ønsker at referere til, ikke er mere end et år gamle, ikke er fra enkeltpersoner, og ikke gør overdrevent brug af virksomhedens navn. Der er med andre ord en del politiker, der bør overholdes og gennemlæses grundigt, førend anmeldelsesudvidelser anvendes.
Adresseudvidelse er en af flere annonceudvidelser, der er tilgængelig, når der annonceres med Google AdWords. Har du en fysisk butik, eller er du på anden måde interesseret i at fortælle brugerne om, hvor du holder til, bør du bestemt anvende denne udvidelsesmulighed. Med Adresseudvidelse kan du få din eksakte lokation vist sammen med din annonce. Udover adressen kan brugerne også få vist afstanden fra der hvor de er, til der hvor din butik er. Brugerne kan herefter interagere direkte med udvidelsen, hvorefter klikket fører dem til Google Maps. og en direkte rutevejledning.
Der er 4 helt grundlæggende ting, som brugerne får indsigt i, når du som annoncør, anvender adresseudvidelse. Dette er:
- Adresse og afstand til butik (på mobilen)
- Kun butikkens adresse (på computer)
- En ”ring op-knap”
- Oplysninger om åbningstider, telefonnummer, billeder, anmeldelser og rutevejledning
Google henter disse oplysninger fra Google My Business. Som en af de få udvidelser, kan adresseudvidelser også knyttes til displayannoncer. På den måde kan man nå meget bredt ud ned budskaber om butikkens forskellige lokationer, og opfordre brugerne til at besøge den butik, der er tættest på.
Adresseudvidelser kan ligeledes anvendes på søgenetværket. Dette gælder for standardtekstannoncer, hvor disse vises med virksomhedens adresse og telefonnummer. Det er også her, at telefonnummeret vises med en ring op-knap på mobilen og som tal-format på desktop.
Medtager du Google partnerwebsites og søgepartnere i dine kampagner, og anvender adresseudvidelser, vil disse kunne blive vist på f.eks. Google Maps.
Herunder ses et eksempel på adresseudvidelse, som den vises i Google.