Interne links indikerer forholdet mellem indhold på et givent website. Disse links overfører værdi og betydning mellem sider og er med til at definere strukturen for dit website, da de hjælper brugere – og ikke mindst søgemaskinerne – med at navigere og dermed forstå dit website. En sund intern linkstruktur gør det lettere for dine sider at blive indekseret, samt rangere godt i søgeresultaterne. Derudover er det med til at øge klik- og konverteringsfrekvensen for brugerne.
Før vi begynder at se på tre måder, så lad os tage et kig på nogle af de grundlæggende principper for interne links.
I reglen kan man sige, at jo flere interne links en side modtager, desto mere værdi tillægges denne. Ligesom eksterne links angiver en samlet værdi, hjælper interne links Google med at afgøre vigtigheden af en side set i forhold til de andre sider på et website.
Interne links er så vigtige, at Google nu mener, at 1000 er et “rimeligt antal” af links pr. Side. Glem ikke, at dette omfatter hvert enkelt link ind til siden – også når det kommer til headeren, footeren, menuen og sidebaren.
Interne link-signaler er så kraftfulde, at de kan (også utilsigtet) give et markant boost til sider af lav værdi, som f.eks. om-sider og kontakt-sider. Links fra nyt indhold skaber ny værdi, og kan derfor signalere til Google, at der er tale om nyt indhold, hvilket hjælper disse sider med at blive crawlet.
Boost placeringer ved at reducere sidedybden
I juni i år angav John Mueller i en Google Webmaster Central Hangout, at klikdybden – det vil sige antallet af klik, der kræves for at nå en side, når du starter fra websitets forside – har en stor betydning, når det kommer til SEO. Sider, der er tættere på forsiden, får mere positiv opmærksomhed fra Google.
Sidedybden kan reduceres på en række måder:
- Ved forøgelse af antallet af interne links i en kategori eller mellem beslægtede kategorier. Dette vil bringe nogle af de dybere sider til et niveau, der ligger tættere forsiden.
- Forøgelse af antallet af kategorier, der liggere tættest forsiden. Ved f.eks. at fordoble antallet af kategorier, der er listet på forsiden, bliver flere sider inden for disse kategorier placeret tættere på.
- Reducer antallet af sider i en kategoriliste. Dette kan opnås ved at øge antallet af produkter pr. side, men kan også delvist henføres til det øgede antal kategorier på højt niveau, hvilket resulterer i færre produkter i hver kategori. Hvis en kategori har syv sider, men disse reduceres til fem, flytter de webadresser, der er anført på sjette og syvende side, op med mindst to klik i dybden.
Som et resultat af ovenstående, vil Google opdage nye produkter mere effektivt og have lettere ved at crawle og indeksere disse.
Boost placeringer gennem indholdsgruppering
For websites, der drives af at skabe indhold for derigennem at øge autoritet og synlighed for forskellige emner, vil interne links bidrage til at skubbe indholdet mere effektivt ud til søgemaskinerne og dermed brugerne. Ved at styrke nøgleemner og gruppere relateret indhold omkring primære sider, kan du forbedre autoriteten på alle sider for et emne og dermed opnå bedre placeringer.
Du kan bruge værktøjer, som f.eks. OnCrawl eller Botify til at segmentere dit website, baseret på dine emner. Dette hjælper dig med at visualisere linkstrukturen mellem tematiske grupper af indhold. Dette giver dig også mulighed for at spore KPIer for hvert indholdsområde, som organiske besøg, placeringer og sidevisninger. Indholdsgrupper:
- Er flere sider med nært beslægtede emner eller søgeord.
- Er struktureret omkring en primær side – altså en autoritativ side på dit website, der dækker et emne, du gerne vil ses som en ekspert på. Denne side linker så internt til andre sider i indholdsgruppen på dit website.
- Bruger interne links mellem siderne for at styrke forholdet mellem disse. Disse links skal, når det giver mening, bruge det primære søgeord eller arvearter heraf i ankerteksten.
- Typisk vil din primære side ranke godt. Den interne linkstruktur fra denne side, til siderne i indholdsgruppen, vil distribuere den autoritet der er opnået, til alle de relaterede sider der linkes til.
Brug af interne links til at opbygge tematiske indholdsgrupper kan også øge DA (Domain Authority) og forbedre klikfrekvensen for dit website. Jo mere siderne i en tematisk indholdsgruppe linker til hinanden, desto bedre kan gruppen placeres i SERPs.
Boost placeringer på en udvalgt gruppe af sider
Interne linkstrategier kan også gavne sider, der er rentable i et snævert tidsrum, herunder websites der kører sæsonmæssige eller begivenhedsrelaterede kampagner. For eksempel bør helligdags- eller specialtilbud, salg, som f.eks. billetsalg, alle fremmes i tiden før arrangementet. Sådan promoveres en begivenhedsrelateret gruppe af sider:
- Opret en destinationsside optimeret til søgninger, relateret til arrangementet. Denne side skal indeholde nok tekst til at kunne rangere for de påtænkte søgeord og bør være centralt placeret omkring arrangementstemaet. Det er nemmere at promovere en rigtig destinationsside for et relevant emne end flere produktsider på en gang.
- Opret en indholdsgruppe med relateret indhold og link til dette indhold fra destinationssiden. Indhold, som i dette tilfælde sandsynligvis vil være eksisterende sider på dit website, kan omfatte begivenhedssider, relaterede produktsider, relaterede artikler, relaterede kategorier osv. Dette vil hjælpe med at distribuere popularitet fra den primære destinationsside til de sider, der linkes til.
- Brug interne links til at fremme destinationssiden på dit website. Link til den internt ved hjælp af relevante ankertekst og læg den i din primære navigationsmenu, så den er tilgængelig fra et stort antal sider på dit website.
Husk altid at overvåge den data, der hjælper med at bekræfte succesen for din strategi:
- Søgningsfrekvensen: I perioden op til begivenheden skulle der gerne være en større søgningsfrekvens.
- Visninger og organiske besøg: Kontrollér, at din destinationsside vises i SERPs, og at de organiske besøg på din destinationsside øges.
- On-page faktorer: Sørg for at on-page faktorer på din destinationsside er optimeret. Kontroller TITLE, Meta-beskrivelsen, H1 og H2, og den samlede ordtælling for destinationssiden.
- Husk at 301 redirect destinationssiden, når kampagneperioden er gået, hvis siden ikke længere er relevant.
Takeaways for interne link-strategier
Interne linkstrategier kan øge websitets autoritet på flere emne, forbedre klikfrekvensen og øge rankings gennem direkte indflydelse på rankingfaktorer som klikdybde og sidens relevans. Interne links kan bruges til at evaluere på, hvordan Google prioriterer dine sider, hvordan og hvornår dine sider rangerer, og antallet af organiske besøg, de modtager. At bruge interne links til at reducere sidedybden, oprette indholdsgrupper og fremme bestemte grupper af sider over andre, vil med garanti være en fordel, når det kommer til SEO.