Magento er et af de mest udbredte CMS-shopløsninger på markedet. Magento er Open Source, hvilket betyder, at det er gratis at benytte og udvikles af et community.
Magento er et rigtig godt shopsystem til større shopløsninger, da det er nemt og intuitivt at navigere i, opsætte og håndtere. Ligesom så mange andre Open Source CMS og CMS generelt set er Magento på ingen måder optimalt i forhold til SEO, før end at det er blevet godt og grundigt sat op.
Omskrivninger af URLs
Et af de vigtigste punkter, i forhold til Magentos ydelse og søgemaskiner, er at aktivere URL-rewrites, så der kan køres med søgemaskinevenlige URLs. Dette forhøjer relevansen af den enkelte side og sikrer, nemmere håndtering af sider og mindre risiko for duplikeret indhold.
Duplikeret indhold er indhold, der går igen på flere hjemmesideadresser, og det er noget, der i den grad skader et websites muligheder for at rangere godt i søgeresultaterne.
Med eller uden WWW
Som i så mange andre CMS’er svarer systemet gerne både med og uden WWW, medmindre der tages forbehold for dette. Det betyder groft sagt, at hver eneste side på websitet, kan tilgås to gange, og det giver duplikeret indhold.
For at undgå dette, skal der opsættes en Base URL i Magento, herudover skal der oprettes en .htaccess fil, der peger på den versionering, der er valgt.
Optimering af sidetitler og meta-beskrivelser
Både produktkategorier, sider samt produkter skal og bør optimeres. Det er vigtigt, at hver eneste side på websitet, bærer sin egen meta-beskrivelse og sin egen sidetitel og at disse er unikke, for den pågældende side.
Kategorisider optimeres ved at navigere til Catalog og herefter klikke på Manage Categories. Her kan også kategoriens base-slug eller SEF-URL defineres. Denne bør være sigende for den pågældende kategori og bør ikke indeholde stopord. Klar og tydelig kommunikation i URLs er vigtigt for hurtig afkodning i søgeresultaterne.
Produktsider optimeres ved at navigere til Catalog og herefter klikke på Manage Products, her kan sidetitle og meta-beskrivelse defineres – du kan også definere URL-slug her.
Disse punkter bør som minimum søgemaskineoptimeres:
- URL-struktur
- En indgangsvinkel til websitet (www eller uden www)
- Billeder – Optimering og indsættelse af alt-tekster og navngivning af URLs
- Konfigurerbare produkter
- Produktsider og kategorisider (tekst, sidetitler og meta-descriptions)
Har du brug for hjælp med Magento?
Bondtofte & Co. har arbejdet med Magento af mange omgange og har fulgt systemets udvikling siden dets introduktion på markedet. Som ved så mange andre systemer er det fuldstændigt essentielt, at der er styr på det tekniske fundament, før end det er muligt at opnå gode og stabile placeringer i søgeresultaterne.
Vi kan hjælpe dig med at søgemaskineoptimere dit Magento-website. Tøv ikke med at tage kontakt, hvis du er interesseret i at høre mere om optimering af Jeres Magento-platform.