Prestashop er et af verdens mest populære Open Source CMS-shopsystemer og med god grund. Systemet er umådeligt nemt og intuitivt at arbejde med. Ligesom så mange andre CMS’er byder Prestashop på en lang række SEO-tekniske udfordringer.
Skal du have succes med en Prestashop løsning i søgeresultaterne og opnå gode placeringer, der giver besøgende og salg i din webshop, er du nødt til at sikre det tekniske fundament.
Hos Bondtofte & Co har vi mange års erfaring med søgemaskineoptimering af Prestashop og har arbejdet på en lang række forskellige Presta-løsninger. Vi har arbejdet med Prestashop siden dets spæde begyndelse og kender derfor til alle dets styrker og svagheder.
Søgemaskinevenlige hjemmesideadresser (URLs)
Prestashop kører ikke med søgemaskinevenlige URLs som udgangspunkt. Det skal, ligesom det skal i så mange andre CMS-systemer, sættes specifikt op. For at køre med SEF-urls (søgemaskinevenlige URLs) kræver det, at du har omskrivning aktiveret og gør brug af serverkonfigurationsfilen .htaccess. Det er desværre ikke nok i Prestashop, blot at aktivere ”Friendly URLs” – dit website er stadig udsat og kan og vil sandsynligvis generere en masse duplikeret indhold.
Duplikeret indhold er indhold der går igen på flere hjemmesideadresser, og det er noget, der i den grad skader et websites muligheder, for at rangere godt i søgeresultaterne. Derfor bør dette for alt i verden undgås.
Med eller uden WWW
Som i så mange andre CMS’er svarer Prestashop med og uden WWW, medmindre der tages forbehold for dette.
Det betyder rent faktisk, at hver eneste side på websitet, kan tilgås af to gange, og dette er duplikeret indhold.
For at undgå dette skal der opsættes en Base URL i Prestashop, herudover skal der oprettes en .htaccess fil, der peger på den korrekte versionering – hvilken der vælges, er ligegyldigt, men der skal vælges ÉN primær versionering.
Optimering af sidetitler og meta-descriptions
Både produktkategorier, sider samt produkter skal og bør optimeres for at opnå de bedst tænkelige resultater. Hver eneste side på et website skal bære sin helt egen og unikke meta-beskrivelse, så vel som en unik sidetitel. Af disse to elementer er sidetitel dog det vigtigste parameter.
Kategorisider optimeres ved at navigere til disse i Prestashop og udfylde de forskellige felter. Det samme gør sig gældende for konkrete produkter og systemets almindelige sider. Det defineres direkte i de enkelte elementer.
Skal du have søgemaskineoptimering af din Prestashop?
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din Prestashop yder som den kan, bør du ikke tøve med at tage kontakt til Bondtofte & Co. Vi kommer gerne med et bud på om dette er tilfældet, eller om der er uudnyttet potentiale.
Vi har som sagt mange års erfaring med Prestashop og ingen SEO-teknisk opgave er for lille eller stor for os.