Derfor får du her en liste med 6 gængse UX-fejl, vi ser igen og igen, når vi hjælper vores kunder med at optimere deres hjemmesider eller surfer på nettet. Måske har du selv nogle fejl, du skal have rettet op på?
#1 — Din hjemmeside er ikke responsiv
De fleste surfer på nettet via deres smartphone. Det er derfor essentielt, at din side fungerer på mobile enheder. For de fleste vil det ikke være nogen nyhed, men af og til ser vi stadig sider, der ikke er responsive. Hvis du vil slå konkurrenterne og levere en god brugeroplevelse, skal din side fungere optimalt på mobile enheder.
Sådan fixer du det: Der er ikke noget easy-fix, hvis ikke din side er responsiv. Du bliver nødt til at få udviklet et nyt site. Bruger du WordPress findes der adskillige responsive temaer — enten gratis eller betalte — der både er lette at installere og redigere.
#2 — Dit indhold er skrevet til søgemaskinerne
Du skriver indhold til Google og ikke til de personer, der rent faktisk besøger din side. Overdreven brug af de keywords, du gerne vil findes på, kaldes for keyword stuffing, og det er i høj grad med til at ødelægge brugeroplevelsen af din side.
Sådan fixer du det: Undervurdér ikke Google. De ér i stand til at vurdere, om indhold er godt eller ej. Skriv til dine besøgende og ikke til søgemaskinerne. Ganske simpelt.
#3 — Dine billeder fylder for meget
Visuelle elementer får din hjemmeside til at se godt ud og kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Du skal dog passe på, at de ikke fylder for meget; det sænker load-tiden, og en langsom side er ikke en brugervenlig side. Du kan sagtens anvende store billeder — det kræver blot at du komprimerer dem, så de fylder så lidt som muligt.
Sådan fixer du det: Som tommelfingerregel må et billede maksimalt fylde 70 kb. Det kan dog variere alt efter formålet; slider-billeder fylder ofte mere, fordi de er større. Du kan manuelt komprimere dine billeder med Photoshop, eller du kan bruge gratis tjenester som Pixpie eller Kraken.io. De findes både i browser-udgaver samt som WordPress-plugins, der er nemme at bruge — også selvom du ikke har erfaring på området.
Brug Google PageSpeed Insights eller Pingdom Tools, hvis du er I tvivl om, om din side er for langsom. Her kan du se, hvor hurtigt (eller langsomt) din side loader, samt hvilke elementer du bør optimere. Du kan læse mere omkring søgemaskineoptimering af billeder her — og se, hvor du kan finde gratis billeder her.
#4 — Der er ingen (eller manglende) struktur i din navigation
Den besøgende skal have let ved at navigere rundt på din side. Din menu er derfor essentiel, i forhold til hvor brugervenlig din side er. Er din menu ustruktureret, vil du samtidig gøre det svært for Google at finde ud af, hvilke sider der er vigtige.
Sådan fixer du det: Sørg for, at menu-strukturen er logisk og hierarkisk opbygget. Alle de vigtigste sider på din hjemmeside skal kunne tilgås via din hovedmenu. Det er desuden en god idé at lave et sitemap, hvor alle de sider, du ønsker indekseret i Googles søgeresultater, er repræsenteret. Også dem, der ikke er vigtige.
#5 — Du har popup-vinduer, der forstyrrer brugeroplevelsen
Du kender det; du er midt i en interessant artikel, da der pludselig popper en boks frem. Den beder dig om at tilmelde dig nyhedsbrevet, se en reklame eller noget tredje. Det er irriterende for læseren, og det lader det til, at Google også synes. De har i hvert fald udtalt at popup-vinduer, der ødelægger brugeroplevelsen, kan påvirke din sides placering i en negativ retning.
Sådan fixer du det: Tænk på brugeren, hvis du skal anvende popup-bokse. Får de noget ud af det, og er det relevant for dem — eller har de udelukkende et formål, der tjener dig? Du kan læse mere om, hvad Google tillader, her.
#6 — Din tekst er ikke læsbar
Tekst på nettet skal være let at læse. Præcis som det er tilfældet med aviser, ugeblade og alt andet, hvis formål er at levere information til modtageren. Del din tekst op i afsnit, vælg en font, der er let at læse, og sørg for at din tekst er korrekt opbygget med overskrift, indledning, underoverskrifter, brødtekst, afsnit og så videre.
Sådan fixer du det: Anvender du WordPress, kan du installere plugin’et Yoast. Med ’Readability’-funktionen har du mulighed for at teste, hvor læsbar din tekst er. Det er det samme Google gør, når de scanner din side.