CTR står for ClickThrough Rate og omtales på dansk som Klikrate. CTR defineres som et procenttal, der angiver, hvor ofte de personer, der ser dine annoncer, ender med at klikke på dem. Typsik bruges CTR til at måle effektiviteten af dine annoncer, hvorfor man kan bruge CTR som en rettesnor for, om de pågældende annoncer klarer sig godt eller skidt.
CTR beregnes ved at dividere antallet af klik på din annonce med det antal gange, den er blevet vist. Med andre ord CTR er antal Klik minus antal eksponeringer = CTR. Hvis der f.eks. har været 100 klik og 1.000 eksponeringer, er din CTR 10%.
CTR er ikke nødvendigvis ét dækkende begreb over kontoen performance – CTR kan også anskues på annonce- og søgeordsniveau. Dermed kan du få et klart overblik over den individuelle CTR. En høj CTR er som regel en god indikation af, at brugerne synes, at dine annoncer er nyttige og relevante.
CTR er ligeledes en komponent i kvalitetsresultatet for det enkelte søgeord. Dette vurderes ud fra en fastsat, forventet CTR. Denne kan påvirke de omkostninger der er forbundet med din annonceting, samt din annonceposition. Det er meget vigtigt at CTR vurderes god eller mindre god på baggrund af de søgeord, der er tilknytte, samt det netværk, der annonceres på.
CTR indikerer ofte, hvor høj din relevans er – Jo bedre dine søgeord og annoncer er relateret til hinanden og til din virksomhed, desto større sandsynligt er der for, at en bruger klikker på netop dine annoncer.