Meta-beskriver er den tekst, som bliver vist i søgeresultatet, når du har søgt på noget specifikt. Teksten bliver vist under selve hjemmesidens URL på Google, og kan være en kort beskrivelse af hjemmesidens indhold. Grundlæggende kan du selv bestemme, hvad der skal stå i din meta-beskrivelse. Det er dog vigtigt, at det har en relevans for den hjemmeside, den er sammenkoblet med. Dvs., at det er vigtigt at lave meta-beskrivelser til alle dine undersider, som kan findes på Google. Dette vil jeg dog komme nærmere ind på senere.
Betydningen af meta-beskrivelser kan være omdiskuteret, da meta-beskrivelsen ikke har direkte indflydelse på din placering på Google. I stedet skal betydningen af meta-beskrivelsen ses ud fra mulighederne, der er ved at bruge meta-beskrivelser til ens sider. Hvis du ikke selv skriver din meta-beskrivelser, udvælger Google selv noget tekst fra siden, og bruger det som meta-beskrivelse. Dette vil du helst undgå, da det ikke altid er den bedste tekst, Google vælger at bruge.
Når du skal skrive en tekst til din meta-beskrivelse, er det vigtigt, at du holder din meta-tekst til 156 anslag. Hvis du overskrider 156 anslag, er det Google, som selv skærer i din tekst.
Et andet godt råd til meta-beskrivelsen er at fjerne datoen fra teksten, hvis den ikke har nogen relevans for forbrugeren, da den er med til at tage plads for din tekst.
Det anbefales også at inkludere dit søgeord i meta-beskrivelsen, da den bliver highlightet, og er med til at tiltrække opmærksomhed.
Selve teksten i din meta-beskrivelse skal ses som en salgstekst, hvor du har mulighed for at sælge dit produkt. I denne henseende er det vigtigt, at du ikke lover mere end du kan holde. Prøv ikke at sælge noget som du ikke kan tilbyde, da det kan give en dårlig forbrugeroplevelse, hvis forbrugeren ikke har samme oplevelse af hjemmesiden, som der står i din meta-beskrivelse.
Som nævnt tidligere er det vigtigt at lave meta-bekskrivelse til alle ens undersider, som bliver vist på Google. Det kan være med til at give en god forbrugeroplevelse, da man undgår, at Google går ind og finder et tilfældigt stykke tekst på din underside.
Meta-beskrivelser bliver også vist på mobiltelefoner
Hvis din hjemmeside oplever mest trafik igennem mobilbrugere, skal du huske at have fokus på visningen af meta-beskrivelsen fra en mobiltelefon. Dette skal ses ift., at meta-beskrivelsen bliver forkortet i mobilform. Her anbefales det, at man holder sin meta-beskrivelse til 95-105 karakterer. Man kan opleve, at karaktererne forkortes yderligere, hvor det dog afhænger af, hvilken mobilmodel der anvendes.
Et andet godt råd, som man kan tage med videre, hvis man oplever mest trafik fra smartphones, er at inkludere ens telefonnummer i meta-beskrivelsen. Dette giver forbrugeren mulighed for at ringe til dig eller din virksomhed, ved at klikke på dit mobilnummer direkte i meta-beskrivelsen. Det gør muligheden for direkte interaktion større, da flere undersøgelser viser, at mobilbrugeres tålmodighed er langt mindre ift. computerbrugere.