Manuel CPC-budgivning er budgivning baseret på pris pr. klik. Denne giver dig mulighed for at angive en maksimumpris, du er villig til at betale, når en person klikker på dine AdWords-annoncer. Med denne metode betaler du kun, når en bruger er tilstrækkeligt interesseret, og rent faktisk klikke på din annonce.
Hvis 100 personer ser din annonce og tre klikker på den, betaler du med andre ord kun for de tre klik og altså ikke for de øvrige 97 visninger.
Manuel CPC er vel nok den mest almindelige budstrategi. Det er en strategi for den, der jævnligt besøger sin AdWords konto og har et vist kendskab til sin branche. Manuel CPC foregår ved, at du angiver din egen maksimumpris pr. klik (maks. CPC) for dine annoncer. Denne overstiges ikke af AdWords, men du vil få notifikationer, hvis denne er for lav – altså under bud for første side.
Din annoncerangering hjælper med at afgøre din annonces position blandt andre annoncer på søgeresultatsiderne på Søgenetværket. Hvis du viser dine annoncer på Displaynetværket, spiller din annoncerangering den samme centrale rolle her. Da annoncerangering er en værdi, der er baseret på dit maks. CPC-bud og kvaliteten af din annonce i forhold til andre annoncørers annoncer, kan du ved at hæve din maks. CPC sandsynligvis øge chancen for at få din annonce vist.