Negative søgeord dækker over én af de i alt 5 søgeordtyper. Negative søgeord sørger for, at dine annoncer ikke bliver vist for specifikke søgeord.
Hvis dine AdWords kampagner lider af en lav CTR, kan det være fordi, du spilder penge på irrelevante annoncevisninger. Det kan negative søgeord hjælpe dig med at få styr på. Du kan med andre ord genvinde kontrollen over din annoncering ved, at tilføje negative søgeord til dine annoncegrupper eller kampagner.
Eksempel:
Hvis et SEO bureau tilføjer “job” som et negativt søgeord til sin Google AdWords kampagne eller annoncegruppe, fortæller de Google, at den ikke skal vise annoncerne, hvis en brugers søgning indeholder ordet “job”.
På den måde undgår han at blive vist, hvis en bruger søger efter “seo konsulent job”. Herunder kan vi se et resultat, som det kunne se ud, hvis en bruger søger efter netop det:
Da man må antage, at brugeren er på udkig efter et job som SEO konsulent, og ikke selve ydelsen, er begge AdWords-resultater altså fuldkommen irrelevante for brugeren og brugeren er mindst lige så irrelevant for annoncøren.