Opkaldsudvidelse er én af flere annonceudvidelser, der er tilgængelig ved annoncering med Google AdWords. Med opkaldsudvidelse kan du tilføje dit telefonnummer direkte til din annonce, og dermed kan brugerne ringe dig op direkte her fra. Det er en intelligent måde at udvide sit konverteringspotentiale på, hvis man har en virksomhed, hvor telefonisk henvendelse er lig med konvertering – Du kan nemlig tælle opkald som konverteringer ved blot at slå opkaldsrapportering til på din konto.
Opkaldsrapportering er kun tilgængeligt på Søgenetværket og bruger Google-viderestillingsnumre til at give dig detaljerede konverteringsoplysninger. Derudover kan opkaldsudvidelsen være med til at yde en ekstra service til brugere, der har brug for at komme i kontakt med din virksomhed. Dog er du nødt til at overveje, om du har de fornødne resurser til at håndtere disse opkald.
Opkaldsudvidelse fungerer sådan, at enten dit telefonnummer eller en klikbar ring-knap vises sammen med din annonce – derudover kan brugerne vælge at gå til dit website, som de på normal vis altid kan med search annoncer. Opkaldsudvidelsen kan vises hele døgnet eller du kan vælge at få den vist inden for dine åbnings- eller telefontider. Du betaler, når en bruger klikker på dit telefonnummer, hvilket svarer til et helt normalt annonceklik, hvor prisen er den samme som et overskriftklik.
Herunder kan du se et ekempel på en annonce der anvender opkaldsudvidelse.