Søgemaskiner som Google og Microsofts Bing vurderer tekster på websites ud fra en række nogenlunde veldefinerede parametre, som indgår i den samlede algoritmiske vurdering af et website. I de følgende afsnit forklarer vi de væsentligste parametre, som det er vigtigt at have i baghovedet når man forfatter tekster til internettet.
Tekstens kvalitet
Ligesom søgemaskinerne vurderer et websites kvalitet ud fra dets hastighed og i nogle tilfælde også strukturen i den kode, det er stykket sammen af, indgår webteksternes kvalitet også som en parameter i det samlede vurderingsgrundlag. Derfor er det vigtigt at alle webtekster er kørt igennem en stavekontrol, så antallet af slå-, grammatik-, og stavefejl minimeres så meget som muligt. Der er megen tvivl om hvorvidt dette parameter vil veje tungt nok i algoritmen til at gøre en egentlig forskel, men et fejlfrit sprog smitter også af på de fysiske besøgendes vurdering af websitet, og det er derfor rentabelt at sætte ind her.
Tekstens relevans
For blot få år siden var det en almindeligt anerkendt teknik, at optimere sine webtekster ved at gentage de vigtigste søgeord mange gange gennem teksten. Vi må fra starten advare mod at benytte denne teknik, da især Google på det seneste er begyndt at devaluere websites, der rummer indhold med en uforholdsmæssig høj keyword density.
I dag er det blevet en anelse mere kompliceret og tidskrævende at optimere sine webtekster, da søgemaskinerne i højere grad benytter sig af avancerede semantiske algoritmer, der minder meget om de vurderingsparametre, vi selv bruger til at vurdere tekster. Hvor søgemaskineoptimering af tekster før ofte resulterede i en dårligere oplevelse for fysiske besøgende, er det i dag fuldstændig modsat.
Det bunder i at søgemaskinerne nu aktivt går ind for og krediterer webtekster, som ikke blot gentager det centrale keyword, men bevæger sig omkring det og skriver ’i et univers’. Herunder er et eksempel på dette, hvor det vigtigste søgeord er “call to action”:
” Der findes ikke noget standardsvar, men alligevel er der nogle råd, som jeg har oplevet fungerer godt. For det første skal dit Call to Action være synligt. Hvis du vil have folk til at besøge din webshop eller tilmelde dit nyhedsbrev, så placer eksempelvis tilmeldingslinket i en fremhævet boks. For det andet skal dit Call to Action være kort, præcist og have værdi for kunden – fx ”tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis e-bog”.
Ovenstående er blot et eksempel. Det centrale keyword i ovenstående tekst er call to action, men for at ’skrive i et univers’ og på den måde optimere teksten til søgemaskinernes semantiske analyse, er også en lang række relaterede keywords nævnt. Ved at kombinere det centrale keyword med en række begreber og fag ord fra samme ’univers’, får søgemaskinerne det indtryk, at teksten er af høj kvalitet og ikke mindst værd at stole på.