Google og andre søgemaskiner, har stort set altid givet en ekstra fordel til de domæner, der indeholder et søgeord. Fordelen er udelukkende baseret på det der står i domænenavnet. Ville man eksempelvis gerne rangere godt på SEO, ville det være en fordel, at eje domænet SEO.dk. Fordelen er dog ikke længere så nem at få øje på. Årsagen til at Google altid har forudfordelt domæner der var EMD (Exact Match Domains), er fordi de kan være i tvivl om, hvorvidt en bruger rent faktisk søge efter det pågældende website eller om ordet bruges i dets generiske form.
Google er de sidste par år, blevet bedre til at vurdere hvornår der rent faktisk er tale om en navigationssøgning og hvornår der er tale om en bruger, der indtaster en forespørgsel og leder efter det der konkret søges på, frem for et specifikt domænenavn.
Der er stadig en smule fordele i at have sit primære søgeord i sit domænenavn, men det er vigtigt at tage i betragtning, at fordelen kun eksisterer i dens eksakte form. Har du dermed et domænenavn der hedder lån.dk, vil det have en lille fordel, på det præcise ord, lån, men det vil ingen fordele have på eksempelvis ordet forbrugslån. Det er dermed en meget singulær taktik og det bør derfor grundigt overvejes om det ikke er smartere, at få et sigende og spændende domænenavn, der kan dække over alle de elementer, websitet omhandler. Handler ens website udelukkende om en enkelt ting, kan et EMD dog være at foretrække, grundet den lille fordel.