Sidetitler
TITLE-tags indtastes og/eller indsættes i de enkelte websiders header-sektion. Denne information står ikke frit tilgængelig på siden, men ses eksempelvis øverst i dit faneblad, når du står på den pågældende side. Herudover benyttes title-tagget af søgemaskiner som titler til resultater, i de organiske søgeresultater. Sidetitlen er med andre ord, titlen for den enkelte side og bør opfordre brugere til at klikke, samtidig med at den bekræfter, hvad den pågældende side omhandler.
I de fleste CMS-systemer, er der et felt på de enkelte sider, der hedder meta-titel eller title, udfyldes denne, indsættes titlen som oftest korrekt i meta-koden, af CMS. I almindelig HTML-kode, ser sidetitler ud som vist neden for. Det er også sådan, at dit CMS bør formatere dem, i din kildekode.
Koden for et title-tag, ser ud således:
Alle hjemmesider indeholder en sidetitel, som bliver vist i topbaren på din browser og direkte i Googles søgeresultater. Til forskel fra meta-beskrivelser har dine sidetitler stor betydning for din placering på Google, da Google vurderer dine sidetitler ift. placering. Det er derfor vigtigt, at dine sidetitler er udarbejdet på den helt rigtig måde, så Google vurdere dem positivt, og placerer dem højt i søgeresultatet.
I selve sidens kodning, ser TITLEs således ud:
Når du skal udarbejde dine sidetitler, er det vigtigt, at søgeordet indgår i din sidetitel. Søgeordet skal helst stå så tidligt som overhovedet muligt i sidetitlen, da Google vurderer ordene ud fra deres placering i denne. Sørg derfor altid for at placere det specifikke søgeord først i din sidetitel.
Længden af sidetitlen på de enkelte sider har også stor betydning, da Google enten forlænger teksten med flere ord, hvis den er for kort, eller afskærer teksten, hvis den er for lang. Derfor skal du nøje overveje, hvilken tekst der skal stå i din sidetitler. Til forskel fra meta-beskrivelser vurderer Google ikke sidetitlen ud fra anslag, men i stedet ud fra pixels. Google viser 512 pixels af sidetitler, og det er derfor ikke antal af ord eller bogstaver, som har betydning. Det er i stedet, hvor meget de enkelte bogstaver fylder i pixels. Det anbefales, at man ca. bruger 58 tegn. Dermed er man på den sikre side.
I arbejdet med ens sidetitler er det vigtigt at lave unikke sidetitler til alle ens undersider, da det som tidligere nævnt har betydning for placeringen på Google. Det er derfor vigtigt at arbejde med sidetitler på alle undersider på ens hjemmeside, da de vil blive placeret bedre af Google.
Som et sidste råd på vejen kan et “call to action“ indgå til sidst i din sidetitel, da det giver en god brugeroplevelse, fordi folk har mulighed for at klikke videre ind på din hjemmeside. Der vil derfor være større mulighed for salg eller trafik på den pågældende hjemmeside.
Sidens TITLE trækkes ud fra et bestemt sted på jeres websider, kaldet TITLE-tag. Alle søgemaskiner understøtter dette tag.
Sidens TITLE er som regel ikke direkte synlig for brugerne. Den vil dog typisk vises i de fleste browsere, som vist på billedet. Dog er fanen ofte for lille til at vise hele sidens TITLE, hvorfor det kræver, at man holder musen over fanen for at se det hele.
Sidens TITLE er et af de vigtigste tekst-elementer, hvis ikke det vigtigste. TITLE påvirker rankings på 2 måder:
- Alle søgemaskiner belønner at søgeordet er brugt i sidens TITLE. Så for at rangere godt på et søgeord, er det vigtigt, at søgeordet nævnes her – gerne så tidligt som muligt i TITLE – hvis muligt, som det allerførste ord.
- Sidens TITLE er vist som det klikbare element i søgeresultaterne. En god TITLE vil uden tvivl generere flere klik og dermed højne CTR (Click Through Rate) som ligeledes danner grundlag for bedre rankings.
Derfor er de to vigtigste opgaver, i forhold til formatering af en sidetitel:
- At skrive det udvalgte søgeord, så tidligt som muligt, i sidens TITLE
- At skabe en god TITLE, der inspirerer brugere til at klikke på netop jeres resultat frem for de andres.