Søgeord
Selvom fokus på repetition af eksakte keywords for længst er et overstået kapitel i professionel og seriøs søgemaskineoptimering, er det stadig essentielt at kende de vigtigste søgeord før man skriver sine webtekster. De vigtigste søgeord er ikke blot de termer som flest personer søger på, men også de som konverterer bedst og i sidste ende skaber det største mersalg. I dette kapitel zoomer vi ind på keyword research og deler de værktøjer, vi selv bruger til at udarbejde detaljerede og omfattende søgeordsanalyser.
Der er rigtig mange værktøjer og metoder til, hvordan man finder de rigtige søgeord til det indhold, som du skal til at skrive og dermed udgive på jeres website. Du bør overveje følgende.
Spørg dig selv
Først bør man spørge sig selv om, hvordan brugerne sandsynligvis vil søge efter jeres nye indhold. Prøv med andre ord, at sætte dig i brugernes sted – hvad ville du søge efter? Lav en liste med alle de søgeord, du kommer i tanke om – både synonymer, variationer og fejlstavninger.
Spørg dine kollegaer
Du kan med fordel spørge dem omkring dig, hvad de ville søge på i en given situation. Måske kan de komme med synonymer eller variationer, som du ikke selv havde tænkt over. Typisk vil personer i salg- og managementafdelinger have en rigtig god forståelse for, hvad brugere søger efter for at udtrykke deres behov.
Spørg kunder
Du kan også spørge kunder, hvis muligheden byder sig, hvordan de ville søge i Google hvis de skulle finde XXX (XXX værende jeres søgeord). Tilføj også disse forslag til arket.
Brug Google Keyword Planner
I Google keyword planner også kaldet søgeordsplanlægning, kan du tjekke, hvor mange månedlige søgninger, der er på hver ord/sætning.
Brug Google Trends
Google Trends er et simpelt stykke værktøj, som du kan bruge til at teste et eller flere søgeord for at klarlægge, hvilket af dem der søges mest på.
Husk, at der ikke er ét specifikt facit på, hvilke(t) søgeord, der er de rigtige. Der vil altid være en vis mængde af gætteri involveret, hvorfor disse værktøjer skal være med til at gøre jeres gæt så gode, som overhovedet muligt.
Målet med en søgeordsanalyse er altså:
- At finde relaterede søgeord, som størstedelen af jeres målgruppe er tilbøjelige til at søge på, når de søger efter netop det indhold, du er ved at udgive.
- At finde søgeord der ikke allerede er målrettet mod, fra en anden side på jeres website.
- Det er klart bedst, hvis du ikke målretter mod samme søgeord fra flere sider. Dette vil gøre, at de konkurrerer mod hinanden i Google, som typisk kun vil vise et af resultaterne alligevel. Det er bedre at målrette mod forskellige varianter af søgeordet, da det kan øge den samlede synlighed i søgemaskinerne.
Søgeordstæthed eller keyword density er en procentmæssig faktor, beregnet ud fra, hvor mange gange søgeordet nævnes, set i forhold til det samlede antal ord, som artiklen indeholder. Er der f.eks. 1.000 ord i artiklen, og søgeordet nævnes 100 gange er keyword density 10%.
Der er ikke en magisk formel for, hvad keyword density bør være. Denne bør derfor behandles som en rettesnor og det bør være den logiske tankegang, der afgør, hvornår artiklens formulering, set i forhold til søgeordet, er naturlig.
Der findes flere gode plugins til at undersøge dette. Det bedste er at benytte et plugin direkte i browseren, som dette, til Google Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/seoquake/akdgnmcogleenhbclghghlkkdndkjdjc
Her kan man få et samlet overblik over alle ord i artiklen, hvor mange gange det nævnes og den individuelle tæthed for ordet. Programmet tillader endvidere at filtrere på enkelte søgeord eller sætninger for en mere specifik dataindsigt.