Generelle
I den seneste undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen har man undersøgt hvordan danskerne bruger sociale medier i det daglige. Man har kigget på målgruppen af 16-89 årige, og spurgt dem til deres adfærd.
66% af danskerne bruger Facebook mindst én gang om ugen.
26% af danskerne bruger i følge undersøgelsen Snapchat mindst én gang om ugen.
25% af danskerne bruger Instagram mindst én gang om ugen.
13% af danskerne bruger LinkedIn mindst én gang om ugen.
7% af danskerne bruger Whatsapp mindst én gang om ugen.
6% af danskerne bruger Pinterest mindst én gang om ugen.
5% af danskerne bruger Twitter mindst én gang om ugen.
Kilde: Danmarks Statistik – It-anvendelse i befolkningen 2016-2017 – særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen. – Læs hele undersøgelsen her. Den er virkelig interessant.
Hashtag der vises med tegnet “#”, er et symbol og begreb der bruges på de sociale medier Instagram og Twitter. Facebook prøvede at introducere det, men det blev langt fra den ventede succes, og det er efterhånden sjældent, at man ser det på verdens største sociale medie.
Tegnet # hedder hash-sign på engelsk, og når det bruges på sociale medier, er det for at kategorisere noget. Det tillægges den funktion på Instagram og Twitter, at man kan søge blandt alle hashtags. Poster man eksempelvis er billede på Instagram og bruger hashtagget #sommer2017, kan man søge på alle andre der har gjort det samme. Det helt store gennembrud kom på Twitter, hvor man kan kategorisere alt hvad man skriver om og lader andre gå på opdagelse i hvad andre måtte skrive om det samme emne.
Hashtagget er blevet så udbredt, at mange også vælger at bruge det forkert, eller til at understrege en pointe, men i sin rene form er det et emne/kategoriseringsværktøj. #sådanerdet