Hvorfor skal Facebook-pixlen opdateres?
Den primære grund til at Facebook har valgt at opdatere pixlen og pixel-indstillingerne er, at flere browsere (Safari og snart Firefox) er begyndt at blokerer for tredjepartscookies, hvilket gør annoncering vanskeligere. Dette imødekommer Facebook ved at give mulighed for at bruge førstepartscookies til annoncering.
Hvad skal jeg tage stilling til?
Opdateringen af facebookpixlen betyder, at der kommer nye pixelindstillinger og der er to spørgsmål, som du skal tage stilling til.
- Hvilken type cookies vil du bruge med din Facebook-pixel?
A: Brug Facebook-pixlen med både første- og tredjepartscookies
B: Brug kun Facebook-pixlen med tredjepartscookies
- Hvordan vil du bruge din Facebook-pixel
A: Annoncering og analyse
B: Kun analyse
NB! ”A”, ”A” vil blive de nye standardindstillinger.
Hvad er første- og tredjepartscookies?
En cookie er et lille stykke kode, som gemmes i internetbrowsere, og som bruges til at differentiere websitebesøgende, deres præferencer og deres interaktioner.
Der findes to typer cookies: første- og tredjepartscookies
Førstepartscookies
En førstepartscookies afsættes af den side, som brugeren besøger.
Typisk bruges førstepartscookies til at analysere brugeradfærd, trafik og teknisk funktionalitet. Førstepartscookies mere bredt accepterede af browsere og de informationer som opsamles lagres oftere i længere tid end tredjepartscookies.
Tredjepartscookies
En tredjepartscookies afsættes af en tredjepart, som har elementer indlejret på den side, som brugeren besøger.
Tredjepartscookies bruges oftest i forbindelse med markedsføring og indsamler bl.a. data til annoncemålretning og annoncemåling, Tredjepartscookies, sender data til tredjemand (f.eks. til Facebook) og det kræver at brugeren giver sit samtykke hertil.
Hvad skal jeg vælge i Facebook-pixlen?
De forud valgte standardindstillinger er til dig, som gerne vil bruge (og dele) alt indsamlet information i annonceringsøjemed.
Vælger du ”Kun analyse” kan du stadigt se Facebooks analyse, men du kan ikke oprette målgrupper eller kampagner.
Vælger du ”Brug kun Facebook-pixlen med tredjepartscookies”, så fravælger du altså brugen af data fra førstepartscookies og din Facebook-pixel bliver mindre effektiv i forhold til annoncering, måling og rapportering.
Hvor ændrer jeg mine facebookpixel- og cookieindstillinger?
- På din Facebook-annonceringskonto skal du gå klikke på Hændelsesadministratori hovedmenuen under Mål og rapportér.
- Vælg din pixel, og klik derefter på ”Indstillinger” øverst til højre.
- Rediger eller bekræft dine indstillinger for pixel og cookies.