ComScore mener dog, at halvdelen af alle søgninger i 2020 vil være stemmesøgninger, og hvis der er hold i disse forudsigelser, ja, så er det altså bare med at komme i gang med optimering af websitet til stemmesøgning.
Voice interfaces ses mange steder, men det er især gennem såkaldte ”intelligent speakers”, som Google Home og Amazon Alexa, at det oftest ses. Til trods for den store hype omkring stemmesøgninger, er det altså endnu ekstremt svært at målrette sine søgninger og sit brand til denne form for interaktion. Derudover er værktøjerne til branddifferentiering stadig ikke veludviklede nok.
Luciano bellacci med Amazons Alexa
Intention search
Brugernes søgning tager altid udgangspunkt i en intention og defineres gennem informationssøgning, transaktionssøgning eller navigationssøgning – dette vil stadig være de vigtigste veje til interaktion med brugerne. Men modsat de skrevne søgninger, tager stemmesøgninger altså også udgang i brugerens fysiske gøremål i selve søgningsøjeblikket.
Splice Software har introduceret 3 forskellige intentioner bag en stemmesøgning:
I en typisk brugstilstand af den første type kunne en bruger, der står og kokkerere i køkkenet og har hænderne fyldt med pizzadej, f.eks. spørge Google Home for at finde ud af tiderne for den nærmeste visning af den nye biograffilm. For Google vil dette blive behandlet som et opslag gennem søgemaskinen til en kilde der leverer netop biograftider for den pågældende film. Denne kilde vil altså blive et primært aktiv, for at levere svaret til brugeren – præcis på samme måde, som den der ranker 1 i Google for en given søgning.
En anden situation kunne udforme sig sådan, at en bruger beder Alexa om at åbne en mobil-appen for jyske bank for at tjekke om en overførsel er gået igennem.
I det tredje eksempel kunne en bruger bede Google Home om at sætte et bestemt stykke musik på – her ville Google Home så skulle forbinde til en given Spotify-konto. For Alexa ville det kræve et abonnement til Amazon Music.
Det er altså tre forskellige søgninger, hvor kun en af dem, giver mening for websiteejeren og den involverede marketingmedarbejder. Så hvordan positionerer man bedst sit brand, når det kommer til stemmesøgning?
For det første bemærkes det, at du vil deltage i den pågældende søgning på samme måde, som man gør på internettet. Det vil sige, sørg for, at dit brandnavn og beslægtede udtryk er reserveret som et såkaldt invokationsnavn (invocation name) på de tre store stemmeplatforme: Amazon Alexa, Google Home og Microsoft Cortana.
For det andet, når det kommer til, hvordan man bedst kan udnytte en stemmeforespørgsel, er det vigtigt, at du stadig holder fast i den gode gamle søgeordsanalyse og løbende reviderer de mest almindelige søgeforespørgsler, der relaterer sig til dit brand eller dit felt generelt. Derudover er det vigtigt at analysere, hvilke typer af henvendelser der kommer ind på dit website, din mobil-app og gennem din support, hvad enten det er chat, messenger bot eller noget tredje. Disse analyser skal hjælpe dig med at finde ud af, hvad de mest passende svar skal være.
VIO (Voice Interface Optimization)
Husk! Nu skal du også optimere til taleforespørgsler og ikke kun skrevne forespørgsler. Der ér forskel!
F.eks. vil en bruger, der foretager en stemmesøgning, spørge specifikt efter ”Nike Air Max 97 Ultra på lager” eller endda endnu mere specifikt, som en kombineret informations/transaktionssøgning ”har du Nike Air Max 97 Ultra på lager?”
Hvis du er en lokal pizzaforretning, kan du tydeliggøre nøgleforespørgsler, når du optimerer dit website, og når du tilføjer din info til lokale lister som det f.eks.er muligt gennem Google My Business. “Hvor får jeg den bedste, ægte italienske pizza i Odense” kunne være nøgleforespørgsel via en stemmesøgning, mens en tekstsøgning måske kun ville indeholde ”italienske pizza Odense”. Du skal også sørge for, at dit telefonnummer fremgår tydeligt, da det sandsynligvis vil være den næste handling fra en bruger, der benytter en voice agent som f.eks. Google Home – det er naturligvis kun endnu mere sandsynligt, hvis stemmesøgningen sker via en mobil enhed.
Ud fra ovenstående vil det være meget forskelligt, hvad den pågældende voice agent leverer af indhold til brugere. Én form for indhold kunne være kontaktoplysninger, hvor en anden form for indhold kunne være viden i form af oplæsning fra en artikel.
Det er stadig for tidligt at spå
Vi kender alle vigtigheden af, hvordan man snakker med en kunde. Men hvordan skal man imødekomme dette, når det for nuværende kun er muligt at anvende statiske stemmeoptagelser til specifikke stemmeforespørgsler – dermed er der altså grænser for, hvor sympatisk, personlig eller professionel en virksomhed kan fremstå, når det kommer til at svare på brugernes forespørgsler.
Google Home tilbyder dog flere forskellige stemmeindstillinger, mens Alexa har meddelt, at de vil med tiden – uanset hvad, vil det aldrig blive din virksomheds anerkendte stemme.
Men hvem ved – måske det en dag bliver muligt at uploade sin egne stemme, for derigennem at kunne præsentere brugerne for mere personlige stemmer og dermed svar.
Stemmesøgninger er endnu kun i den spæde begyndelse og det er generelt alt for tidligt at drage diverse konklusioner om, hvordan det kommer til at påvirke brugere og søgemaskiner. Som med så meget andet, bliver vi marketingfolk også her nødt til at regne ud, hvordan denne nye platform fungerer.