Lead Ads er en ny annonceringsmulighed på Facebook, der gør det muligt at tage imod brugeres oplysninger, på en for brugerne, nem og bekvem måde. Lead Ads bruger nemlig de oplysninger Facebook allerede har om brugerne, til selv, at udfylde de forskellige felter og det burde, i hvert i teorien, hæve sign-ups markant.
Lead Ads blev annonceret af Facebook allerede tilbage i juni og blev tilgængelig for en række udvalgte tilbage i september. Lead Ads er nu blevet tilgængelig for alle.
Vi kender alle det der med at sidde og udfylde formularer, der skal indtastes fornavn, efternavn, mailadresse, måske også by, postnummer og jeg ved ikke hvad. Endnu mere frustrerende, er det når vi skal udfylde formularer som disse på en mobiltelefon. Tasterne er små og vi har måske travlt, mens vi febrilsk prøver at indtaste vores oplysninger – ikke overraskende, fører den slags til frafald på signups. Det er her Facebook Lead-ads kommer ind i billedet.
Hvordan fungerer Facebook Lead-ads?
Lead-ads køres som alle andre annoncer og kan i princippet det samme, fordelen er som sagt, at der her er fokus på sign-ups, det kan være til nyhedsbreve, men det kan også bruges til forudbestillinger af nye produkter, forespørgsler på services, produkter eller tilmeldinger til begivenheder. Der er mange, der tidligere har lavet landing pages alene til dette formål, og disse bliver altså overflødige nu, hvis det eneste formål var at indhente disse informationer.
Du kan selvfølgelig redigere og tilpasse formularerne, så du kan bede om lige præcis de oplysninger du har brug for og det er nok her, man skal være lidt kreativ. For Facebook har mange oplysninger om brugerne og du kan med et, bede brugerne om mange af disse oplysninger, uden at de skal tænke for meget over hvad du beder dem om, det hele er jo udfyldt for dem i forvejen.
Du kan udover at bruge en lang række foruddefinerede spørgsmål og valg også tilføje tre spørgsmål, du helt selv definerer.
Kan bruges med andre segmenteringsmuligheder
Det er selvfølgelig muligt at målrette lead-ads, som med alle andre typer annoncer på Facebook. Derfor kan du nemt og enkelt, lave lead-ads, til brugere der eksempelvis allerede er på dit nyhedsbrev eller bruge retargeting. Eksempelvis kunne du bede brugere, der havde set på et produkt, om at skrive sig op til en gratis vareprøve eller bede brugeren der lige har kigget på den Audi A3 du har til salg, om at booke en prøvetur. Finder du en formel der virker for dig, kan du opsætte kampagnen baseret på LookAlike Audiences og formodentligt, komme videre rundt og finde endnu flere leads, der er velkvalificerede, baseret ud fra din nuværende brugerbase.
Der er dog lidt krav
Du må ikke sælge eller viderebringe de oplysninger, som du samler ind fra brugere igennem lead ads og du skal samtidig inkludere et link til din virksomheds privatlivspolitik.