Især efter det nye interface satte fod på dansk jord, har mange annoncører haft svært ved at holde struktur i deres data – flere og flere forsøger at vende tilbage til det gamle interface, men Google vrider armen rundt på annoncøren ved at fjerne indstillinger i det gamle interface, og udelukkende rulle de nye ud i “den blå labyrint”.
Heldigvis kommer Google nu med et nyt tiltag, der gør datahåndtering lettere. Tiltaget er udformet som et add-on til Google Chrome, og kan bruges til at importere data til analyse eller til afrapportering via Google Sheets.
Du kan hente selve add-on’et her
Når du har installeret det og tilkoblet en AdWords- eller MCC-konto, kan du vælge metrics-kolonner, indstille filtre og rapportere tidsrammer, samt navngive rapporten via fanen “rapportkonfiguration”. Hvis du logger ind med en MCC, kan du vælge flere konti og endda bringe data i samme rapport.
Du tilføjer en ny rapport ved at gå til “tilføjelser” –> “Google AdWords” –> “create new report”.
Når du har kørt rapporten, vil data være tilgængelig i en ny fane med det rapportnavn, du har tildelt.
Hvis du vil redigere en eksisterende rapport, skal du gå tilbage til menuen “tilføjelser” og vælge “Rediger en rapport” fra AdWords-menuen. Det er også i denne menu, du finder muligheden for at opdatere rapporter med de nyeste data.
De rapporter der genereres, kan frit deles mellem kollegaer eller med kunden selv – præcis som med alle andre dokumenter i Google Sheets.
Vær opmærksom på, at tilføjelsen til AdWords endnu er i beta.