Sådan foregår det
Google Express foregår sådan, at annoncøren blot skal oprette en Google AdWords konto og skrive 3 linjer om sin virksomhed – Yes, that’s it. Herefter administrerer Google hvor og hvornår, annoncerne vises og for hvilke søgninger. Du skal altså hverken bruge tid på søgeordsanalyse, dataanalyse, enhedsmålretning, geografisk målretning, annonceplanlægning eller nogle som helst andre optimeringspunkter, som man ellers ville gøre brug af med annoncering via Google AdWords.
Når du har skrevet de 3 linjer om din virksomhed, opretter Google annoncerne for dig. Her fra kører det, og du betaler først når brugerne klikker på din annonce eller ringer til din virksomhed.
Fordele og ulemper
Det kan være en smart måde at komme i gang med Google AdWords, hvis der er lavvande i virksomhedskassen, og det kræver virkelig ikke et gram færdighed at anvende Google Express. Jeg tror desværre, at denne annonceringsform hurtigt kan blive en sovepude, da det intet engagement kræver af annoncøren. Jeg ser altså ikke Google Express som et værktøj til små virksomheder, som det ellers er henvendt til – det er udelukkende et værktøj til annoncøren, der ingen ambition har med sin virksomhed og blot ønsker at prøve det der Google AdWords af.
Google Express er håbløst begrænset til det absolut minimale. Skærer man blot en my mere af værktøjet, står man med et rungende tomt interface. Lad mig forklare hvorfor dette værktøj er så håbløst, og hvorfor det aldrig må erstatte et dedikeret optimeringsarbejde fra dig selv eller et bureau.
Google Express tillader kun, at du annoncerer via søgenetværket – altså direkte i Google søgning med tekstannoncer som vist herunder:
Dette eliminerer altså mulighed for at køre især 2 attraktive annonceringmetoder – Google Shopping og Remarketing. Har du en webshop er det ganske enkelt et must at anvende Google Shopping (vist herunder,) som er en langt mere visuel annonceringsmetode, der ofte er forbundet med høj konverteringsrate og højt brugerengagement.
Remarketing tillader annoncøren at eksponere brugere, der allerede har vist interesse i virksomheden, for skræddersyede bannere med enten specifikke produkter eller generiske budskaber rundt om på nettet. Denne mulighed er altså heller ikke tilgængelig med Google Express.
Den direkte målretning er også tilsidesat med Google Express. Du har ikke mulighed for direkte optimering mod brugere, der søger på specifikke tidspunkter i løbet af dagen, bruger bestemte enheder eller sidder bestemte steder i landet. Sagt med andre ord, hvordan finder du nogensinde ud af, at det typisk er mellem kl. 12-17 at potentielle kunder søger, og at det i øvrigt er kvinder i alderen 25-45 år, som er bosiddende i Odense? Det vil for altid forblive uvist, når du bruger Google Express.
Og hvad med søgeord? Hvordan kortlægger du nye, spændende søgeord, som du typisk får fra dine søgeordsrapporter? Hvordan tilføjer du nye, billigere søgeordssætninger i exact match?
Ovenstående er altså essentielle optimeringspunkter i enhver AdWords-strategi, og det er netop derfor, at jeg mener, at du skal holde dig fra Google Express, og at værktøjet udelukkende henvender sig til annoncører, der ikke har nogen som helst ambition med deres virksomhed.
Selvom Google siger, at de varetager flere af disse optimeringspunkter for dig, kræver det, at du overlader det totale ansvar til verdens største søgemaskine. Tør du det?