Facebook har gang i store ting. For at slanke platformen og sikre, at brugerne fortsat har en god oplevelser på verdens største sociale medier, har Mark Zuckerberg i en historisk opdatering meldt ud, at Facebook fremadrettet vil fokusere på at levere indhold fra venner, familie og interessegrupper. Dette sker på bekost af rækkevidde hos udgivere, medier, og det vil også koste på mængden af tid, som brugere tilbringer på Facebook. Og det er hele hensigten, at gøre brugernes Facebookoplevelse mere effektiv og generelt god. Det lader til, at Facebook selv mener at have et kvalitetsproblem, hvilket nu resulterer i en kraftig stramning af fordeling og spredning af indhold – og det bør lige nu løbe koldt ned af ryggen på redaktører, mediechefer og journalister rundt i medielandskabet. For det er sikkert og vist. Én af deres bedste distributionskanaler kommer til at lide et gevaldigt knæk. Men måske ligger fremtidens trafik i et andet format end Facebooks.
AMP skyder frem
For mens Facebooktrafikken vil falde fremadrettet, så kunne det godt se ud til, at fremtidens trafik skal komme fra Google. I hvertfald viser nye tal fra Google at antallet af tilmeldinger til Accelerated Mobile Pages eller AMP-formatet skyder frem.
AMP blev lanceret i 2015 med det formål at gøre brugeroplevelsen for mobilbrugere bedre og ikke mindst hurtigere. AMP-sider loader op til fire gange hurtigere end det oprindelige indlæg, caches hos Google, og det fylder markant mindre at hende ned på dit device. Læs meget mere om AMP her.
Google annoncerede for nyligt, at 31 millioner hjemmesider nu bruger AMP, hvilket er en fremgang på 25% alene siden oktober. Fremgangen skyldes, ifølge Google, gode brugeroplevelser, som gør søgeoplevelserne så gode, at det driver mere trafik til sider. Og det alene har resulteret i, at Google i den første uge af februar 2018 erhvervede udgivere 466 millioner pageviews mere end hele januar måned året før. Det er en fremgang på næsten 40 procent.
Samtidig viser data fra Chartbeat, et velrenommeret analysebureau med data for flere store internationale medier, at trafikken fra Facebook faldt med næsten 200 millioner pageviews, hvilket er en tilbagegang på 20 %. Data stammer fra så store medier som New York Times, CNN og ESPN.
Vil fortsat vækste i trafik
Det gennemgående billede for datasettet er, at refererende trafik står for 47% af den samlede trafik for 2018 indtil nu, og helt naturligt kan Google og Facebook tilskrives langt størstedelen af dette.
Googles seneste satsning med AMP til email og AMP stories, bør være en klar indiktation for, at vi kan forvente udviklingen i trafik fra google til udviklere at fortsætte positivt.