Det er et rimeligt spørgsmål, og vi hører hele tiden, især fra nye brugere af Googles annonceringsplatform. Når alt kommer til alt, er nye brugere af AdWords mest interesserede i at vide, hvor meget de skal forventes at betale, for at annoncere i Google, og om de overhovedet har råd til det.
Desværre er der ikke noget enkelt one-size svar. Det mest almindelige (og irriterende) svar er: “Det afhænger.”
Omkostningerne ved Google Ads (tidligere kendt som Google AdWords) afhænger af flere variabler. I dette indlæg forklarer jeg, hvordan disse variabler vil påvirke dine annonceudgifter og de-mystificere de begreber, du skal forstå for at angive et realistisk budget for dine annoncekampagner (og afgøre, om du overhovedet skal gøre brug af Google-annoncer).
Her er nogle bullets, der kan hjælpe lidt på forståelsen:
- Google-annoncer er baseret på et auktionssystem, der belønner virksomheder, der har annoncer med høj kvalitet, med lavere omkostninger og bedre annonceplacering.
- Du kan holde styr på, hvordan dit Google Ads budget bruges, ved hjælp af taktikker som annonceplanlægning, geografisk målretning og enhedsmålretning.
- Den gennemsnitlige pris pr. Klik i Google Ads er ofte mellem 7-18 kroner i søgenetværket. Den gennemsnitlige CPC på Displaynetværket er ofter under 5 kr. Men igen… det afhænger..
- De dyreste søgeord i Google Ads koster i omegnen af 300 kr. eller mere pr. Klik. Disse er generelt stærkt konkurrenceprægede søgeord i industrier, der har høje kundeværdier, som f.eks. forsikringsselskaber eller advokater.
- Gigantiske detailhandlere kan bruge op til 300 millioner kroner om året på betalt søgning i Google Ads.
- Den gennemsnitlige lille virksomhed, der bruger Google-annoncer, bruger mellem 30-60 tusinde kroner pr. Måned på betalte søgekampagner.
Lad os nu undersøge disse punkter om omkostningerne i forbindelse med Google annoncering lidt nærmere.
Hvordan virker Google Ads?
Før vi dykker ind i tallene og begynder at tale omkostninger, er det vigtigt, at du ved, hvordan Google Ads platformen rent faktisk virker.
En af de største misforståelser om Google-annoncer er, at den der har flest penge at bruge, har størst indflydelse. Selvom et større annoncebudget aldrig er en ulempe, foregår Google annoncering faktisk på mere lige vilkår, end de fleste tror.
Google Ads fungerer som en auktion. Lad os tage et kig på, hvordan denne proces virker.
Annonceauktionen
Annonceauktionen begynder, når en bruger indtaster en søgeforespørgsel, hvorefter Google bestemmer, om forespørgslen indeholder søgeord, som annoncører for øjeblikket byder på. Hvis annoncører har budt på nogle af søgeordene i brugerens søgeforespørgsel, begynder annonceauktionen. Formålet med auktionen er at bestemme de enkelte annoncepositioner. Auktionen bestemmer optagelse og placering af annoncer i henhold til annonceringsformlen baseret på to hovedfaktorer – maksimum bud og kvalitetsresultat:
Når dit kvalitetsresultat og annoncerangering er blevet beregnet, bruger Google disse data til at bestemme, hvor meget du skal betale, hver gang nogen klikker på en af dine annoncer. Jeg vil anbefale, at du ser denne video, som forklarer auktionssystemet på grundig vis:
Bemærk hvordan en annoncør kan betale mindre for en højere position på grund af et bedre kvalitetsresultat!
Dette er i det væsentlige, hvordan Google Ads fungerer. Der er dog variabler, der ikke er omfattet her, som f.eks. Alternative budgivningsmetoder og annonceformater.
Hvordan bliver mit Google Ads Budget brugt?
Et fælles scenarie, som mange nybegyndere til betalt søgning finder sig i er, når deres annoncebudget bliver brugt meget hurtigere, end de forventede.
Annoncører antager ofte, at deres annoncebudget er sat af til en måned, for kun at opdage, at de har blæst deres lille budget igennem, i løbet af få dage. Dette kan føre til endnu flere misforståelser om betalt søgning, nemlig at det er uforholdsmæssigt dyrt. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis tilfældet, men er langt oftere en misforståelse af, hvordan budgettet fungerer.
Budgettet
Du kan tænke på annoncebudgetter på samme måde som du ville om et andet budget. Du starter med kernefundament, der vil repræsentere størstedelen af dit annoncebudget, og samtidig efterlade lidt, hvis tingene ændres eller noget går galt. En måde at starte budgettet på, er ved at sætte det pr. kampagne.
Hver kampagne har sine eget unikke faneblad i Google Ads. Dette giver dig mulighed for at kontrollere bestemte parametre for hver kampagne uafhængigt af andre kampagner i din konto.
Hver kampagne kan have sit eget daglige budget. Hvis du kører flere kampagner samtidigt, bør du tænke på hvilke kampagner der prioriteres. En kampagne, der reklamerer for dit bedst sælgende produkt, kan for eksempel være vigtigere for din virksomhed end en anden kampagne, der fremmer indhold til potentielle kunder øverst i trakten. I situationer som denne kan du måske tildele et større dagligt budget til produktkampagnen.
Hvis du planlægger et månedligt PPC-budget, er du alene nødt til at beregne fordelingen af de daglige budgetter for hver kampagne og tildele dine midler afhængigt af prioriteten for hver kampagne.
Hvordan daglige budgetter bliver brugt
Lad os sige, at du har en annonce med en CPC på 1 kr., og du gerne vil modtage 300 annonce klik pr. Dag. Ved hjælp af disse tal kan du beregne et estimeret dagligt budget:
1 x 300 = 300
I dette eksempel er 1 krone det maks., du ville blive opkrævet pr. klik. Det faktiske beløb, du kan betale for hvert klik, kan dog ændre sig, afhængigt af variablerne for hver enkelt annonceauktion.
Husk bare, at hvis du sætter din maksimale CPC til 1 krone, betaler du aldrig mere end det for et klik – men du kan ende med at betale mindre.
Det lyder måske simpelt, men der er flere faktorer, du bør overveje, der kan påvirke dit PPC budget, hvoraf den første er dagsopdeling.
Dagsopdeling
Også kendt som annonceplanlægning handler i praksis om at angive, hvornår du vil have dine annoncer vist til potentielle kunder. Selvom dine annoncer stadig skal gennemgå auktionerne, kan du fortælle Google, hvornår du vil have dine annoncer vist.
Dette er især nyttigt for lokale virksomheder, der ønsker at drive kunder til en fysisk placering gennem deres annoncer. Hvis du driver et bageri, der lukker kl.16, vil du f.eks. ikke have vist dine annoncer uden for din normale arbejdstid. Alternativt kan du angive, at dine annoncer kører kontinuerligt i løbet af dagen, men allokere en større del af dit daglige budget i timer, hvor du vil have øget synlighed.
Geografisk målretning
Ligesom du kan tildele mere af dit budget til bestemte tider på dagen, kan du også bruge mere af dit budget på bestemte geografiske områder. Denne teknik er kendt som geo targeting.
Geo targeting giver dig mulighed for at prioritere visning af dine annoncer til søgninger, der kommer fra bestemte områder. Disse områder kan være alt lige fra en region eller provins, eller så lille som den specifikke radiusmålretning, du sætter.
Geo targeting kan være en glimrende måde at udnytte de voksende mobile søgninger og de mange on-the-go shoppingvaner hos nutidens forbrugere. Derudover kan være en faktor for, hvordan du tildeler dit daglige annoncebudget. Du kan f.eks. udelukke, at dine annoncer vises i en bestemt by, men du kan også tildele mere budget til søgninger, der foretages i et bestemt område.
Enhedsmålretning
De dage, hvor brugerne udelukkende søgte fra stationære computere, er for længst ovre. I dag søger forbrugerne på internettet på tværs af mange enheder (ofte på samme tid), hvilket betyder at du skal være opmærksom på, hvor dine mest værdifulde kundeemner kommer fra. Det er her, hvor enhedsmålretning kommer ind i billedet.
Lad os sige, at du ønsker at blive vist i resultater på tværs af både desktop og mobile søgninger, men den mobile trafik er mere værdifuld for dig. Du kan angive, at en del af dit budget bruges til desktop, men en større del tildeles mobile enheder. Du vil måske endda bruge flere penge på trafik fra bestemte typer mobilenheder, afhængigt af hvad du annoncerer.
Opsætning af et dagligt budget og forståelsen for, hvordan det vil blive brugt, er de vigtigste aspekter ved budgettet for PPC, men det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan avancerede målretningsmuligheder kan påvirke dine annonceudgifter.
Hvor meget koster et typisk klik på Google-annoncer?
Når du ved, hvad PPC er, og hvordan betalte søgninger virker, er det fornuftigt, at dit næste spørgsmål måske er: “Hvor meget koster et typisk klik?” Som jeg tidligere nævnte, er det ikke et nemt spørgsmål at besvare.
På nogle områder kan du tænke på PPC på stort set på samme måde som traditionel print reklame; du ville forvente at bruge mere på en fuldside-annonce i et nationalt magasin, end du ville på en klassificeret annonce i en lokal avis. I digital markedsføring er skelnes der ikke i annoncens format, men snarere den kommercielle hensigt og konkurrencen for de søgeord, du byder på. Nogle søgeord er betydeligt dyrere at byde på end andre, afhængigt af hvor konkurrencepræget markedet er.
Hvor meget bruger virksomheder typisk på Google Ads?
Normalt, når en person har spurgt om den gennemsnitlige pris pr. Klik for en PPC-annonce, vil deres næste spørgsmål være, hvor meget virksomheder typisk bruger på PPC som en del af deres marketingomkostninger. Igen er dette et meget svært spørgsmål at svare entydigt på. For det første er det vigtigt at se på de samlede udgiftsdata efter industri.
Hvis man ser på de gennemsnitlige CPC-data, vil man opleve, at de mest konkurrenceprægede områder findes i forsikring og finansielle tjenesteydelser, samt i juridiske industrier.
Ifølge amerikanske studier, bruger virksomhederne i finans- og forsikringssektoren mest – op imod 1,2 mia. USD, hvor detailhandlere kommer som nummer 2. Individuelle virksomheder i disse industrier bruger ofte 40 til 50 millioner USD om året på Google Ads. For eksempel bruger Amazon over 50 millioner UDS om året.
Selvfølgelig er disse data interessante, men det er ikke frygteligt nyttigt for en mindre virksomhed, der stadig overvejer, om Google Ads overhovedet er noget for dem. Du kan sagtens komme i gang for mindre. Et kig ned over vores kundedatabase viser, at nogle ”kun” bruger omkring 5.000 kr. pr. Måned, mens andre bruger op mod 200.000 kr.
Hvilke andre omkostninger er involveret i PPC?
Dit annoncebudget vil altid være den største og mest direkte omkostning forbundet med dine PPC-kampagner. Men mens dit annoncebudget er vigtigt, er det ikke nødvendigvis den eneste udgift, du bør medregne, afhængigt af din virksomhed, dit marketing-mål og din individuelle situation.
Omkostninger til bureau
Nogle små virksomheder vælger at have et bureau til at håndtere deres PPC aktiviteter for dem. Denne tilgang giver flere fordele, som f.eks. Minimale personlige investeringer af tid og kræfter. Derudover kan bureauer ofte have en bedre indsigt i markedet – måske gennem lignende virksomheder, og kan dermed give dig et forspring i din annoncering.
Selvom bureauer ofte ikke er billige, kan pengene altså være givet godt ud. Der er dog forskellige måder, disse arbejder på. Nogle tager en procentdel af det, der bruges på annonceringen, nogle arbejder ud fra perfomance og no cure no pay principper, mens andre blot arbejder ud fra en fastsat timepris. Man må dog altid gå ud fra, at det selvfølgelig er det i bureauets bedste interesse at levere resultater.
Som jeg har nævnt igennem hele artiklen, er der mange faktorer, der kan have en betydelig indvirkning på omkostningerne ved at drive en PPC-kampagne, men husk: næsten enhver form for virksomhed kan få AdWords til at fungere for sig.