Kampen mellem Snapchat og Instagram raser, og man støder vist ikke nogen ved at påstå, at Instagram gør alt hvad de kan for at ødelægge Snapchats forretning. Der lånes funktionaliteter på bedste vis, og onde tunger ville sige, at der lodret stjæles og kopieres funktionaliteter de to virksomheder imellem.
Det har længe været således, at de features, som gav Snapchat kant og gjorde platformen unik, én efter én blev implementeret hos konkurrenten Instagram, som ikke længere bare er en foto-app. Instagram er nu en foto/chat/film/minde-delings app, og det presser Snapchat på forretningen, fordi deres produkt ikke længere er unikt. Nogle ville mene, at Instagram faktisk rummede flere unikke funktionaliteter end Snapchat.
Snapchats kamp for at beholde sin edge og samtidig holde kunderne glade er naturligvis en kamp, som kræver ofre. Seneste har snapchat ofret deres unikke look og komplet redesignet oplevelsen i deres app. Redesignet har været så markant, at det har vakt decideret harme blandt Snapchats brugere, og det har formentlig ikke været hensigten.
Ændringerne i Snapchats design og funktionaliteter var bestemt også omfattende. Snapchat valgtemed det nye design, og med egne ord, at opdele det sociale og medierne, med henblik på at styrke relationen mellem brugerne og mellem brugere og medier. Funktionaliteter blev rykket rundt, og der blev ændret markant i brugerflows, og det har virkelig påvirket mange brugere.
1,2 millioner underskrifter
Selvom mange brugere via på Twitter og andre platforme ytrede deres holdninger omkring opdateringen, så holdt Snapchat fast i deres seneste design. Evan Spiegel, administrerende direktør hos Snapchat bad om tid, da han mente, at brugerne behøvede netop dette for at omfavne den nye opdatering.
Men sådan skulle det ikke blive. På change.org – som er en platform for underskriftsindsamlinger for forandring – har brugeren Nic Rumset således haft succes med at indsamle 1,233,646 underskrifter mod det nye design, og det var for meget for Snapchat, som nu har taget bladet fra munden og svaret på kritikken.
Snapchat melder nu, at de naturligvis lytter til kritikken, hvilket vi også har skrevet om her, men meldingen er tilsyneladende ikke nok.
Aktie falder efter Tweet
Også de mere celebre brugere af Snapchat har taget det nye design til sig på dårlig vis. Således postede superstjernen Kylie Jenner, at hun ikke længere brugte app’en, og herefter faldt værdien af Snapchats aktie med over 8%, hvilket svarer til et tab på 1,7 mia dollars. Snapchat er ellers ved at vinde god økonomisk statur, efter de med sidste kvartals regnskab kunne præsentere både fremgang i brugere og indtjening. Om Kylie Jenner alene er den egentlige årsag til det drastiske aktiefald skal man nok stille sig tvivlende overfor. Der er ingen tvivl om, at den generelle bevågenhed omkring aktien og det nye design nok også har haft en effekt.
Denne episode viser blot, at influencers ikke kun påvirker forbrugere i købet af dagligdagsvarer, men også kan være med til at påvirke aktiekurser i selv store milliardvirksomheder.
sooo does anyone else not open Snapchat anymore? Or is it just me… ugh this is so sad.
— Kylie Jenner (@KylieJenner) February 21, 2018