Annoncer på displaynetværket har hidtil ikke kun været visuelle bannere i statisk format eller dynamisk HTML5 – det har i meget høj grad også været ganske almindelige tekstannoncer, der blot blev vist på Googles displaynetværk. En håbløs opsætning, der på alle måder skaber et rod i data og efter min vurdering ikke er halvt så effektivt, som at køre tekst og display i separate annoncer. Men nu kan tekstannoncer indeholde andet end blot tekst. Der kan nu vises et logo i annoncerne, dog forudsat at der er føjet et logo til annoncematerialet.
Derudover har Google forbedret mulighederne for at differentiere sig i disse annonceformater ved at tilføje en ny skrifttype og en afrundet knap med opfordring til handling. Begge disse ændringer er – i følge Google – i tråd med deres optimale løsninger med hensyn til design. Når ændringerne indføres, får annoncøren også mulighed for at tilføje tilpassede farver, både som primær farve og kontrastfarve. På den måde er det nu lettere at få de enkelte annoncer til at passe ind i det tema og format, der gør sig gældende på hjemmesiden.
Du har muligvis oplevet, at det kan være svært at integrere de responsive displayannoncer og få dem til at passe ind i dit tema – disse bør nu kunne kombineres mere effektivt og problemfrit. Google bruger nu maskinlæring til at hente farvedata fra de billeder, du uploader til Google Ads, og ud fra disse farver oprettes der et layout, som minder om færdigdesignede billedannoncer.
Det gælder både for farven på teksten og knappen i annoncerne, som begge tilpasses med henblik på at opnå en fængende virkning for hele annonceenheden. Disse maskinlæringsprocesser skulle gerne munde ud i annoncer, som tilpasses den gældende sammenhæng og har et udseende og layout, som minder meget om det, der benyttes i de mest effektive billedannoncer – billedannoncer, som vel og mærke ikke er oprettet ved hjælp af maskinlæringsteknologi.
Billede fra support.google.com
Billede fra support.google.com
Hvis du vil have det optimale ud af disse formater skal du sørge for at uploade aktiver til annoncemateriale, der kan kombineres til effektive annoncer. Google kommer selv med en række gode råd til, hvordan du opretter de mest effektive displayannoncer. Dem kan du med fordel læse grundigt igennem og bruge som rettesnor, næste gang du skal igang med displayannoncering.