Søgeord
Phrase match søgeord er én af de i alt 5 søgeordstyper, der anvendes i Google AdWords. Dette format skrives ved at sætte citationstegn ( ” ” ) omkring sætningen.
Phrase match gør det lettere at fange brugere, der har en tendens til at sætte noget foran eller bagved det egentlige søgeord – for det er lige præcis hvad Phrase match tillader. Sætningen, som skrives i citationstegn, skal stå som sådan, når brugerne skriver det i Google, men de må som sagt gerne kombineres med andre ord, så længe det ikke bryder sætningen.
Eksempel:
Phrase match søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
”rød kjole” | Billig rød kjole
Rød kjole priser Flot Rød kjole med blomster |
Rød billig kjole
Flot kjole i rød med blomster Rød moderne kjole |
Negative søgeord dækker over én af de i alt 5 søgeordtyper. Negative søgeord sørger for, at dine annoncer ikke bliver vist for specifikke søgeord.
Hvis dine AdWords kampagner lider af en lav CTR, kan det være fordi, du spilder penge på irrelevante annoncevisninger. Det kan negative søgeord hjælpe dig med at få styr på. Du kan med andre ord genvinde kontrollen over din annoncering ved, at tilføje negative søgeord til dine annoncegrupper eller kampagner.
Eksempel:
Hvis et SEO bureau tilføjer “job” som et negativt søgeord til sin Google AdWords kampagne eller annoncegruppe, fortæller de Google, at den ikke skal vise annoncerne, hvis en brugers søgning indeholder ordet “job”.
På den måde undgår han at blive vist, hvis en bruger søger efter “seo konsulent job”. Herunder kan vi se et resultat, som det kunne se ud, hvis en bruger søger efter netop det:
Da man må antage, at brugeren er på udkig efter et job som SEO konsulent, og ikke selve ydelsen, er begge AdWords-resultater altså fuldkommen irrelevante for brugeren og brugeren er mindst lige så irrelevant for annoncøren.
Eksakt match søgeord er én af de i alt 5 søgeordstyper. Disse søgeord skrives i klammer ( [ ] ) og indikerer at brugerne skal søge præcis sådan, før dine annoncer kan blive vist.
Dette er en søgeordstype du altid bør anvende i dine annoncegrupper. Den kan generelt give billige klikpriser, samt definere 100%, hvad du gerne vil have dine annoncer vist for. Førhen var Google meget strikse med eksakt match, hvilket vil sige, at ordet eller ordene, der sted i klammerne, skulle skrives præcis sådan (også i samme rækkefølge) som du selv havde skrevet det i klammerne. Det er de blevet lidt mere løse med. Men grundreglen er, at eksakt match lader et søgeord udløse din annonce, så den kun bliver vist, når en bruger søger efter det eksakte søgeord eller nære varianter af det eksakte søgeord, du har føjet til din konto. Nære varianter omfatter stavefejl, entals- og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter, forkortelser og accenter. Hvis en søgning gør brug af de rigtige ord i den forkerte rækkefølge eller tager ekstra ord med, vil din annonce ikke blive vist ved den pågældende søgning.
Eksempel:
Eksakt match søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
[tennissko] | tennissko | Røde tennissko
Køb tennissko |
Broad match er én af de i alt 5 søgeordstyper. Denne type af søgeord adskiller sig fra de andre 4 ved ikke at indeholde tegn. Dette er det “bredeste” format, som medtager klart flest variationer af søgeordet, herunder f.eks. synonymer og fejlstavninger.
Den almindelige form, broad match, fortæller sådan set ingenting til Google – eller det vil sige, at den fortæller, at der ikke er noget at fortælle. Brugen af denne definerer ingen regler, hvilket vil sige, at AdWords her kan medtage synonymer, fejlstavninger, og andre uhensigtsmæssige søgeord, hvor du ikke ønsker visning af annoncer. Det anbefales generelt ikke at bruge dette format.
Eksempel:
Broad match søgeord: | Din annonce vil blive vist for |
slankekur med fokus på lavt indhold af kulhydrater | kulhydratfri mad
slankekure med få kalorier opskrifter med få kalorier slankekure med middelhavsretter diætprogram med fokus på lavt indhold af kulhydrater |
Broad match modifer er én af de i alt 5 søgeordstyper. Dette format skrives med plusser ( + ) foran ordet, hvilket indikerer overfor Google, at ordene skal indgå i brugernes søgesætning.
Som nævnt defineres denne type ved at sætte plusser foran ordene. Her fortæller du til Google, at de ord, du har sat plusser foran, skal indgå i søgesætningen. Det betyder også, at ordstillingen er ligegyldig, når du benytter Modificeret bredt match. Modificeret bredt match er kommet til for at erstatte den almindelige brede form, som du bør holde dig helt fra. Den er mere stringent i sin form, og gør det lettere at håndtere, hvad du gerne vil have dine annoncer vist for. I modsætning til den helt brede form, skal du ikke her, bruge nær så lang tid på at administrere dine lister for negative søgeord.
Eksempel:
Modificeret bredt søgeord: | Din annonce vil blive vist for | Din annonce bliver ikke vist for |
+billig +rød +kjole | Billig kjole rød
Rød billig kjole Billig rød kjole Billige røde kjoler |
Billig kjole
Rød kjole |