Tekst og indhold
Søgemaskiner som Google og Microsofts Bing vurderer tekster på websites ud fra en række nogenlunde veldefinerede parametre, som indgår i den samlede algoritmiske vurdering af et website. I de følgende afsnit forklarer vi de væsentligste parametre, som det er vigtigt at have i baghovedet når man forfatter tekster til internettet.
Tekstens kvalitet
Ligesom søgemaskinerne vurderer et websites kvalitet ud fra dets hastighed og i nogle tilfælde også strukturen i den kode, det er stykket sammen af, indgår webteksternes kvalitet også som en parameter i det samlede vurderingsgrundlag. Derfor er det vigtigt at alle webtekster er kørt igennem en stavekontrol, så antallet af slå-, grammatik-, og stavefejl minimeres så meget som muligt. Der er megen tvivl om hvorvidt dette parameter vil veje tungt nok i algoritmen til at gøre en egentlig forskel, men et fejlfrit sprog smitter også af på de fysiske besøgendes vurdering af websitet, og det er derfor rentabelt at sætte ind her.
Tekstens relevans
For blot få år siden var det en almindeligt anerkendt teknik, at optimere sine webtekster ved at gentage de vigtigste søgeord mange gange gennem teksten. Vi må fra starten advare mod at benytte denne teknik, da især Google på det seneste er begyndt at devaluere websites, der rummer indhold med en uforholdsmæssig høj keyword density.
I dag er det blevet en anelse mere kompliceret og tidskrævende at optimere sine webtekster, da søgemaskinerne i højere grad benytter sig af avancerede semantiske algoritmer, der minder meget om de vurderingsparametre, vi selv bruger til at vurdere tekster. Hvor søgemaskineoptimering af tekster før ofte resulterede i en dårligere oplevelse for fysiske besøgende, er det i dag fuldstændig modsat.
Det bunder i at søgemaskinerne nu aktivt går ind for og krediterer webtekster, som ikke blot gentager det centrale keyword, men bevæger sig omkring det og skriver ’i et univers’. Herunder er et eksempel på dette, hvor det vigtigste søgeord er “call to action”:
” Der findes ikke noget standardsvar, men alligevel er der nogle råd, som jeg har oplevet fungerer godt. For det første skal dit Call to Action være synligt. Hvis du vil have folk til at besøge din webshop eller tilmelde dit nyhedsbrev, så placer eksempelvis tilmeldingslinket i en fremhævet boks. For det andet skal dit Call to Action være kort, præcist og have værdi for kunden – fx ”tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis e-bog”.
Ovenstående er blot et eksempel. Det centrale keyword i ovenstående tekst er call to action, men for at ’skrive i et univers’ og på den måde optimere teksten til søgemaskinernes semantiske analyse, er også en lang række relaterede keywords nævnt. Ved at kombinere det centrale keyword med en række begreber og fag ord fra samme ’univers’, får søgemaskinerne det indtryk, at teksten er af høj kvalitet og ikke mindst værd at stole på.
Semantisk analyser oversat til almindeligt dansk betyder at man analyserer en given tekst eller et givent ord for dets betydning, og dets sammenhænge med andre beslægtede og relaterede ord. Indenfor webtekstoptimering er semantisk analyse søgemaskinernes mest prominente vurderingsteknik, og den er på et overordnet plan delt op i to konkrete teknikker:
LSI eller Latent Semantisk Indeksering har egentlig ikke nogen særlig relevans til indholdet på websites, men handler i højere grad om at udføre den samme analyse af sammenhænge på website-niveau. Et eksempel kunne være at to cirka lige stærke websites linkede til en produktside på en webshop, hvor man kan købe et helt specifikt produkt.
Det ene link kommer fra et website med information om plæneklippere og det andet kommer fra et website med information om det relevante produkt, og LSI medvirker til at linket fra det sidstnævnte website vurderes som værende stærkest – det er simpelthen mest relevant.
Den del af den semantiske analyse som vurderer indholdet på et website kaldes LSA. Søgemaskinerne forsøger at efterligne den menneskelige logik, ved at matche forskellige keywords med deres relaterede og beslægtede termer i gigantiske databaser. Resultatet er en ’karakter’ – en grad af relevans til forskellige centrale keywords – som indgår i den samlede vurdering af websitet i søgemaskinerne. Man optimerer sine webtekster til LSA ved at sørge for at skrive varieret og bruge mange beslægtede termer og fagord, hvor det er muligt.
Ikke altid. For at opnå høje placeringer i Google, er det nødvendigt at udarbejde ikke bare godt men rigtig godt indhold, men det er ikke nok, til at opnå de gode placeringer i mere konkurrenceprægede markeder.
Det er dog en forudsætning, for at opnå topplaceringer. Udover godt indhold, kræver det dog også indgående links til det indhold, som du gerne vil have til at rangere. Ligegyldigt hvor godt et stykke indhold du får udarbejdet, vil der næsten altid være andre der har lavet sammenligneligt indhold, af lige så høj eller sammenlignelig kvalitet.
Derfor vindes det afgørende slag, ud fra mængden og kvaliteten af de backlinks, der peger ind på dit indhold, kontra dine konkurrenters indholds indgående links.
Godt indhold vinder ikke placeringer i søgemaskinerne, hvis det ikke støttes op af eksterne links. Eksterne links fungerer i søgemaskiner, som en anbefaling og uden eksterne anbefalinger, opnår godt indhold ikke gode placeringer. Du kan læse meget mere om links og linkbuilding her.