Hvis du har besøgt en hjemmeside med kryptovalutaer, som Bitcoin, Ether og hvad de ellers måtte hedde, har nok også oplevet en massiv omgang retargeting. Selv hvis du bare har vist lidt interesser, er du nok blevet forfulgt at reklamer for store gevinster og sikre investeringer. Kryptovalutaer er et af de helt store samtaleemner for tiden. Efter den ekstreme stigning der var i slutningen af sidste år, og i starten af året, er værdien raslet ned og er næsten halveret på bitcoin, der er damplokomotivet i feltet.
Der er dog stadig rigtig mange penge at tjene, ikke mindst for forhandlere af bitcoins og andre valutaer. En af de helt store udgifter forbundet med at handle med kryptovalutaer er transaktionsgebyrerne og lignende. Det vil sige, at der er mange forhandlere og brokers, der tjener styrtende uanset om kursen går den ene eller anden vej.
Det er da også dem, man ofte bliver forfulgt af i forbindelse med reklamer. Solstrålehistorier der langt fra altid er funderet i sandheder, om hvordan mennesker har tjent millioner og atter af millioner på de yderst risikable investeringer. Der er naturligvis mange helt legale annoncer for hæderlige firmaer, der handler med kryptovalutaer, men størstedelen går under det der i bedste faldt, kan kaldes tvivlsomt og værste fald svindel. Det vil Facebook nu sætte en stopper for.
Slut med ALLE annoncer for kryptovalutaer
Generelt er Facebook blevet mere kritiske omkring deres annonceringsplatform i den senere tid. Der bliver arbejdet meget på, at det ikke skal være muligt at være anonym afsender, det skal være slut med fake news og nu skal det også være slut med reklamer for kryptovalutaer – og ikke kun diverse tvivlsomme resultater, men over den helt brede kam.
Annoncer der strider mod disse nye retningslinjer vil blive fjernet fra Facebook med det samme, ligesom det vil blive fjernet fra hele deres audience netværk og Instagram.
Det problematiske ved dette er….
Svindel er naturligvis ulovligt, og det giver alt mulig mening, at Facebook afviser og bandlyser alle former for annoncer, der henviser til svindel af enhver slags. Det er dog ikke ulovligt at tilbyde folk at investere i noget de ikke forstår. Det er blot at lokke godtroende lykkejægere til at tage en chance, på mange måder ikke meget anderledes end at annoncere for casinoer, hvilket er fuldt lovligt. Det er derfor og en smule problematisk, at Facebook har valgt at bandlyse ALLE former for annoncer. Der er sågar flere af Facebooks ledende medarbejdere der går ind for valutaerne, og David Marcus, der er chef for Facebook Messenger sidder i bestyrelsen i Coinbase, der er blandt de førende inden for handel med diverse kryptovalutaer.
Fremtidens annoncer
Bandlysningen af disse typer annoncer, vil nok blive mødt af mindst lige så mange modstandere som tilhængere, og det er da heller ikke utænkeligt, at der kommer en eller anden form for lempelse, så de mere ”officielle” afsendere, stadig kan have en plads på det sociale medie. Det er trods alt en sektor, der bruger en solid sum penge på markedsføring.
Rob Leathern, der er Product Management Director hos Facebook, skriver da også i blogindlægget, hvor de har offentliggjort det fælgende: We will revisit this policy and how we enforce it as our signals improve”. Hvilket vil sige, at det er noget der løbende vil blive justeret.
Han skriver også, at de ikke vil kunne fange alle annoncer, og han opfordrer derfor brugere til at anmelde annoncer, som bryder med deres retningslinjer.
Google lavede samme nummer med kryptoannoncer på deres platforme i 2018 (https://support.google.com/adspolicy/answer/7648803?hl=en), men så opdaterede de det til at have få undtagelser (https://support.google.com/adspolicy/answer/2464998?hl=en). Måske brugbar information for visse læsere herinde :)